خروج فردوسی‌پور از صداوسیما؟!

همیشه همزمان با برگزاری تورنمنت‌های بزرگ فوتبالی، فقدان یک برنامه ورزشی منسجم که نیاز مخاطبان تلویزیون را برطرف کند، احساس می‌شود. در‌ سال برگزاری جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل شبکه سه، ساخت ویژه‌برنامه این مسابقات را به عادل فردوسی‌پور سپرد.

کد خبر : ۱۹۹۳۳
بازدید : ۸۳۸۴
همیشه همزمان با برگزاری تورنمنت‌های بزرگ فوتبالی، فقدان یک برنامه ورزشی منسجم که نیاز مخاطبان تلویزیون را برطرف کند، احساس می‌شود. در‌ سال برگزاری جام‌جهانی ٢٠١٤ برزیل شبکه سه، ساخت ویژه‌برنامه این مسابقات را به عادل فردوسی‌پور سپرد.

آن‌ سال فردوسی‌پور یکی از پرهزینه‌ترین و کامل‌ترین ویژه‌برنامه‌های ورزشی صداوسیما را ساخت؛ برنامه‌ای جذاب و موفق که می‌توانست پاسخگوی کامل نیازهای مخاطبان فوتبال باشد و آنها را پای تلویزیون بنشاند. البته ساخت این برنامه با تیمی حدودا ١٥٠ نفره که عادل آن را طراحی کرده بود، هزینه زیادی برای صداوسیما در پی داشت. شاید همین موضوع باعث شد که امسال برای ساخت ویژه‌برنامه یورو ٢٠١٦ مدیران شبکه ٣ به سراغ عادل فردوسی‌پور نروند و ترجیح بدهند برنامه‌ای معمولی تهیه کنند تا هزینه سنگینی روی دست شبکه نگذارد.

ذکایی، برنده رقابت با فردوسی‌پور
حسین ذکایی، رقیب همیشگی فردوسی‌پور برای ساخت ویژه‌برنامه‌های ورزشی است. امسال او توانست گوی سبقت را از عادل برباید و ویژه‌برنامه یورو ٢٠١٦ را خودش برای شبکه ٣ بسازد. ویژه‌برنامه‌ای با اجرای رضا جاودانی و محمدرضا احمدی که تلاش کرده با آوردن فوتبالیست‌های جوان به‌عنوان کارشناس در برنامه تنوع ایجاد کند. در ویژه‌برنامه یورو ٢٠١٦ اثری از تیم عادل فردوسی‌پور نیست و ذکایی با بهره گرفتن از نیروهای جوان این برنامه را به‌صورت مستقل ساخته است.

کوچ عادل و یارانش به تلویزیون اینترنتی
عادل فردوسی‌پور در روزهای داغ یورو ٢٠١٦ بیکار نماند. اگرچه او در شبکه ٣ حضور پررنگی ندارد و گاهی فقط بازی‌ها را گزارش می‌کند اما برای تلویزیون اینترنتی آیو ویژه‌برنامه ساخته است. این برنامه که همزمان با برگزاری مسابقات یورو از این تلویزیون اینترنتی پخش می‌شود، «هت‌تریک» نام دارد. هت‌تریک نخستین ویژه‌برنامه ورزشی است که از تلویزیون اینترنتی پخش می‌شود.

محتوای این برنامه با سایر ویژه‌برنامه‌هایی که تاکنون ساخته شده متفاوت است و در این برنامه که بعد از مسابقات روزانه روی خروجی سایت قرار می‌گیرد، کارشناسان به تحلیلی متفاوت از بازی‌های انجام شده می‌پردازند. نکته قابل توجه در این برنامه پخش تحلیل‌ها و تصاویری است که از صداوسیما پخش نمی‌شود و درواقع دست عادل فردسی‌پور برای ساخت این برنامه باز بوده و او مثل برنامه‌سازی در صداوسیما محدودیت زیادی نداشته است.

فردوسی‌پور برای ساخت این برنامه از همکارانش در برنامه‌های ٩٠ و فوتبال ١٢٠ استفاده کرده است. جالب اینجاست که برای این برنامه استودیویی هم طراحی شده که اجرای آن بر عهده محمدرضا میثاقی است و صدای فردوسی‌پور هم روی ویدیوها شنیده می‌شود. این برنامه کارشناس هم دارد و حتی میشل سالگادو از طریق اسکایپ یکی، دو بازی را هم برای این برنامه کارشناسی کرده است.

عدم استقبال مردم از هت‌تریک
با این‌که حدود ٨،٩ قسمت از پخش این برنامه گذشته اما اهالی رسانه اطلاعی از ساخت و پخش آن نداشتند و درواقع تبلیغی درباره این برنامه نشده بود که هم رسانه‌ها و هم مردم در جریان پخش آن قرار بگیرند. درنهایت هم خود این تلویزیون اینترنتی خبری را تنظیم کرد و برای خبرگزاری‌ها و سایت‌ها فرستاد تا همه در جریان پخش این برنامه از شبکه آیو قرار بگیرند. یکی از دلایلی که مردم از چنین برنامه‌ای استقبال نکردند، می‌تواند جا نیفتادن برنامه‌های اینترنتی در ایران باشد. با شرایط موجود می‌توان نتیجه‌گیری کرد که نخستین برنامه مستقل فردوسی‌پور خارج از تلویزیون تا حالا استقبال خوبی را به دنبال نداشته است.

رانده شدن فردوسی‌پور از تلویزیون
اینکه چرا عادل فردوسی‌پور با شهرت زیادش ترجیح داده برای یک تلویزیون اینترنتی برنامه بسازد، در نوع خود عجیب است که فقط خود عادل می‌تواند درباره آن پاسخگو باشد. این‌که صداوسیما نخواسته ساخت ویژه‌برنامه یورو را به فردوسی‌پور بدهد و از دادن پروژه المپیک به تهیه‌کننده برنامه ٩٠ سر باز زده، شاید حاکی از رانده‌شدن فردوسی‌پور از شبکه ٣ باشد. با توجه به بازگشت پورمحمدی (مدیر حامی فردوسی‌پور در صداوسیما) به شبکه سوم سیما،

انتظار می‌رفت شرایط فردوسی‌پور بهتر شود اما ظاهرا وضع او با گذشته متفاوت شده است. فردوسی‌پور درحالی دست به برنامه‌سازی اینترنتی ‌زده که مدت‌هاست تعداد زیادی از مخاطبان نود را هم از دست داده است. شاید او هم مثل رضا رشیدپور که با برنامه پرسروصدای «دید در شب» توانست بازگشتی موفق به صداوسیما داشته باشد، با برنامه‌سازی اینترنتی نجات پیدا کند و دوباره اقتدار خود را در تلویزیون به‌دست بیاورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید