راه درمان «کبد چرب» چیست؟

راه درمان «کبد چرب» چیست؟

وی تأکید کرد: اگر مردم می‌خواهند به کبد چرب مبتلا نشوند و یا میزان کبد چرب کمتر شود، باید ورزش کنند.

کد خبر : ۱۱۶۵۹۷
بازدید : ۳۹۱

یک فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به علل بروز کبد چرب، راه‌های تشخیص و درمان این بیماری را تشریح کرد. «محمد طاهر» فوق‌تخصص گوارش و کبد و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه "ضربان" شبکه سلامت سیما، در پاسخ به این سؤال که آمار کبد چرب در کشور چه میزان است؟ اظهار کرد:

حدود ۲۰ درصد از مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های گوارش، مبتلایان به کبد چرب هستند، با اینکه شناسایی کبد چرب در سال‌های گذشته به راحتی امکان‌پذیر نبوده است، اما تغییر سبک زندگی که شامل تحرک کمتر و تغییر در رژیم غذایی است، مهمترین عامل افزایش میزان کبد چرب در زندگی امروز است.

طاهر در پاسخ به این سؤال که آیا گیاهخواران نیز به کبد چرب مبتلا می‌شوند؟ پاسخ مثبت داد و گفت: گیاهخواران نیز اگر تحرک لازم را در زندگی نداشته باشند، به کبد چرب مبتلا خواهند شد. وی تأکید کرد: اگر مردم می‌خواهند به کبد چرب مبتلا نشوند و یا میزان کبد چرب کمتر شود، باید ورزش کنند.

"کبد چرب" خود را با نوشیدن آب فاتر درمان کنید!

این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از بین بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه‌ها، تنها ۵ درصد افراد لاغر مبتلا به کبد چرب هستند، البته پیش‌آگهی درمان این افراد بسیار مشکل‌تر است و تنها ورزش و تحرک کافی درمانگر آن‌ها خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: آزمایش خونی که بتواند کبد چرب را تشخیص دهد وجود ندارد؛ تنها راه تشخیص کبد چرب، انجام سونوگرافی است. از جواب آزمایش خون، تنها به شواهد کبد چرب پی می‌بریم. در مبتلایان به سندرم متابولیک (افزایش قند، کلسترول و تری‌گلیسیرید)، به رسوب چربی در کبد فرد مشکوک میشویم که قدم بعدی ما انجام سونوگرافی از کبد است.

این پزشک متخصص ادامه داد: انجام ورزش‌های کششی، قدرتی و همچنین ورزش‌های هوازی، میزان کبد چرب را کاهش می‌دهند، اما کاهش التهاب و فیبروز در کبد چرب پیشرفته، بیشتر با ورزش‌های هوازی امکان‌پذیر است، مانند پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری و شنا؛ زیرا در این نوع ورزش‌ها ضربان قلب بیش از ۲۰ درصد پایه بالا می‌رود.

طاهر تصریح کرد: یکی از علل کبد چرب پیشرفته که فرد را به سمت فیبروز و نارسایی حاد کبد می‌برد، کاهش وزن خیلی سریع است. وی متذکر شد: کاهش وزن ماهانه‌ای که بیش از ۱۰ درصد کل وزن فرد باشد، او را به سمت کبد چرب سوق می‌دهد. این فوق تخصص گوارش و کبد یادآوری کرد: بهترین و سالم‌ترین کاهش وزن، کاهش وزن ماهانه، ۵ درصد از کل وزن بدن است.

وی در پاسخ به این سؤال، که آیا جوش صورت و خارش پوست، از علامت‌های کبد چرب محسوب می‌شوند؟ گفت: کبد چرب هیچ‌گونه علامتی ندارد، مگر فرد به فیبروز کبد و نارسایی کبد مبتلا شده باشد، که با علائمی از جمله خارش پوست همراه باشد. برخلاف تصور عامه این علامت هیچ ارتباطی با کبد ندارد.

این استاد دانشگاه بهترین اقدام برای جلوگیری از ابتلا به کبد چرب را تغییر سبک زندگی دانست و بیان کرد: مصرف پروتئین‌ها برای کبد چرب ضرری ندارند، البته مصرف چربی گوشت به خصوص نوع قرمز آن، مضر است.

وی افزود: از روغن‌های حیوانی استفاده نکنید و به جای آن روغن زیتون، روغن کلزا و روغن کنجد، مصرف کنید. همچنین از روغن‌های جامد که حاوی اسید چرب اشباع (روغن‌های ترانس) هستند، دوری کنید.

فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد: برداشتن فیزیکی چربی زیرجلدی (لیپوساکشن) جراحی‌های زیبایی محسوب می‌شوند و هیچ گونه تأثیری در درمان کبد چرب ندارند. طاهر تحرک و ورزش را تنها راه درمان کبد چرب دانست و گفت: مردم باید به افزایش وزن خود حساس باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا دارو‌های بدنسازی، برای کبد مضر هستند؟ خاطرنشان کرد: این دارو‌ها به طور وحشتناکی به کبد آسیب می‌رسانند و باعث نارسایی حاد کبدی در مصرف‌کنندگان این دارو‌ها می‌شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید