درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب درآمد!

درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب درآمد!

یک جستجوگر آماتور در منطقۀ نورفولک انگلستان صفحه‌ای فلزی پیدا کرد که ابتدا آن را درپوش بطری تشخیص داد! اما بعدا معلوم شد که این یک گنجینۀ بسیار خاص و منحصر به فرد از دورۀ رومی است.

کد خبر : ۱۱۹۹۵۱
بازدید : ۱۷۹۲۵

فرادید | نیک بیتمن (Nick Bateman) ۵۳ ساله، یکی از جویندگان اشیاء عتیقه است که با فلزیاب خودش در روستای بارستون در شرق انگلستان به جستجو می‌پردازد. بزرگترین کشف او چند روز قبل از کریسمس امسال اتفاق افتاد.

به گزارش فرادید؛ بیتمن در حال جستجو در یک مزرعه بود که به صفحه‌ای فلزی برخورد کرد؛ او ابتدا تصور کرد که این یک درپوش قدیمی بطری است، اما وقتی آن را تمیز کرد، متوجه شد که جنس آن از طلاست و قطعا بسیار ارزشمندتر از درپوش بطری است! او به مسئولان اطلاع داد و کارشناسان خدمات تاریخی منطقۀ نورفولک آن را یک گوشوارۀ رومی تشخیص دادند.

درپوش بطری که گنجینۀ رومی از آب درآمد!

(وقتی قسمت آویز گوشواره به سمت پایین قرار می‌گیرد، تصویر عقاب نشسته بر روی هلال را می‌توان به طور مشخص‌تری مشاهده کرد)

این گوشوارۀ دایره‌ای شکل حدود ۲ سانتیمتر قطر دارد و از دو صفحۀ مجزا با ضخامت‌های متفاوت تشکیل شده که به یکدیگر چسبانده شده‌اند. در هر دو سمت گوشواره تزیینات و نقوشی وجود دارد که به سختی قابل تشخیص هستند؛ اما با دقت زیاد می‌توان تصویری از یک عقاب را که بر روی یک هلال ماه نشسته است مشاهده کرد. تصویری از یک حلقۀ گل که عقاب را احاطه کرده و همینطور نقشی از یک صلیب که در زیر هلال قرار دارد روی گوشواره به چشم می‌خورد.

هیچ مشابه دقیقی برای این نقش و نگار قبلا یافت نشده بود و این یکی از نکاتی است که ارزش این اثر باستانی را بیشتر می‌کند. در ابتدا این تصور به وجود آمده بود که نقش صلیب ممکن است نشان دهندۀ منشاء قرون وسطایی این اثر باشد، اما بعد از تشخیص نقش تاج گل و عقاب مسلم شد که این گوشواره اثری مربوط به دورۀ رومی است.

بر طبق قانون انگلستان افراد آماتور می‌توانند با کسب مجوز اقدام به جستجوی اشیاء عتیقه کنند، اما هر شیء طلایی یا نقره‌ای با قدمت بیش از ۳۰۰ سال به عنوان «گنجینه» محسوب می‌شود و باید به موزه ارسال شود. این گوشواره نیز به عنوان یک گنجینه در موزۀ دیس (Diss) در نورفولک به نمایش گذاشته خواهد شد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید