سوخت طلای دو هزار دلاری؛ آیا رگولاتوری‌ها به بازار رمزارز‌ها وارد می‌شوند؟

سوخت طلای دو هزار دلاری؛ آیا رگولاتوری‌ها به بازار رمزارز‌ها وارد می‌شوند؟

تورم بالای جهان در سال ۲۰۲۲ موجب شد که بسیاری از دولت‌ها از جمله دولت ایالات‌متحده به سیاست افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم روی آورند. این موضوع از همان اول اخطار اقتصاددانان را به دنبال داشت که ممکن است این موضوع موجب شود اقتصاد وارد دوران رکودی شود.

کد خبر : ۱۲۳۹۷۹
بازدید : ۳۹۹

با وجود نشانه‌های اقتصادی مثبت در ابتدای سال، به نظر می‌رسد تحلیلگران هنوز به عبور از رکود امیدوار نیستند. همین موضوع موجب شده بلومبرگ در گزارش آینده‌نگری خود به این موضوع اشاره داشته باشد که طلا می‌تواند به مرز دو هزار دلار هم برسد. این موضوع ترس از رکود نه‌تن‌ها طلا، بلکه دیگر بازار‌ها را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. از همین‌رو به نظر می‌رسد همچنان شرایط اقتصادی آینده برای بسیاری از افراد نامشخص باشد.

تورم بالای جهان در سال ۲۰۲۲ موجب شد که بسیاری از دولت‌ها از جمله دولت ایالات‌متحده به سیاست افزایش نرخ بهره برای کنترل تورم روی آورند. این موضوع از همان اول اخطار اقتصاددانان را به دنبال داشت که ممکن است این موضوع موجب شود اقتصاد وارد دوران رکودی شود. با آغاز سال جدید میلادی، با اینکه تورم در بسیاری از نقاط جهان شیب نزولی داشت و در حال کاهش بود، اما نماگر‌های اقتصادی رشد نگران‌کننده‌ای داشتند.

هرچند رشد برخی شاخص‌ها مانند نرخ اشتغال در نگاه اول خوب به نظر می‌رسد، اما رشد کنترل نشده آن می‌تواند به افزایش دستمزد‌ها و مشکلات اقتصادی بیشتر منتهی شود.

رشد بازار اشتغال، تداوم تورم، رشد خرده‌فروشی و داده‌های PMI ژانویه موجب نگرانی تحلیلگران اقتصادی شده است؛ چراکه این موضوع ممکن است موجب شود که فدرال رزرو دوباره به سمت افزایش ۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره حرکت کند که این کار اقتصاد را با سرعت بیشتری به سمت رکود حرکت می‌دهد.

در آخرین گزارش بلومبرگ، تحلیلگران اخطار دادند که ممکن است قیمت مواد خام هم رشد داشته باشد. از آنجا که سیاست‌های اقتصادی کشور‌های بزرگ صنعتی مانند ایالات‌متحده ممکن است آنان را به سمت رکود سوق دهد، این کشور‌ها برای فرار از این واقعه به حجم انبوهی مواد اولیه نیاز خواهند داشت و این موضوع موجب می‌شود که حتی قیمت فلزات اساسی رشد بیشتری نسبت به قیمت طلا داشته باشد.

رفتار قیمتی طلا از ابتدای سال تاکنون نشان داده که این فلز ارزشمند آمادگی جهش را در خود دارد و تنها به سوخت برای این صعود نیاز دارد. ورود اقتصاد آمریکا به رکود می‌تواند ماشه رشد قیمت طلا را کشیده و قیمت این فلز را تا مقاومت روانی اساسی دوهزار دلار رشد دهد. اما در همین حین، بازار رمزارز‌ها هم متاثر از اخبار مثبت در کوتاه‌مدت روند صعودی را آغاز کرده است.

پایان سیاست‌های ضدتورمی می‌تواند خبر خوبی برای این بازار باشد و معامله‌گران آن هم بر همین مبنا درحال خرید برای اهداف بلندمدت‌تر هستند. اما همین موضوع مشکلاتی را به وجود آورده که می‌تواند مانع جدی برای تداوم مسیر صعودی این بازار باشند. از جمله این موانع توجه دوباره رگولاتوری‌ها به این بازار است.

نهاد‌های سیاستگذار ترس از این دارند که با رشد دوباره بازار رمزارز‌ها کلاهبرداران هم دوباره به آن ورود کرده و افراد زیادی را متضرر کنند، از همین جهت قصد دارند تا پیش از آغاز دوباره روند صعودی، نظارت خود را بر این بازار افزایش دهند. علاوه بر این موضوع، وقایع اخیر بازار مانند ورشکستگی صرافی FTX و شرکت‌های زیرمجموعه آن هم در عجله نهاد‌های سیاستگذار برای قانون‌گذاری این بازار بی‌تاثیر نبوده است.

منبع:دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید