حقایق باورنکردنی درباره سوخت و ساز بدن

حقایق باورنکردنی درباره سوخت و ساز بدن

اگر به دنبال وزن کم کردن و لاغری هستید، حتما تاکنون اسم متابولیسم و سوخت وساز را هم شنیده‌اید. تمامی فرایند‌های شیمیایی که در بدن انجام می‌شود تا شخص را زنده نگه دارد و اندام‌های بدن به طور طبیعی کار کند، جزو سیستم متابولیسم است.

کد خبر : ۱۲۴۳۹۴
بازدید : ۲۹۳

فرایند‌هایی مانند تنفس، ترمیم سلول‌ها و هضم غذا به انرژی نیاز دارد. این انرژی با متابولیسم بدن به دست می‌آید. زمانی که چیزی می‌خورید یا می‌نوشید، مواد غذایی در بدن با فرایند متابولیسم به انرژی تبدیل می‌شود. طی این واکنش انرژی موردنیاز بدن به دست می‌آید.

همیشه واقعیت‌ها و دروغ‌هایی درباره سوخت و ساز بدن وجود دارد. در ادامه به چند شایعه و حقیقت در این باره می‌پردازیم.

به طور کلی، هر چه ماهیچه بیشتر و چربی کمتری داشته باشید، میزان متابولیسم شما بالاتر است. میزان متابولیسم شما به شدت تحت تاثیر ترکیب بدنی شماست. افرادی که عضله بیشتر و چربی کمتری دارند معمولاً متابولیسم سریع‌تری دارند، در حالی که افرادی که چربی بیشتر و عضله کمتری دارند معمولاً سرعت متابولیسم پایین‌تری دارند.

پروتئین بالا می‌تواند متابولیسم شما را افزایش دهد

یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد. مطالعات نشان می‌دهد که بدن برای پردازش یک رژیم غذایی با پروتئین بالا به انرژی بیشتری نیاز دارد، به این معنی که با هضم مواد غذایی با پروتئین بالا، میزان متابولیسم شما افزایش می‌یابد.

متابولیسم مردان نسبت به زنان بالاتر است

حتما دیده اید که مردان نسبت به زنان راحت‌تر وزن کم می‌کنند. به این دلیل که مردان نسبت به زنان متابولیسم بالاتری دارنددر حالی که زنان نسبت چربی بیشتری دارند و ماهیچه در بدن مردان بیشتر است.

متابولیسم فقط تحت تاثیر ژنتیک است

این واقعیت ندارد. چندین عامل بر متابولیسم و سرعت آن تاثیر می‌گذارد. ژن‌ها نقش بسیار مهمی دارند. این یکی از دلایلی است که برخی افراد هرچقدر غذا می‌خورند، لاغر می‌مانند، در حالی که برخی دیگر کاهش وزن سختی دارند. سبک زندگی، به ویژه رژیم غذایی و ورزش و سن از دیگر مواردی است که بر سرعت سوخت و ساز بدن تاثیر می‌گذارد.

متابولیسم شما توسط تیروئید کنترل می‌شود

این حقیقت دارد که تیروئید، متابولیسم را تنظیم می‌کند. این کار با ساختن هورمون‌هایی انجام می‌شود که تقریباً بر تمام جنبه‌های عملکرد بدن شما تاثیر می‌گذارد. سریع یا آهسته سوزاندن کالری، این که آیا پروتئین می‌سازید یا انرژی را به عنوان چربی ذخیره می‌کنید و این که بدن شما چگونه به هورمون‌های دیگر پاسخ می‌دهد، تحت تاثیر تیروئید است.

جای تعجب نیست که اختلالات تیروئید می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای متابولیسم شود. تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) هورمون‌های تیروئیدی کمتر از حد طبیعی تولید می‌کند که باعث کندتر شدن متابولیسم و در نتیجه افزایش وزن می‌شود. از سوی دیگر، پرکاری تیروئید می‌تواند باعث تسریع متابولیسم شود که منجر به کاهش وزن می‌شود.

خوردن کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز باعث افزایش متابولیسم می‌شود

این حقیقت دارد که اگر بیش از حد کالری را کاهش دهید، رژیم‌ها نتیجه معکوس می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز می‌خورند، متابولیسم آهسته تری دارند که می‌تواند سوزاندن کالری و کاهش وزن را دشوارتر کند. حتی فاصله زیاد بین وعده‌های غذایی می‌تواند سرعت متابولیسم را کاهش دهد. به همین دلیل است که کارشناسان توصیه می‌کنند هر ۲ تا ۳ ساعت یک وعده غذایی سالم یا میان وعده کوچک بخورید.

منبع: روزنامه خراسان

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید