نخستین ورزشگاه پایتخت کجا بود؟

نخستین ورزشگاه پایتخت کجا بود؟

زمانی امکانات ورزشی تمام شهر تهران در امجدیه خلاصه می‌شد.

کد خبر : ۱۲۸۷۲۰
بازدید : ۸۱۸۴

امجدیه ابتدا یک ورزشگاه برای رشته دوومیدانی بوده است. ورزشگاهی که زمین آن متعلق به امجدالدوله بود و بعد از اهدای باغ توسط او، در سال ۱۳۰۶ تبدیل به ورزشگاه امجدیه شد. ستون‌های بیرونی ورزشگاه را هم نیکلای مارکوف معمار روسی طراحی کرد.

معمار روسی ورزشگاه را به شکلی که نماد پیروزی را در اذهان بیننده به نمایش درآورَد طراحی کرد. خیلی زود این ورزشگاه تبدیل به محلی شد که خاطره بسیاری از رویداد‌های تاریخی و به یادماندنی فوتبال ایران را در خود نگه دارد. استفاده از تصویر نبرد دیو و رستم که مطابق با صحنه بالای درِ ارگ کریمخانی شیراز اجرا شده بر بالای دیوار روبه‌روی مدخل ورزشگاه نمای خاصی به این محل می‌دهد.

ورزشگاه امجدیه

بعد‌ها نام این ورزشگاه برای زنده نگه داشتن خاطره شهید «علی‌اکبر شیرودی»، خلبان نیروی هوایی ارتش در جنگ ایران و عراق، به نام او تغییر کرد و سالن کشتی ورزشگاه شیرودی پاتوق تیم‌ملی کشتی و سالن توفیق جهانبخت یادآور خاطرات کشتی‌گیران زیادی بوده است. زمانی امکانات ورزشی تمام شهر تهران در امجدیه خلاصه می‌شد و ورزشکاران رشته‌های شنا، والیبال، بسکتبال، دوومیدانی و تنیس راهی این محل می‌شدند. علاوه بر این، مسابقاتی در این ورزشگاه برگزار شد که امکان حضور تماشاگر و تماشای بازی‌های ورزشی را برای نخستین بار فراهم می‌کرد.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید