8 ترفند برای خواندن زبان بدن

اگر می‌دانستیم به دنبال چه چیزی باشیم، آن‌گاه زبان بدن اطلاعات مسحورکننده‌ای در مورد افکار دیگران در اختیارمان می‌گذاشت. و کیست که خواندن زبان بدن و خواندن ذهن آدم‌ها را دوست نداشته باشد.

کد خبر : ۱۶۸۱۸
بازدید : ۱۸۱۱
اگر می‌دانستیم به دنبال چه چیزی باشیم، آن‌گاه زبان بدن اطلاعات مسحورکننده‌ای در مورد افکار دیگران در اختیارمان می‌گذاشت. و کیست که خواندن زبان بدن و خواندن ذهن آدم‌ها رادوست نداشته باشد.

شما قبلا سرنخ‌های زیادی در مورد زبان بدن به‌دست آورده‌اید، بیش‌تر از آن‌چه نسبت به آن آگاه باشید. پژوهشی از یوسی‌ال‌ای (دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس) نشان داده‌است که فقط ۷% از ارتباطات بر اساس واژه‌هایی است که بر زبان می‌آوریم. و اما در مورد باقی: ۳۸% با تن صدا مرتبط است و ۵۵ درصد بقیه توسط زبان بدن تولید می‌شود. یاد گرفتن چگونگی درک و تفسیر آن ۵۵ درصد می‌تواند باعث شود یک سر و گردن از باقی آدم‌ها بالاتر باشید.

وقتی سخت مشغول کار هستید و برای رسیدن به اهداف‌تان هر چه از عهده‌تان بر‌می‌آید انجام می‌دهید، هر چیزی که بتواند باعث برتری شما شود، یک مزیت است و جاده را برای رسیدن به موفقیت هموار می‌کند.

وب‌گاه تلنت‌اسمارت بیش از یک میلیون نفر را مورد آزمایش قرار داده‌است و پی برده‌است که بالاترین رده‌های ترقی با آدم‌هایی پر می‌شود که هوش هیجانی بالایی دارند (۹۰% از آدم‌های موفق، اگر بخواهیم دقیق بگوییم). این آدم‌ها قدرتی که نشانه‌های غیرزبانی را در ارتباطات دارند می‌شناسند، و زبان بدن را مطابق با آن تنظیم می‌کنند.

دفعه‌ی بعد که در یک جلسه بودید (یا حتی با کسی قرار داشتید یا مشغول بازی با فرزندان‌تان بودید) حواس‌تان به این نشانه‌ها باشد:

۱. دست به سینه ایستادن و انداختن یک پا روی پای دیگر به معنای مقاومت در برابر ایده‌های شما است.
دست به سینه ایستادن و انداختن یک پا روی پای دیگر، موانع فیزیکی هستند که نشان می‌دهند شخص مقابل با آنچه شما می‌گویید موافق نیست. حتی اگر لبخند بزند و در مکالمه‌ی دلپذیرتان شرکت کند، زبان بدن‌اش راز او را فاش می‌کند!

جرارد آی. نیرنبرگ و هنری اچ. کالِرو برای کتابی که درباره‌ی زبان بدن نوشتند، بیش از ۲۰۰۰ مذاکره را به صورت تصویری ضبط کردند و حتی یک مورد از این مذاکرات بدون این‌که یکی از طرفین در هنگام مذاکره یک پای‌اش را روی پای دیگرش بیندازد تمام نشد. به لحاظ روان‌شناختی، دست به سینه ایستادن یا انداختن یک پا روی پای دیگر نشان می‌دهند که فرد به لحاظ ذهنی، عاطفی، و فیزیکی نمی‌خواهد چیزی را که در مقابل‌اش قرار دارد ببیند. این کار عمدی نیست به همین دلیل تا این حد آشکارا انجام می‌شود.

۲. خنده‌های واقعی دور چشم‌ها را چین و چروک می‌اندازد!
وقتی پای خنده وسط باشد، دهان می‌تواند دروغ بگوید اما چشم‌ها نه! خنده‌های واقعی به چشم‌ها می‌رسند و پوست دور چشم را برای ایجاد "چین و چروک پنجه کلاغی" چروکیده می‌کنند. آدم‌ها غالبا لبخند می‌زنند تا آن‌چه را واقعا در فکرشان است و احساس می‌کنند، پنهان کنند، بنابراین بار دیگر که می‌خواهید بدانید لبخند مخاطب‌تان واقعی است یا نه، به چرو‌ک‌های گوشه‌ی چشم‌های‌اش نگاه کنید. اگر چین و چروکی در آن‌جا ندیدید، آن لبخند می‌خواهد چیزی را از شما پنهان کند.

۳.تقلید کردن زبان بدن‌ شما چیز خوبی است.
تا به حال پیش آمده‌است که با کسی در جلسه باشید و متوجه شده باشید که هر بار پای‌تان را روی پای دیگر می‌اندازید یا دوباره به حالت قبل برمی‌شد او نیز همین کار را تکرار می‌کند؟ یا شاید سر خود را کج می‌کند درست به همان شکلی که شما موقع حرف زدن سرتان را کج می‌کنید؟

در خواندن زبان بدن این موضوع یک نشانه‌ی خوب است.
مورد تقلید قرار دادن زبان بدن چیزی است که ما زمانی که با فرد روبه‌رو احساس همبستگی داریم، به طور ناخودآگاه انجام می‌دهیم. این کار نشان می‌دهد که مکالمه خوب پیش می‌رود و مخاطب‌تان پذیرای پیام شما است. این پیام می‌تواند به ویژه در زمان مذاکره مفید باشد، زیرا آن‌چه را که شخص مقابل‌تان درباره‌ی معامله فکر می‌کند، به شما نشان می‌دهد.

۴. حالت ایستادن شخص، داستان را بازگو می‌کند.
آیا تا به حال دیده‌اید که فردی وارد اتاق می‌شود، و فورا متوجه می‌شوید که او مسئول مربوطه است؟ این برداشت به میزان زیادی با زبان بدن مرتبط است، و اغلب شامل قامتی ایستاده، کفِ دست‌ها رو به پایین، و حالاتی صریح و بسیط به طور کلی می‌شود.

مغز طوری تنظیم شده‌است که قدرت را برابر با میزان فضایی که آدم‌ها اشغال می‌کنند، می‌داند. استادن به صورت صاف و با شانه‌های عقب رفته یک حالت قدرتی است؛ به این شکل انگار که فضای اشغالی شما به حداکثر می‌رسد.

از طرف دیگر، ناصاف و خمیده ایستادن، نتیجه‌ی در هم شکستن اندام‌تان است؛ این حالت فضای کم‌تری می‌گیرد و قدرت کمی را به شخص مقابل القا می‌کند. حفظ یک حالت خوب، احترام را ایجاب می‌کند و تعامل را افزایش می‌دهد، چه رهبر باشید و چه نباشید.

۵. چشمانی که دروغ می‌گویند.
اغلب ما احتمالا با شنیدن این جمله بزرگ شده‌ایم: "وقتی حرف می‌زنی به چشمانم نگاه کن! " والدین ما تصور می‌کردند خیره شدن به چشم شخص دیگر دشوار است، زمانی که دروغ می‌گوییم، و تا حدی حق با آنها بود.

اما هر کسی می‌داند که آدم‌ها اغلب عامدانه چشم در چشم شخص روبه‌رو می‌شوند و در تلاش برای پنهان کردن این واقعیت که دروغ گفته‌اند این کار را ادامه می‌دهند.

مشکل این است که اغلب آنها زیاده‌روی می‌کنند و آن‌قدر تماس چشمی‌شان را ادامه می‌دهند که آدم معذب می‌شود.

به طور میانگین، امریکایی‌ها تماس چشمی‌ خود را ۷ تا ۱۰ ثانیه ادامه می‌دهند- این خیره شدن زمانی که گوش می‌دهیم طولانی‌تر از زمانی است که حرف می‌زنیم. اگر مشغول صحبت با کسی هستید که نگاه خیره‌اش شما را دست‌پاچه کرده‌است- به خصوص اگر او بسیار ساکت است و پلک نمی‌زند- یک جای کار می‌لنگد و او احتمالا به شما دروغ می‌گوید.

۶. ابروهای بالا رفته به معنای ناراحتی هستند.
برای خواندن زبان بدن خوب است بدانید که سه احساس اصلی وجود دارد که باعث بالا رفتن ابرو می‌شود: شگفتی، نگرانی و ترس. سعی کنید زمانی که یک گفت‌وگوی راحت و خودمانی با دوست‌تان دارید، ابروهای‌تان را بالا ببرید.

سخت است، نه؟
اگر کسی که با شما صحبت می‌کند ابرویش را بالا می‌برد، و موضوع صحبت چیزی نیست که باعث شگفتی، نگرانی یا ترس شود، اتفاق دیگری در حال جریان است.
۷. تکان دادن اغراق‌آمیز سر نشانه‌ی اضطراب ناشی از تایید است.

زمانی که چیزی به کسی می‌گویید و او بیش از حد سرش را به نشانه‌ی رضایت تکان می‌دهد، یعنی او از آن‌چه درباره‌ی او فکر می‌کنید نگران است و فکر می‌کند که شما درباره‌ی توانایی او برای دنبال کردن دستورالعمل‌ها شک دارید.

۸. به هم فشردن فک به معنی استرس داشتن است.
به هم فشردن فک، گردن منقبض شده، یا پیشانی چین افتاده همگی نشانه‌های استرس هستند. صرف نظر از آن‌چه فرد می‌گوید، این‌ها نشانه‌ی ناراحتی قابل توجهی است.

این گفت‌وگو ممکن است به موضوعی منتهی شود که او درباره‌اش نگران است، یا فکرش ممکن است جای دیگری باشد و می‌کوشد روی چیزی تمرکز کند که باعث استرس در او می‌شود.

کلید کار این است که به عدم سازگاری بین آن‌چه فرد می‌گوید و زبان پرتنش بدن‌شان، دقت کنید.
آخرین کلام برای موضوع جذاب خواندن زبان بدن !

حرف آخر این‌که حتی اگر ‌نتوانید دقیقا متوجه افکار یک نفر شوید، می‌توانید چیزهای زیادی از روی زبان بدن‌شان متوجه شوید، و این امر به خصوص زمانی صدق می‌کند که بین کلام و زبان بدن تناقض وجود داشته باشد.
ترجمه:تحریریه سایت کسب و کار بازده_سارا فیضی

منبع: بیزنس اینسایدر
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید