نسل جدید هواپیمای الکتریکی در راه است

نسل جدید هواپیمای الکتریکی در راه است

هواگرد برخاست و فرود عمودی (VTOL) که به صورت غیررسمی به آن هواگرد عمودپرواز می‌گویند، هواگردی است که می‌تواند بدون اتکا به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور گردد و به صورت عمودی فرود بیاید.

کد خبر : ۱۱۸۱۵۹
بازدید : ۷۳۵۰

اخیرا دو شرکت «Stellantis» و «Archer» قراردادی را برای تولید نسل جدید هواپیمای الکتریکی امضا کرده‌اند.

به نقل از آی او، شرکت خودروسازی چندملیتی استلانتیس «Stellantis» در بیانیه‌ای اعلام کرد که با شرکت آمریکایی «Archer Aviation» برای تولید «Midnight» که یک هواگرد با قابلیت برخاستن و فرود عمودی الکتریکی (eVTOL) است، همکاری و توافق کردند.

هواگرد برخاست و فرود عمودی (VTOL) که به صورت غیررسمی به آن هواگرد عمودپرواز می‌گویند، هواگردی است که می‌تواند بدون اتکا به باند فرودگاه به صورت عمودی از زمین بلند شده، در یک نقطه از هوا شناور گردد و به صورت عمودی فرود بیاید.

«Midnight» طوری طراحی شده است که ایمن، پایدار و آرام باشد. علاوه بر این، با قابلیت حمل بار بیش از ۱۰۰۰ پوند (حدود ۴۵۳ کیلوگرم) می‌تواند چهار مسافر به اضافه یک خلبان را حمل کند.

«Midnight» با برد ۱۰۰ مایل (۱۶۰) کیلومتر برای سفر‌های پشت سر هم در مسافت کوتاه حدود ۲۰ مایل (۳۲ کیلومتر) با زمان شارژ تقریباً ۱۰ دقیقه در میان هر سفر، بهینه شده است. Stellantis و Archer قصد دارند در سال ۲۰۲۴ تولید انبوه خود را آغاز کنند.

هدف از این مشارکت، امکان ایجاد بستری برای تولید سریع هواپیما است. این امر در عین حال به شرکت آمریکایی «Archer Aviation» اجازه می‌دهد مسیر تجاری‌سازی خود را تقویت کند. هدف این است که Stellantis به عنوان سازنده انحصاری، برای Archer هواپیمای با قابلیت برخاستن و فرود عمودی الکتریکی را به صورت انبوه تولید کند.

شرکت استلانتیس علاوه بر این موضوع در حوزه دیگر نیز درخشیده است چرا که در ماه‌های گذشته شرکت خودروسازی چندملیتی «استلانتیس» توانایی فناوری انتقال انرژی بی‌سیم پویای خود (DWPT) برای شارژ بی‌سیم وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) در حین حرکت در یک جاده اختصاصی را آزمایش کرد.

فناوری انتقال انرژی بی‌سیم پویا (DWPT) از سیم‌پیچ‌های شارژ بی‌سیم خودرو‌های برقی که در زیر سطح تعبیه شده‌اند، استفاده می‌کند تا وسایل نقلیه الکتریکی بتوانند در حین حرکت شارژ شوند و دامنه حرکتی نامحدودی را برای آن‌ها فراهم کند.

با توسعه و استقرار این فناوری دیگر شاید نیازی به ایستگاه‌های شارژ سریع نباشد یا دیگر وقتی خودرو‌های برقی توسط جاده‌ها قابل شارژ شدن باشند، توانایی پیمایش بیشترین مسیر برای خودروسازان خودرو‌های برقی یک تبلیغ و عامل فروش نباشد.

خبر خوب این است که این فناوری را می‌توان برای همه وسایل نقلیه برقی مجهز به یک گیرنده خاص که انرژی را از زیر جاده به طور مستقیم به موتور الکتریکی منتقل می‌کند، مورد استفاده قرار داد. این آزمایش در یک پیست موسوم به «آرنا دل فوتورو» (Arena del Futuro) در شهر کیاری ایتالیا با استفاده از یک خودروی فیات نیو ۵۰۰ انجام شد.

این خودرو در این آزمایش، با موفقیت در سرعت‌های معمولی بزرگراهی بدون مصرف انرژی ذخیره شده در باتری‌های خود حرکت کرد.

شرکت استلانتیس یک تلاش مشترک میان شرکت ایتالیایی-آمریکایی «فیات کرایسلر» و گروه فرانسوی «PSA» است. این مجموعه مسئول طراحی، ساخت و فروش خودرو از ۱۶ برند خود مانند آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، دوج، فیات، جیپ، مازراتی، اوپل و پژو است. شرکت "استلانتیس" در زمان ادغام در سال ۲۰۲۱، تقریباً ۳۰۰ هزار کارمند داشت و در بیش از ۱۳۰ کشور حضور داشت و امکانات تولیدی در ۳۰ کشور داشت. شرکت "استلانتیس" از نظر فروش جهانی خودرو در سال ۲۰۲۱ پس از تویوتا، فولکس واگن، هیوندای و جنرال موتورز به پنجمین خودروساز بزرگ جهان تبدیل شد.

اکنون خواهیم دید که این دستاورد شگفت انگیز جدید چگونه بر موفقیت این شرکت تأثیر می‌گذارد.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید