چطور کمتر کار کنیم؟
اگر شما نیز جزء آن دسته از خانمهای پر مشغلهای هستید كه هر روز انبوهی كار برای انجام دادن دارید، بنابراین بیخیالش باش و از كنارش رد شو برای شما واژههای بیگانهای هستند.
کد خبر :
۲۸۲۷۵
بازدید :
۴۷۱۹
اگر شما نیز جزء آن دسته از خانمهای پر مشغلهای هستید كه هر روز انبوهی كار برای انجام دادن دارید، بنابراین بیخیالش باش و از كنارش رد شو برای شما واژههای بیگانهای هستند.
برخی از ماههای سال فعالیتها و مشغلههای ما بیشتر میشوند و برخی ماهها كمتر.
در ماههایی كه فشار كمتری داریم، میتوانیم آرامتر زندگی كنیم و استرس كمتری داشته باشیم اما در روزهایی كه بسیار پر مشغله هستیم، باید چه كنیم؟
یك قرار با خودتان بگذارید، مدتی هیچكاری انجام ندهید
كامپیوتر را خاموش كنید. تمام افكاری كه به ذهن شما هجوم میآورند و كارهایی كه باید انجامشان دهید را فراموش كنید.
برای یك شب تمام برنامههایتان را از فكرتان پاك كنید.
هیچ كاری انجام ندهید
به خودتان این فرصت را بدهید كه یك روز هیچ كاری برای انجام دادن نداشته باشید.
هرگونه قرار و برنامهای را حذف و به وقت دیگر موكول كنید.
همیشه نباید شما بهترین و كاملترین باشید
كمالگرایی رویایی بیش نیست. نباید همیشه از خودتان توقع داشته باشید بهترین باشید.
به آن كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، افتخار كنید؛ اما در عین حال واقعگرا باشید.
وقتی كه به اندازه كافی خوب هستید، در آن مرحله، ایست كنید.
برای خوب بودن تلاش كردهاید و نباید از خودتان انتظار كاملتر بودن را داشته باشید.
احساس گناه را از خود دور كنید
اگر زمانی را به استراحت كردن اختصاص دهید، وقتتان را به بیهودگی تلف نكرده و گناه هم نكردهاید.
اینكار به شما قدرت و نیروی بیشتری میدهد و انرژی بیشتری برای فردا خواهید داشت.
زندگیتان را ویرایش كنید
1- باید بفهمید تا حالا هم به اندازه كافی خوب بودهاید
باید نسبت به كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، احساس رضایتمندی داشته باشید.
این حرف به این معنا نیست كه به خودتان مغرور شوید و بیش از حد از خود راضی باشید.
این حرف یعنی اینكه یك نگاه ساده به اطرافتان و به تمام كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، بیندازید اگر اینكار را انجام ندهید خیلی سریع به عقب برمیگردید.
انبوه آرزوها و اهداف، برنامهها و فعالیتها و كارهای روزمره نباید باعث شوند تا وقتی برای خودتان نداشته باشید.
2- چیزهای ضروریتر را مشخص كنید
قبل از آنكه وارد كارها و مسؤولیتهای پیشرو در سال جدید شوید، یك قدم به عقب برگردید و به كارهایی كه مثلاً در طول هفته گذشته انجام دادهاید، فكر كنید.
ما معمولاً بدون فكر كردن از یك مسؤولیت به مسؤولیت و كار دیگر میپریم.
وقتی كه توقف میكنیم و نگاهی به عقب میاندازیم، در واقع میتوانیم كارهایی را كه انجام دادهایم و زمانی را كه سپری شده است، ببینیم و درك كنیم.
حالا از خودتان سوال كنید: كدام بخش مهمتر است؟ و كدام كارها شما را بیشتر خوشحال میكند؟
3- اضافیها را حذف كنید
از كدام كارها میتوانید صرفنظر كنید؟ كدام یك باید ثابت بمانند؟ اگر انتخاب اشتباهی كرده باشید، میتوانید دوباره به عقب برگردید و آن چیزهایی را كه مهمتر هستند انتخاب كنید.
اگر تعدادی از مسؤولیتهایتان را از روی دوش خود بردارید، حتما كس دیگری پیدا میشود كه آن را به دوش بكشد.
شما همیشه عادت كردهاید سر خود را با انبوهی از كارها گرم كنید و حتی بیشتر كارها و مسؤولیتهای دیگران را شما انجام دهید.
در واقع وقتی كه از انجام آن كار امتناع میكنید و كسی آن را بر عهده میگیرد، به دیگران نیز مسؤولیت پذیری را یاد میدهید و اگر اینگونه نشد، درمییابید كه اطرافیانتان چگونه انسانهایی هستند.
شما باید مسؤولیتپذیری را به كودكان خود نیز بیاموزید. اگر انجام تمام امور و كارها را به تنهایی بر عهده بگیرید، هرگز نخواهد توانست به آنها این درس را یاد بدهید.
4- از یك شاخه به شاخه دیگر نپرید
از یك كار به كار دیگری پریدن باعث میشود كه كارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشید. به جای آن كارها را طبقهبندی كنید.
آنهایی كه شبیه هم هستند را در یك ردیف بگذارید تا بدون اتلاف وقت و انرژی راحتتر انجامشان دهید.
شما میتوانید كارهای بسیار زیادی انجام دهید یا اینكه مسؤولیت انجام كارهای كمتری را قبول كنید.
وقتیكه در خانه و محل كار، كارهای زیادی برای انجام دادن دارید، دیگر فضای كافی برای خلاقیت و رسیدن به موفقیت نخواهید داشت.
اگر به خودتان فضای كافی دهید و وقتی را هم برای لذت بردن از زندگی كنار بگذارید، بهتر میفهمید كه دیگران نیز توانایی انجام بسیاری كارها را دارند؛ بهخصوص فرزندانتان با اینكار آنها احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری میكنند.
با آنكه فشارهای مالی گاه بیش از حد توان و تحمل ما میشوند، اما به خاطر داشته باشید كه همواره تنها كاری كه باید انجام دهید، كنترل كردن خودتان است.
ارزش خود را حفظ كرده و راهی به سمت آرامش بیشتر پیدا كنید.
برای آنكه اطراف خود را بیش از حد با انواع و اقسام كارها و مسؤولیتها پر نكنید، بهتر است همه چیز را سازماندهی كنید. كارها را دستهبندی كنید و با نظم بیشتری آنها را انجام دهید.
از سایر افراد خانوادهتان بخواهید كه در انجام كارها و مسؤولیتهایشان دقیق باشند تا بار كمتری روی دوش شما باشد.
اگر كار جدیدی را قبول میكنید، مدتی كار قبلی را كنار بگذارید تا فضای كافی برای انجام آن كار داشته باشید.
گاهی اوقات لازم است از انجام برخی كارها امتناع كنید تا وقت كافی برای زندگی كردن داشته باشید؛ در غیر اینصورت زیر بار فشار زندگی لِه و مچاله میشوید و هیچ لذتی از فرصتی كه برای زندگی كردن دارید، نخواهید بُرد.
منبع: زندگیآنلاین
برخی از ماههای سال فعالیتها و مشغلههای ما بیشتر میشوند و برخی ماهها كمتر.
در ماههایی كه فشار كمتری داریم، میتوانیم آرامتر زندگی كنیم و استرس كمتری داشته باشیم اما در روزهایی كه بسیار پر مشغله هستیم، باید چه كنیم؟
یك قرار با خودتان بگذارید، مدتی هیچكاری انجام ندهید
كامپیوتر را خاموش كنید. تمام افكاری كه به ذهن شما هجوم میآورند و كارهایی كه باید انجامشان دهید را فراموش كنید.
برای یك شب تمام برنامههایتان را از فكرتان پاك كنید.
هیچ كاری انجام ندهید
به خودتان این فرصت را بدهید كه یك روز هیچ كاری برای انجام دادن نداشته باشید.
هرگونه قرار و برنامهای را حذف و به وقت دیگر موكول كنید.
همیشه نباید شما بهترین و كاملترین باشید
كمالگرایی رویایی بیش نیست. نباید همیشه از خودتان توقع داشته باشید بهترین باشید.
به آن كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، افتخار كنید؛ اما در عین حال واقعگرا باشید.
وقتی كه به اندازه كافی خوب هستید، در آن مرحله، ایست كنید.
برای خوب بودن تلاش كردهاید و نباید از خودتان انتظار كاملتر بودن را داشته باشید.
احساس گناه را از خود دور كنید
اگر زمانی را به استراحت كردن اختصاص دهید، وقتتان را به بیهودگی تلف نكرده و گناه هم نكردهاید.
اینكار به شما قدرت و نیروی بیشتری میدهد و انرژی بیشتری برای فردا خواهید داشت.
زندگیتان را ویرایش كنید
1- باید بفهمید تا حالا هم به اندازه كافی خوب بودهاید
باید نسبت به كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، احساس رضایتمندی داشته باشید.
این حرف به این معنا نیست كه به خودتان مغرور شوید و بیش از حد از خود راضی باشید.
این حرف یعنی اینكه یك نگاه ساده به اطرافتان و به تمام كارهایی كه تاكنون انجام دادهاید، بیندازید اگر اینكار را انجام ندهید خیلی سریع به عقب برمیگردید.
انبوه آرزوها و اهداف، برنامهها و فعالیتها و كارهای روزمره نباید باعث شوند تا وقتی برای خودتان نداشته باشید.
2- چیزهای ضروریتر را مشخص كنید
قبل از آنكه وارد كارها و مسؤولیتهای پیشرو در سال جدید شوید، یك قدم به عقب برگردید و به كارهایی كه مثلاً در طول هفته گذشته انجام دادهاید، فكر كنید.
ما معمولاً بدون فكر كردن از یك مسؤولیت به مسؤولیت و كار دیگر میپریم.
وقتی كه توقف میكنیم و نگاهی به عقب میاندازیم، در واقع میتوانیم كارهایی را كه انجام دادهایم و زمانی را كه سپری شده است، ببینیم و درك كنیم.
حالا از خودتان سوال كنید: كدام بخش مهمتر است؟ و كدام كارها شما را بیشتر خوشحال میكند؟
3- اضافیها را حذف كنید
از كدام كارها میتوانید صرفنظر كنید؟ كدام یك باید ثابت بمانند؟ اگر انتخاب اشتباهی كرده باشید، میتوانید دوباره به عقب برگردید و آن چیزهایی را كه مهمتر هستند انتخاب كنید.
اگر تعدادی از مسؤولیتهایتان را از روی دوش خود بردارید، حتما كس دیگری پیدا میشود كه آن را به دوش بكشد.
شما همیشه عادت كردهاید سر خود را با انبوهی از كارها گرم كنید و حتی بیشتر كارها و مسؤولیتهای دیگران را شما انجام دهید.
در واقع وقتی كه از انجام آن كار امتناع میكنید و كسی آن را بر عهده میگیرد، به دیگران نیز مسؤولیت پذیری را یاد میدهید و اگر اینگونه نشد، درمییابید كه اطرافیانتان چگونه انسانهایی هستند.
شما باید مسؤولیتپذیری را به كودكان خود نیز بیاموزید. اگر انجام تمام امور و كارها را به تنهایی بر عهده بگیرید، هرگز نخواهد توانست به آنها این درس را یاد بدهید.
4- از یك شاخه به شاخه دیگر نپرید
از یك كار به كار دیگری پریدن باعث میشود كه كارهای بیشتری برای انجام دادن داشته باشید. به جای آن كارها را طبقهبندی كنید.
آنهایی كه شبیه هم هستند را در یك ردیف بگذارید تا بدون اتلاف وقت و انرژی راحتتر انجامشان دهید.
شما میتوانید كارهای بسیار زیادی انجام دهید یا اینكه مسؤولیت انجام كارهای كمتری را قبول كنید.
وقتیكه در خانه و محل كار، كارهای زیادی برای انجام دادن دارید، دیگر فضای كافی برای خلاقیت و رسیدن به موفقیت نخواهید داشت.
اگر به خودتان فضای كافی دهید و وقتی را هم برای لذت بردن از زندگی كنار بگذارید، بهتر میفهمید كه دیگران نیز توانایی انجام بسیاری كارها را دارند؛ بهخصوص فرزندانتان با اینكار آنها احساس استقلال و اعتماد به نفس بیشتری میكنند.
با آنكه فشارهای مالی گاه بیش از حد توان و تحمل ما میشوند، اما به خاطر داشته باشید كه همواره تنها كاری كه باید انجام دهید، كنترل كردن خودتان است.
ارزش خود را حفظ كرده و راهی به سمت آرامش بیشتر پیدا كنید.
برای آنكه اطراف خود را بیش از حد با انواع و اقسام كارها و مسؤولیتها پر نكنید، بهتر است همه چیز را سازماندهی كنید. كارها را دستهبندی كنید و با نظم بیشتری آنها را انجام دهید.
از سایر افراد خانوادهتان بخواهید كه در انجام كارها و مسؤولیتهایشان دقیق باشند تا بار كمتری روی دوش شما باشد.
اگر كار جدیدی را قبول میكنید، مدتی كار قبلی را كنار بگذارید تا فضای كافی برای انجام آن كار داشته باشید.
گاهی اوقات لازم است از انجام برخی كارها امتناع كنید تا وقت كافی برای زندگی كردن داشته باشید؛ در غیر اینصورت زیر بار فشار زندگی لِه و مچاله میشوید و هیچ لذتی از فرصتی كه برای زندگی كردن دارید، نخواهید بُرد.
منبع: زندگیآنلاین
۰