بهترین و بدترین غذاها برای نفخ شکم

با استفاده از غذاهای زیر می‌توانید از بروز نفخ شکم جلوگیری کنید.

کد خبر : ۱۷۹۷۲
بازدید : ۱۸۳۱
با استفاده از غذاهای زیر می‌توانید از بروز نفخ شکم جلوگیری کنید.

نفخ شکم بیش از ۳۰ درصد آمریکایی‌ها را درگیر خود کرده است. با این وجود نبود نفخ و گاز در شکم نیز عادی نیست. بعد از خوردن غذا و نوشیدن مایعات، فضایی در شکم ایجاد می‌شود و همین امر موجب ایجاد نفخ خواهد شد. نفخ شکم همیشه نشان دهنده این نیست که غذای خوبی نمی‌خورید اما اگر شکم شما همیشه متورم است و احساس نفخ دارید باید نگاه دقیق‌تری به رژیم غذایی خود بیندازید.

غذاهایی که باعث بدتر شدن نفخ شکم می‌شود:

بروکلی، کلم و کلم پیچ
کلم بروکلی، کلم و کلم پیچ جزو خانواده کلم‌هاست که حاوی رافینوز هستند. رافینوز شکری است که در بدن به صورت هضم نشده باقی می‌ماند تا یک باکتری در روده آن را تخمیر نماید. همین امر موجب ایجاد گاز در بدن می‌شود. مصرف غذاهای حاوی فیبر و غنی از مواد مغذی اثر خوبی بر روی سیستم گوارشی خواهد داشت. مصرف سبزیجات را فراموش نکنید اما مقدار مصرفی خود را کنترل کنید. بهتر است کلم خود را بخارپز کنید. مصرف سبزیجات بخارپز فیبرهای موجود در آن را نرم‌تر می‌کند و فضای کمتری را در سیستم گوارشی خواهد گرفت. اینکار اگرچه از بروز نفخ جلوگیری نمی‌کند اما می‌تواند هضم سبزیجات را راحت‌تر کند.

عدس
اگرچه این خبر ممکن است برای شما خوب نباشد اما باید بدانید که مصرف لوبیا، عدس و سویا باعث ایجاد نفخ در شکم می‌شود. این مواد حاوی پروتئین هستند اما در کنار آن قند و فیبر نیز وجود دارد که بدن قادر به جذب آن نیست. بنابراین زمانی که عدس به روده بزرگ می‌رسد، باکتری‌های موجود در روده قادر به جذب نیستند. همین امر موجب ایجاد گاز و نفخ در شکم می‌شود. عدس را به راحتی با غلات سبوس دار قابل هضم همچون برنج یا کینوا ترکیب کنید. در این صورت بدن می‌تواند به آسانی از آن استفاده کند. اگر میوه، سبزیجات، آجیل، غلات سبوس‌دار و لوبیا می‌خورید، به یاد داشته باشید که مصرف متناوب می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

لبنیات
اگر بعد از مصرف تکه‌ای پنیر یا کاسه‌ای ماست احساس نفخ می‌کنید، ممکن است مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز باشید. این بدین معنی است که بدن شما آنزیم‌های لازم برای شکستن لاکتوز را ندارد. همین امر موجب ایجاد نفخ و گاز در شکم می‌شود. بنابراین قبل از اینکه با مشکل برخورد کنید بهتر است یک محصول عاری از لاکتوز بخرید.

سیب
حتما شما هم این ضرب المثل را شنیده‌اید که می‌گوید: مصرف یک عدد سیب در روز شما را از رفتن به دکتر بی نیاز می‌کند. البته این بدین معنی نیست که مصرف سیب هیچ تاثیری بر روی شکم و نفخ آن ندارد. سیب فیبر بالایی دارد و حاوی فرکتوز و سوربیتول است. بیشتر افراد قادر به تحمل این قندها نیستند و به همین خاطر احساس نفخ و گاز در شکم خواهند داشت.

سیب یک ماده عالی برای بدن است. باید بدانید که یک عدد سیب متوسط ۴.۵ گرم پروتئین دارد و می‌تواند ۱۰ درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C را برآورده کند. بنابراین نباید مصرف آن را متوقف کنید. همچنین مصرف سیب باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی می‌شود. سعی کنید در مصرف سیب تعادل را حفظ کنید و آن را به همراه وعده غذایی مصرف نکنید.

موادی که برای نفخ شکم مفید است:

خیار
معمولا افراد از خیار برای کاهش پف زیر چشم خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از این میوه برای کاهش نفخ شکم استفاده نمایید. خیار حاوی کوئرستین است که یک آنتی اکسیدان قوی است و به کاهش تورم کمک می‌کند. خیار از فعالیت آنزیم‌های التهابی جلوگیری می‌کند. بنابراین آن را برش دهید و میل نمایید.

موز
موادی همچون موز ، آووکادو، کیوی، پرتغال و پسته که حاوی پتاسیم هستند؛ از بروز احتباس آب جلوگیری می‌کنند.اینکار از طریق تنظیم سدیم در بدن صورت می‌گیرد. موز همچنین حاوی فیبر است و می‌تواند به درمان یا پیشگیری از یبوست کمک کند.نفخ با یبوست نیز ایجاد می‌شود.

پاپایا
آنزیم‌های موجود در پاپایا به بدن کمک می‌کند پروتئین را در سیستم گوارشی بشکند. همین امر موجب می‌شود هضم راحت‌تر شود. این میوه گرمسیری همچنین دارای خواص ضد التهابی است و وجود فیبر در آن باعث تقویت سیستم گوارشی می‌شود. می‌توانید پاپایا را به صورت تنها مصرف کنید یا به صورت اسموتی بخورید.

مارچوبه
مارچوبه یک غذای ضد نفخ عالی است. این ماده باعث می‌شود ادرارتان بوی خوبی داشته باشد.

این ماده همچنین حاوی پروبیوتیک است و به رشد باکتری‌های مفید کمک می‌کند. مارچوبه به بدن کمک می‌کند سیستم گوارشی بهتری داشته باشید.

منبع: مجله سلامت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید