نفت، بلاتکلیف‌ترین تیم فوتبال ایران

نفت، بلاتکلیف‌ترین تیم فوتبال ایران

برای این‌که علی کریمی سرمربی نفت تهران بماند و این تیم بدون مشکل وارد مسابقات فصل جدید فوتبال ایران شود، چند اتفاق باید رخ می‌داد. اول تسویه‌حساب با تمام طلبکاران گذشته و دوم پرداخت پیش‌قرارداد بازیکنان این فصل و روشن‌شدن تکلیف قرارداد تمامی آنها.

کد خبر : ۴۰۵۳۰
بازدید : ۱۱۵۵
نفت، بلاتکلیف‌ترین تیم فوتبال ایران
اختلافات مدیریتی ادامه دارد، ‌بدهی‌ها پرداخت نشده و آینده نامعلومی در انتظار باشگاه نفت است

به گزارش شهروند، برای این‌که علی کریمی سرمربی نفت تهران بماند و این تیم بدون مشکل وارد مسابقات فصل جدید فوتبال ایران شود، چند اتفاق باید رخ می‌داد. اول تسویه‌حساب با تمام طلبکاران گذشته و دوم پرداخت پیش‌قرارداد بازیکنان این فصل و روشن‌شدن تکلیف قرارداد تمامی آنها.
در مرحله بعدی باید تکلیف مالکیت و مدیریت باشگاه هم در دعوا به وجود آمده بین شرکت ملی نفت و شرکت بهنام پیشرو مشخص می‌شد. در شرایط کنونی هیچ‌کدام این اتفاقات رخ نداد و علی کریمی یک روز قبل از برگزاری سوپرجام قید سرمربیگری نفت تهران را زد و از این تیم جدا شد.
وقتی تلاش‌ها برای منصرف‌کردن جادوگر نتیجه نداد،‌ به یکباره حمید درخشان به‌عنوان سرمربی جدید باشگاه بحران‌زاده نفت تهران انتخاب شد. درست است که تکلیف کادرفنی تیم در آستانه سوپرجام خیلی زود روشن شد،‌ اما موضوع بسیار مهم اینجاست که صورت‌مسأله درباره بدهی‌های باشگاه و پول قرارداد بازیکنان و مالکیت حل نشده است. به این ترتیب نفت تهران هنوز بلاتکلیف‌ترین تیم لیگ برتر به حساب می‌آید!

اختلاف ادامه‌دار
چند هفته مانده به شروع مسابقات لیگ برتر شانزدهم، نفت تهران طبق دستور رسمی که وزیر نفت از ماه‌ها قبل صادر کرده بود، باید واگذار می‌شد. بعد از تصمیم وزارت نفت مبنی بر واگذاری در مناقصه‌ای که ملوان یک پای آن بود، با جنجال و حرف و حدیث‌های بسیار درنهایت این باشگاه به شرکت بهنام پیشرو کیش تحویل داده شد که قرار بود ضمن پرداخت بدهی‌های پیشین، مطالبات بازیکنان جدید و مخارج تیم را پرداخت کند.
با این حال، این اتفاق برخلاف وعده‌ها پیش نرفت و نقل و انتقال سهام و پول بین شرکت خریدار و شرکت ملی نفت تا به امروز نهایی نشده است و امروز که چند روز به شروع لیگ برتر هفدهم باقی مانده، اختلافات برای تعیین تکلیف مالکیت ادامه دارد.

کریمی نیامده رفت
نفت تهران در چنین شرایط بدی توانست به قهرمانی جام حذفی با هدایت علی دایی برسد و سهمیه مستقیم حضور در آسیا را به دست بیاورد، اما از همان ابتدا همه نگران آینده باشگاه بودند. علی دایی بلافاصله بعد از قهرمانی تیم در جام حذفی از شاگردانش خداحافظی کرد و با سایپا قرارداد بست.
نفتی‌ها هم بعد از چندین هفته بلاتکلیفی علی کریمی را راضی کردند که هدایت این تیم را برعهده بگیرد و با حضور جادوگر تیم جدید هم بسته شد و ستاره‌هایی چون پیام صادقیان،‌ حمید علی عسگری و... به تیم اضافه شدند. از همان اول شرط علی کریمی پرداخت بدهی طلبکاران، پرداخت حق و حقوق بازیکنان و روشن‌شدن تکلیف مالکیت و مدیریتی باشگاه بود.
این چهره محبوب از ابتدا اعلام کرده بود؛ اگر شروط او اجرایی نشود، تیم را ترک خواهد کرد و درنهایت هم حرف خود را عملی کرد تا مشکلات باشگاه بیشتر شود. کریمی در این مدت بارها به عملی‌نشدن وعده‌ها واکنش منفی نشان داد ولی این موضوع هم باعث نشد مدیران باشگاه به فکر حل مشکلات بیفتند.

امضای قرارداد کنار زمین!
درباره اوضاع اسفناک باشگاه نفت مدل اجرایی برای عقد قرارداد بازیکنان خود گویای همه چیز بود. مدیران باشگاه قراردادهای بازیکنان را روز چهارشنبه به محل تمرین این تیم بردند و با قرارداد یک میز در کنار زمین اقدام به امضای قرارداد بازیکنان کردند که این اتفاق به هیچ عنوان در شأن یک تیم لیگ برتری نماینده ایران در آسیا نبود.
با این حال، با توجه به جدایی علی کریمی و عدم حضورش در تمرینات بعضی از بازیکنان مثل پیام صادقیان و حمید علی عسگر از امضای قرارداد خودداری کردند. صادقیان پستی اینستاگرامی منتشر کرد و نوشت: وقتی علی کریمی نباشد، او هم در نفت نمی‌ماند.
دستیاران علی کریمی هم در حمایت از او قید ادامه همکاری و حضور در تمرینات را زدند تا به این ترتیب در آستانه سوپرجام و شروع لیگ برتر این مشکل هم تبدیل به قوز بالا قوز برای تیم بحران‌زده شود.
نکته قابل‌ توجه دیگر این‌جا بود که هیأت فوتبال تهران به ‌خاطر بدهی‌های نفت،‌ روز چهارشنبه حاضر به ثبت قرارداد نفتی‌ها نشده بود. کار به جایی رسید که مدیران باشگاه قراردادهای امضاشده را صبح روز پنجشنبه به سازمان لیگ بردند تا در آن‌جا قرارداد‌ها ثبت شود تا این تیم مشکلی برای حضور در سوپرجام نداشته باشد.

تصمیم نهایی نفت در لیگ برتر باقی ماند
یک روز قبل از سوپرجام اما تمام طلبکاران باشگاه نفت با جمع‌آوری امضا و تهیه نامه‌ای رسمی به فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، وزارت ورزش و وزارت نفت به عدم پرداخت مطالبات خود اعتراض کردند و خواهان رسیدگی به اوضاع بحرانی خود شدند و حتی تأکید کردند؛ باید جلوی حضور چنین تیمی در لیگ برتر گرفته شود.
با این اتفاق خیلی زود شایعات قبلی درباره حضور صبای قم به جای نفت تهران در لیگ برتر دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. اما رایزنی‌های انجام‌شده درنهایت این موضوع را به صورت رسمی منتفی کرد و نفت در لیگ برتر ماندنی شد. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ هم به هیچ عنوان توانایی حذف نفت از لیگ را نداشتند. با رسمی‌شدن حضور نفت با تمام این مشکلات در لیگ حالا همه منتظر هستند بالاخره یک‌بار برای همیشه تکلیف مدیریت و مالکیت تیم و بدهی‌ها با توافق احتمالی که بین شرکت بهنام پیشرو و شرکت نفت صورت می‌گیرد، حل شود.
هدایت تیم هم فعلا برعهده حمید درخشان خواهد بود که در سال‌های اخیر کارنامه موفقی در مربیگری از خود بر جای نگذاشته است.

همه منتظر اتفاقات آینده پرسپولیس و استقلال باید قبل از نفت حذف شوند!
اینکه اختلاف بین شرکت بهنام پیشرو و شرکت نفت درنهایت به چه شکل حل خواهد شد، موضوعی است که گذر زمان آن را مشخص می‌کند. اما در شرایط کنونی همه نگران آینده نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا با این شرایط بحرانی و خطرناک هستند. حقیقت اینجاست که سازمان لیگ به بهانه مسائل مالکیت و مدیریتی و بدهی‌ها نمی‌تواند تیم دیگری را جایگزین نفت در لیگ برتر و حتی لیگ قهرمانان آسیا کند.
درست است که نفت تهران بدهی‌ها و شرایط مبهمی دارد،‌ اما بسیاری دیگر از باشگاه‌های لیگ برتری هم مثل آنها با بدهی‌های سنگین رو‌به‌رو هستند. مثل استقلال و پرسپولیس که به طلبکاران قدیمی، بازیکنان فعلی، ‌سازمان لیگ بدهکار هستند. پرسپولیس حتی ١٠٧‌میلیارد به اداره مالیات بدهی دارد و بدهی مالیاتی استقلالی‌ها هم حدود ٧٠‌میلیارد تومان تخمین زده شده است.
ضمن این‌که اگر کل مبلغ بدهی نفتی‌ها به بازیکنان و مربیان سابق چیزی حدود ٥ تا ٦‌میلیارد تومان باشد،‌ پرسپولیس به‌عنوان مثال فقط به مانوئل جوزه پرتغالی همین مقدار بدهی دارد! پس به همین دلیل موضوع حذف نفت از لیگ برتر و مسابقات آسیایی از دستور کار خارج و قرار شد با رایزنی و پیگیری وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال،‌ تکلیف این باشگاه هرچه سریع‌تر مشخص شود.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید