نگرانی ایران از امنیت سایبری مذاکرات اتمی

کد خبر : ۱۲۰۰
بازدید : ۱۲۶۷

فرادید | سفارتخانه های ایران در وین و برن با ارسال یادداشت های رسمی جداگانه به وزارت امور خارجه اتریش و سوئیس "مراتب نگرانی جدی" ایران را از امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات اتمی به دولت های این دو کشور اعلام کردند.

سه روز پیش از این گزارش شده بوده که یک شرکت امنیت سایبری در سیستم‌های کامپیوتری سه هتل اروپایی که میزبان مذاکرات اتمی ایران و گروه ۱+۵ بوده‌اند، ویروسی یافته که گفته می‌شود دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل از آن برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

اسرائیل تجسس در این هتل ها را تکذیب کرده است.

اتریش و سوئیس پس از انتشار این گزارش اعلام کردند که درباره جاسوسی احتمالی از مذاکرات اتمی تحقیق می‌کنند.

سفارتخانه های ایران در اتریش و سوئیس خواستار "اطلاع از نتایج تحقیقات صورت گرفته" در این زمینه شده اند. ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی جمعه شب ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) از ارسال این نامه ها خبر داد.

در بیانیه سفارت ایران در وین از وزارت خارجه اتریش خواسته شده "در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت محل مذاکرات از جمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبری را اتخاذ کند."

در حال حاضر وین میزبان دور هفتم گفت و گوها برای نگارش متن توافق جامع اتمی ایران است.

ویروسی که در سیستم کامپیوتری سه هتل اروپایی یافته شده دسترسی به کامپیوترها، سیستم تلفن، دوربین های مداربسته و حتی میکروفن موجود در آسانسورهای این هتل‌ها (که برای تماس در مواقع اضطراری تعبیه می‌شود) را برای جاسوسان ممکن کرده بود.

نام این سه هتل در گزارش ها فاش نشده بود اما مذاکرات اتمی ایران در اروپا تاکنون در هتل بوریواژ پالاس در شهر لوزان (سوئیس)، هتل اینترکنتینانتال در شهر ژنو (سوئیس)، هتل پاله کوبورگ در شهر وین (اتریش)، هتل پرزیدنت ویلسون در شهر ژنو (سوئیس)، هتل بایریشر هوف در شهر مونیخ (آلمان) و هتل رویال پلازا در شهر مونترو (سوئیس) برگزار شده است.

در واکنش به انتشار گزارش ها درباره کشف ویروس‌ جاسوسی منتسب به اسرائیل در هتل‌های محل مذاکرات اتمی ایران، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ایران گفته مسئولان ایرانی از این پس باید اتاق‌ها را پیش از ورود گروه مذاکره کننده به هتل ها کنترل کنند.

جلالی از مقام ها خواسته "از گوشی‌های غیرهوشمند در خصوص انتقال اطلاعات محرمانه استفاده کنند."

همزمان با ادامه گزارش ها درباره فعالیت جاسوسی در هتل های محل مذاکرات اتمی ایران، برخی از رسانه های ایران به نقل از رادیو تلویزیون دولتی این کشور از احتمال تغییر شهر یا حتی کشور محل مذاکرات خبر دادند اما یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده اتمی ایران به خبرگزاری رسمی این کشور گفته "اگرچه نظراتی در این زمینه مطرح شده ولی فعلا بحث جدی برای تغییر محل مذاکرات مطرح نیست."

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید