پس زنان فیلسوف کجا هستند؟

پس زنان فیلسوف کجا هستند؟

استوکس پیش از این کتاب، کتاب خوب دیگری با محوریت نظرات صد فیلسوف اصلی جهان نوشته است که می‌توان آن را مقدمه و دورخیز او برای نوشتن اثر اصلی‌اش تا امروز دانست. یعنی همین کتابی که در دست دارید.

کد خبر : ۱۲۱۱۷۹
بازدید : ۴۰۰

ترجمه کتاب‌های «ملکه‌های فلسفه» نوشته ربکا باکستون و لیزا وایتینگ و «متفکران بزرگ فلسفه» نوشته فیلیپ استوکس راهی بازار کتاب شده است.

کتاب «ملکه‌های فلسفه: زندگی، آرا و اندیشه‌های مهم‌ترین فیلسوفان زن جهان» نوشته ربکا باکستون و لیزا وایتینگ با ترجمه مریم رضایی در ۱۷۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۸۰ هزار تومان در نشر سنگ عرضه شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب می‌خوانیم: تاریخ فلسفه مثل بسیاری حوزه‌های دیگر، به هیچ‌وجه عادلانه نیست. همه ما احتمالا نام‌هایی نظیر افلاطون، کانت، نتیچه و لاک را شنیده‌ایم، اما هیپاتیا، هریت تیلور میل، اولوول و میدگلی را چطور؟

«ملکه‌های فلسفه» کتابی است که واقعا مدت زیادی در انتظارش بودیم. کتابی درباره فیلسوفان زن که اتفاقات فیلسوفان زن هم آن را نوشته‌اند. در این کتاب، ما در نوزده فصل با نوزده فیلسوف زن که در تاریخ فلسفه حضور پررنگی داشته‌اند_ از دوران باستان تا همین امروز_ آشنا می‌شویم. هر یک از این نوزده فصل را نیز فیلسوف زن دیگری نوشته است که اکنون مشغول مطالعه و فعالیت در این حوزه است. مدیریت این کار هم بر عهده «ربکا باکستون» و «لیزا وایتینگ» بوده است که هر دو مشغول کار آکادمیک در حوزه فلسفه هستند. باکستون در دانشگاه آکسفورد دوره‌های تکمیلی فلسفه سیاسی را می‌گذراند و وایتینگ در دانشگاه لندن تحصیل می‌کند.

اگر شما هم در گروه کسانی هستید که با دیدن کتاب‌های فلسفی، این پرسش برای‌تان مطرح می‌شود که «پس زنان فیلسوف کجا هستند؟» این کتاب، پاسخ خوبی است. حالا می‌توانید با ملکه‌های فلسفه جهان ملاقات کنید.

الیف شافاک، نویسنده ترکیه‌ای، درباره این کتاب نوشته است: «فوق‌العاده است؛ کتابی درباره زنان فیلسوف به قلم زنان فیلسوف- این کتاب را دوست دارم!»

همچنین کتاب «متفکران بزرگ فلسفه: زندگی و افکار ۱۱۲ فیلسوف بزرگ جهان» نوشته فیلیپ استوکس با ترجمه محدثه احمدی در ۳۳۶ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه با بهای ۱۵۰ هزار در نشر یادشده راهی بازار کتاب شده است.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: «فیلیپ استوکس» از جمله فیلسوفانی است که فلسفه را در دانشگاه خوانده است. او دکتری فلسفه دارد و به شکل آکادمیک، زندگی، آثار و افکار فیلسوفان بزرگ جهان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

استوکس پیش از این کتاب، کتاب خوب دیگری با محوریت نظرات صد فیلسوف اصلی جهان نوشته است که می‌توان آن را مقدمه و دورخیز او برای نوشتن اثر اصلی‌اش تا امروز دانست. یعنی همین کتابی که در دست دارید.

در «متفکران بزرگ فلسفه» او تلاش کرده است، هیچ متفکر مهمی را از قلم نیندازد. از سقراط و ارسطو گرفته تا سیمون دوبووار و فروید و نوآم چامسکی و... و ابن‌سینای خودمان که مجموعه ۱۱۲ فیلسوف را شامل می‌شود. همچنین او در پایان هر فصل، آثار هم هر فیلسوف را به طور مختصر و مفید معرفی کرده که برای مطالعه بیشتر بسیار مفید است.

علاوه بر این‌ها، همان‌طور که سایت آمازون نوشته، استوکس کتاب را طوری طراحی کرده است که هم علاقه‌مندان تازه‌کار را راضی می‌کند، هم آن‌هایی را که به طور جدی‌تر فلسفه می‌خوانند. شما می‌توانید بار‌ها و بار‌ها در این کتاب غوطه‌ور شوید و هر بار با مرواریدی درخشان از دریای اندیشه بازگردید.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم جورچ دیویدسون آمده است: گفته می‌شود فلسفه «به شدت» دشوار است. «سی. ای. ام جود»، استاد سابق فلسفه در جایی نوشته است: «بیش‌تر کتاب‌های فلسفی برای بیش‌تر انسان‌های باهوش نامفهوم هستند» و «بیش از نیمی از فلسفه، غیر قابل خواندن است».

بخشی از دلیل این اتفاق را نیز سبک نگارش بسیار بد تعدادی از فیلسوفان می‌دانست. شما این دیدگاه را غم‌انگیز می‌دانید با دلگرم‌کننده؟

در هر حال به این نتیجه می‌رسیم که وجود کتابی همچون «متفکران بزرگ فلسفه» ضروری است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید