حضور سازمان C.I.A در ایران

حضور سازمان C.I.A در ایران

"... شاه به آماده سازی ویژه ای نیاز دارد. طبیعتا یک موجود مردد، با شک و شبهه های گوناگونی مواجه می شود، او بایستی که وادار به انجام نقش اش شود..." طرح تی‌پی‌آژاکس

کد خبر : ۴۰۳۶۹
بازدید : ۵۰۱۷
حضور سازمان C.I.A در ایران

فرادید | راز تاریخی سازمان اطلاعات مرکزی درباره عملیاتی پنهانی که هدفش سرنگونی دولت وقت ایران در سال 1953 بوده است، زوایایی عمیق تر از چگونگی رسیدن سازمان به موفقیت - با وجود اشتباهاتی که منجر به تغییر نقشه اصلی شدند - را آشکار می سازد.

به گزارش فرادید به نقل از نیویورک تایمز ، بر اساس سندی که در سال 1954 توسط یکی از سران برنامه ریز کودتا نوشته شده است ، بیان شده است که چگونه مقامات رسمی آمریکایی و انگلیسی نقشه کودتایی نظامی را کشیدند که منجر به برگرداندن شاه به قدرت و سرنگون شدن نخست وزیر منتخب مردم که فردی ملی گرا بود، شد.

این سند نشان می دهد که:

- بریتانیا، که از برنامه های ایران برای ملی شدن صنعت نفت واهمه داشته است، به فکر شکل دادن یک کودتا در سال 1952 افتاد و آمریکا را برای ملحق شدن به این عملیات جهت سرنگونی نخست وزیر(محمد مصدق)، تحت فشار قرار داد.

- سازمان C.I.A - آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا - و سازمان S.I.S - سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا - ژنرال فضل الله زاهدی را جهت تصدی پست نخست وزیری پس از محمد مصدق برگزیدند و دو روز پس از پیروزی کودتا، به شکلی محرمانه 5 میلیون دلار برای دولت زاهدی فرستادند.

- ایرانیانی که به شکلی مخفیانه برای سازمان C.I.A کار می کردند، و همینطور کمونیست های ایرانی، سعی در ایجاد مزاحمت برای رهبران مذهبی داشتند؛ به عنوان نمونه می توان به حمله آنها به خانه یکی از روحانیون در جریان یک کمپین اشاره کرد. هدف آنها از این گونه اقدامات، تغییر مواضع جامعه مذهبی اسلامی کشور بر علیه دولت مصدق بود.

- ترسو بودن شاه، نزدیک بود که منجر به شکست عملیات سازمان C.I.A شود. ترس از دست دادن تخت پادشاهی، باعث شده بود که شاه بارها و بارها، از امضای سند C.I.A خودداری نماید - این سند یک فرمان سلطنتی مبنی بر تغییر دولت مصدق بود. با وجود این شرایط، سازمان تصمیم گرفت که از خواهر دوقلوی شاه - اشرف پهلوی - و ژنرال نورمن شوارتسکف (پدر) - پدر نورمن شوارتسکف (پسر) که فرمانده عملیات طوفان صحرا در جنگ خلیج فارس بود - به عنوان افراد واسط جهت وادار نمودن شاه به امضای آن سند، استفاده کند. شایان ذکر است که پیش از پیروزی کودتا، شاه از کشور گریخته بود.

نویسنده: JAMES RISEN

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید