نوروز در کیش با ۵/ ۲ برابرعیدی!

نوروز در کیش با ۵/ ۲ برابرعیدی!

اگر فرض بگیریم یک خانواده سه نفره که شامل پدر و مادر و فرزند می‌شود تصمیم بگیرند سفری در نوروز آن‌هم در هفته ابتدایی آن یعنی از سوم تا ششم فروردین داشته باشند باید بیش از ۲۵میلیون تومان برای خرید تور که تمام هزینه‌های سفر را هم شامل نمی‌شود هزینه کنند.

کد خبر : ۱۲۱۵۷۹
بازدید : ۳۵۴۵

تا نوروز ۱۴۰۲ تنها یک ماه و نیم باقی مانده است. این فرصت محدود باعث شده تور‌های خارجی اعم از تور‌های شهری یا طبیعت گردی به مقصد کشور‌های مختلف باز شود، با این حال درباره مقاصد داخلی تور‌ها همچنان به شکل محدود شروع به تبلیغ کرده اند.

کیش یکی از مقاصد سفر است که در روز‌های اخیر تور‌های آن باز شده و کسانی که علاقه‌مند سفر به این جزیره هستند می‌توانند از هم اکنون رزرو خود را انجام دهند، با این حال در همین مرحله افراد در مقابل قیمت‌های اعلام شده ممکن است، دچار شگفتی شوند.

اگر فرض بگیریم یک خانواده سه نفره که شامل پدر و مادر و فرزند می‌شود تصمیم بگیرند سفری در نوروز آن‌هم در هفته ابتدایی آن یعنی از سوم تا ششم فروردین داشته باشند باید بیش از ۲۵میلیون تومان برای خرید تور که تمام هزینه‌های سفر را هم شامل نمی‌شود هزینه کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌های ارائه شده برای تور‌های نوروز گرچه از سوی آژانس‌های مختلف متغیر هستند، با این حال کف هزینه‌ها عموما به ازای هر نفر از ۷میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان کمتر نبوده و در مواردی به ازای هر نفر ۸میلیون و ۴۰۰‌هزارتومان و ۱۱میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان باید پرداخته شود که همین موضوع قیمت تور‌ها را در مواردی برای هتل‌های پنج ستاره تا ۳۴ و نیم میلیون تومان بالا می‌برد.

درباره هتل‌های چهار ستاره قیمت‌ها اندکی افزایش پیدا کرده و بین ۲۸ تا ۳۹ میلیون تومان متغیر است. این موضوع با یک ستاره بالاتر بین ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان تغییر می‌کند، این در حالی است که در نوروز ۱۴۰۱ با ۱۵میلیون تومان نیز یک خانواده می‌توانستند به جزیره کیش در همین بازه زمانی سفر کنند. همین امر نشان می‌دهد حداقل با یک اختلاف ۱۰میلیون تومانی در یک سال درباره سفر به یک مقصد مواجه هستیم.

قشم گردی در نوروز

اگر کمی به سمت غرب برویم و بخواهیم به جای کیش، قشم را جایگزین کنیم تا هزینه‌ها یمان کمتر شود به اشکالاتی برمی خوریم اول اینکه هنوز آژانس‌هایی که تور کیش را باز کرده اند، تور‌های قشم خود را برای نوروز تبلیغ نکرده و در حال فروش تور‌های بهمن هستند، دوم اینکه تور‌های باز شده از سوی برخی آژانس‌های دیگر امکاناتی مانند کیش را برای قشم در نظر ندارند.

نمونه آن وسیله حمل‌ونقل است، تور‌های کیش که در بالا ذکر شد، هواپیما را به عنوان وسیله حمل‌ونقل در نظر گرفته بودند و در مقابل وعده‌های غذایی جز وعده صبحانه به عهده گردشگر بود. در مقابل تور‌های باز شده قشم از سوی این آژانس ها، از حمل‌ونقل زمینی آن‌هم به شکل جاده‌ای بهره می‌گیرند ضمن اینکه در این تور‌ها ۷ وعده غذایی به عهده تور و ۵ وعده بر عهده گردشگر است و برای اقامت نیز اقامتگاه‌های بوم گردی را به جای هتل در نظر گرفته اند. به این ترتیب در یک سفر چهار و نیم روزه در این تورها، دو شب اقامت در اتوبوس و دو شب اقامت در اقامتگاه است.

تور‌های ارائه شده به مقصد جزیره قشم و هنگام با مولفه‌های گفته شده به ازای هر نفر ۷میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان است که برای یک خانواده سه نفره به رقم ۲۲ و نیم میلیون تومان می‌رسد. اگر کسانی باشند که به جای قشم و هنگام ترجیح دهند به هرمز سفر کنند، در سفرشان به ازای هر نفر دو میلیون تومان هزینه کمتر می‌پردازند و می‌توانند با ۵ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان به مقصد این جزیره با تور سفر کنند.

به این ترتیب هزینه یک خانواده سه نفره در یک سفر چهار و نیم روزه به عدد ۱۶ میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان می‌رسد. در تور دوم هم مشابه تور قشم، اقامتگاه بوم‌گردی برای دو شب در نظر گرفته شده و دوشب را هم توریست‌ها در اتوبوس به صبح می‌رسانند. در این تور هرمز ۶ وعده به عهده آژانس و در مقابل ۵ وعده به عهده گردشگر است.

نگاهی به تور‌های ارائه شده در نوروز ۱۴۰۲ به مقصد دو جزیره کیش و قشم نشان می‌دهد اگر یک خانواده بخواهد با تور سفر کند، در حداقلی‌ترین حالت بدون در نظر گرفتن برخی وعده‌های غذایی، خرید و... برای سفر به قشم بیش از ۱۶ میلیون تومان و برای تور کیش ۲۵ میلیون تومان باید هزینه کند.

از آنجا که عیدی شاغلان و کارکنان عددی بین ۸ تا ۱۲ میلیون تومان برآورد شده، با فرض در نظر گرفتن میانگین ۱۰ میلیون تومان، دو و نیم برابر عیدی خانواده هزینه یک تور کیش است ضمن اینکه در کنار آن باید سایر خرید‌های مرتبط با سال نو را هم با همین مبلغ انجام دهد. همین موضوع سبب می‌شود خانواده‌ها این گزینه را از میان مقاصد سفر نوروزی خود حذف کرده یا خارج از تور به این مناطق سفر کنند.

البته باید توجه داشت در ارائه این قیمت‌ها خدمات دهنده گردشگری مقصر نیست، در این یک سال تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌ها باعث رشد قیمت شده در حالی که درآمد‌ها به میزان تورم افزایش نداشته است. متولی گردشگری چندی پیش وعده حراجی سفر از نیمه دی تا پایان بهمن ماه را برای دستیابی به شعارش یعنی «سفر ارزان» داد.

با این حال با گذشت یک ماه ازدادن این وعده، به نظر نمی‌رسد این وعده اجرایی شود و خانواده‌ها نه در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و نوروز ۱۴۰۲ توان سفر به کیش را داشته باشند.

منبع: دنیای‌اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید