سیل ویران‌کننده در سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان از عصر جمعه گذشته، شاهد سامانه بارش زا بود و به سبب ورود این سامانه، مردمی که طی روزهای گذشته نماز طلب باران خوانده بودند شادمان شدند و کشاورزان نیز از نزول این رحمت الهی شکری دوچندان داشتند.

کد خبر : ۳۳۰۶۲
بازدید : ۱۵۴۲
سیستان و بلوچستان از عصر جمعه گذشته، شاهد سامانه بارش زا بود و به سبب ورود این سامانه، مردمی که طی روزهای گذشته نماز طلب باران خوانده بودند شادمان شدند و کشاورزان نیز از نزول این رحمت الهی شکری دوچندان داشتند.

این بارندگی ها بیشتر در جنوب استان و در شهرستان های کنارک، چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، سراوان، قصرقند، سیب و سوران و مهرستان و خاش رخ داد که در ارتفاعات خاش و کوه تفتان به برف تبدیل شد.

اما با شدت گرفتن ریزش ها، مشکلات بسیاری برای مردم و شهروندان استان به ویژه در بلوچستان به وجود آمد.

مشکلات متعددی از قبیل مسدود شدن راه ها، ویران شدن برخی منازل، تعطیلی مدارس و تخریب جاده ها که هر یک به نوبه خود سختی های زیادی را برای مردم و نیروهای امدادی به همراه داشت.

بارندگی های نیکشهر خسارت جانی نداشت
فرماندار نیکشهر گفت: بارندگی های چند روز گذشته در شهرستان هیچ گونه خسارت جانی نداشته است و تنها در راه های مواصلاتی و جاده ها و برخی از منازل مسکونی شاهد خسارت هایی بودیم که با کمک نیروهای امدادی کار امداد رسانی به آن ها نیز انجام شد.

صاحب گل صالحی افزود: برخی از مسیرهای مواصلاتی شهری و روستایی این بخش بر اثر شدت بارش ها مسدود شده بود که کار بازگشایی این مسیرها نیز از روز گذشته آغاز و بیشتر مسیرها بازگشایی شده است.

وی عنوان کرد: برق 2 روستا هم از 2 روز گذشته در این منطقه به دلیل شدت بارندگی ها قطع شده بود که با کمک نیروهای امدادی برق این روستاها نیز وصل شد. وی عنوان کرد: بارندگی های اخیر خسارت هایی را هم در مناطق مختلف شهرستان به همراه داشته است که برآورد خسارت در حال انجام است و به زودی به پایان خواهد رسید.

خسارت سیل زدگان جبران می شود
مدیرکل ستاد بحران استانداری نیز گفت: در بارندگی های اخیر 160 منزل در مناطق جنوب استان شناسایی و بیش از 60 درصد دچار خسارت شده اند و 540 واحد مسکونی هم نیاز به تعمیرات دارند.

غلامرضا اربابی افزود: 20 گروه از بنیاد مسکن برای برآورد کردن خسارات به نقاط مختلفی که دچار سیلاب شده بودند اعزام شده اند که در حال انجام برآورد خسارات هستند.

وی گفت: از امروز همه افرادی که در جنوب استان منازل آن ها بر اثر سیلاب دچار خسارت شده است می توانند 20 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 4 درصد دریافت کنند. به گفته وی در این بارندگی ها فقط یک نفر به دلیل ریزش سقف منزل فوت کرده است و آمار چندین فوتی در بارندگی ها تکذیب می شود.

خروج سامانه بارش زا از استان
کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: سامانه بارش زا روز گذشته از استان خارج شد که در برخی از شهرستان ها از جمله نواحی جنوبی دیروز نیز به دلیل رطوبت هوا شاهد بارش های پراکنده بودیم.

علی ملاشاهی با بیان این که یخبندان شبانه در برخی نقاط نیمه شمالی و نواحی سردسیر طی دوشب آینده مشاهده خواهد شد گفت: بیشترین بارندگی های چند روز اخیر استان با 164 میلی متر در نیکشهر ثبت شد.

به گفته وی از 30 دی بارش های خوبی در استان گزارش شده است که کنارک 143 میلی متر، دلگان 115 میلی متر، کارواندر خاش 76.5 میلی متر، زرآباد کنارک 97 میلی متر، کهیر چابهار 137 میلی متر، فنوج 65 میلی متر، قصرقند 66 میلی متر، مهرستان 45 میلی متر، سیب و سوران 40 میلی متر، ایرانشهر 67 میلی متر، بزمان 79 میلی متر، راسک 45 میلی متر و ناصر آباد سراوان 46 میلی متر از جمله مناطق استان با بیشترین بارندگی ها در این مدت بود.

6 محور مواصلاتی جنوب استان بازگشایی شد
6 محور مواصلاتی جنوب استان که بر اثر سیلاب های چند روز گذشته مسدود شده بود بازگشایی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب به خبرنگار ما گفت: بارش های چند روز اخیر در محورهای جنوب استان باعث مسدود شدن 15 راه مواصلاتی شده بود که از این تعداد 6 محور روز گذشته بازگشایی شد.

ایوب کرد افزود: محور دلگان - ایرانشهر، خیرآباد - ایرانشهر، دلگان - زهکلوت، فنوج - اسپکه، کنارک - جاسک، ایرانشهر - مهرستان از جمله محورهایی است که روز گذشته با همکاری نیروهای راهداری بازگشایی شد.

وی ادامه داد: هنوز 9 محور از جمله دلگان - چاه اسحاق، دلگان - جلگه، جلگه - بمپور، فنوج- بنت، نیکشهر- بنت، چاهان - زرآباد، فنوج- رمشک، دلگان - بزمان و جلگه - ایرانشهر هنوز به دلیل حجم زیاد سیلاب مسدود است و بازگشایی آن ادامه دارد.

وی بیان کرد: در چند روز اخیر برخی از این مسیرها بازگشایی شد اما باتوجه به وجود بارش باران شدید و سیلابی شدن مسیرها دوباره مسدود شد. 3 گروه از نیروهای این اداره کل برای برآورد خسارت های سیل اخیر به مناطق سیل زده جنوب استان اعزام شده اند که به محض برآورد میزان خسارت اعلام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به مسدود بودن راه ها و ادامه بارندگی ها نیروهای این اداره کل در آماده باش کامل به سر می برند.

نجات 9 سیل زده در کنارک پس از 31 ساعت
9 نفر از کشاورزان و افراد فعال در سد کهیر که در سیلاب محدوده زمین های بالادست این سد گرفتار شده بودند پس از 31 ساعت نجات یافتند.

فرماندار کنارک گفت: سه نفر از این افراد در زمین های کشاورزی محدوده بالادست سد کهیر و 6 نفر دیگر نیز در جناح زینچه سد کهیر از عصر روز دوشنبه تا سه شنبه شب به دلیل سیلاب در محاصره آب قرار گرفتند.

بیژن بختیار افزود: بالگرد جمعیت هلال احمر در چهار مرحله و بالگرد نیروی دریایی در یک مرحله برای نجات این افراد به محل اعزام شد اما به دلیل بارندگی شدید و نامساعد بودن شرایط جوی نتوانستند محل دقیق آنان را پیدا کنند و بازگشتند.

وی ادامه داد: با توجه به موفق نبودن عملیات امداد و نجات بالگردها، یک قایق توسط مردم محلی و یک قایق نیروی دریایی همراه با غواص و امکانات امداد و نجات به محل اعزام و موفق شدند این افراد گرفتار در سیلاب را پس از 31 ساعت نجات دهند. شهرداری کنارک در حال تخلیه آب از منازل مردم است اما با توجه به محدودیت امکانات به تنهایی نمی تواند به اقدامات خود ادامه دهد.

وی افزود: مدیرکل مدیریت بحران استان قول هایی درباره ارائه امکانات به شهرداری برای سرعت بخشیدن به ساماندهی وضعیت زندگی مردم گرفتار سیلاب در شهر کنارک داده است.

وی اظهارکرد: بر اثر بارندگی های چند روز گذشته به راه های اصلی و روستایی، باغ ها و مزارع کشاورزی، خطوط انتقال آب، برق و سایر تاسیسات زیربنایی کنارک خسارت وارد شده که برآورد آن بعد از فروکش کردن آب امکان پذیر است.

آوار جان یک نفر را در خاش گرفت
ریزش آوار در یک منزل مسکونی به دلیل بارندگی در خاش جان یک نفر را گرفت. رئیس جمعیت هلال احمر خاش به خبرنگار ما گفت: این حادثه حدود ساعت 5 صبح روز گذشته در خیابان امام خمینی(ره) این شهرستان و به دلیل نم گرفتن سقف و قدیمی بودن این منزل اتفاق افتاد که بر اثر این حادثه خانم 60 ساله ای جان خود را از دست داد.

محمدامین حسین زهی افزود: نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر و آتش نشانی همان لحظه به محل حادثه اعزام شدند که 3 نفر از بازماندگان این حادثه توسط هلال احمر امدادرسانی شدند و در یک چادر اسکان اضطراری یافتند و پتو، والور، موکت و ... در اختیار آن ها قرار داده شد.

وی عنوان کرد: در بارندگی های چند روز گذشته بسیاری از منازل مسکونی به دلیل ناایمن بودن سازه ها آسیب دید و امدادرسانی به آسیب دیدگان نیز توسط نیروهای امدادی انجام شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید