کلهر و مرادی دوباره کنار هم ساز می‌زنند

در آخرين روزهاي سال جاري ميلادي، دانشگاه استنفورد ميزبان کيهان کلهر و علي‌اکبر مرادي خواهد بود.

کد خبر : ۴۴۸۸۹
بازدید : ۱۱۴۹
در آخرين روزهاي سال جاري ميلادي، دانشگاه استنفورد ميزبان کيهان کلهر و علي‌اکبر مرادي خواهد بود. کيهان کلهر و علي‌اکبر مرادي که سال‌ها قبل آلبوم موفق «در آينه آسمان» را با همکاري‌ یکدیگر منتشر کرده بودند، بار ديگر بعد از سال‌ها کنار هم مي‌نشينند و در دهم دسامبر (١٩ آذر) به اجراي قطعاتي در بداهه‌نوازي مي‌پردازند.
همچنين کلهر سوم نوامبر در شهر يورک انگلستان با کمانچه تکنوازي مي‌کند و فرداي آن روز هم در منچستر برنامه‌اي مشابه خواهد داشت. در دهم نوامبر (١٩ آبان) در روتردام هلند همراه اردال ارزنجان به دونوازي مي‌پردازد و در چهاردهم همين ماه در آمستردام همراه علي بهرامي‌فرد، نوازنده سنتور، به اجراي قطعاتي جديد خواهد پرداخت.
در آخرين روزهاي ماه نوامبر هم کلهر در کنار اردال ارزنجان مي‌نشيند و در شيلتيگهايم فرانسه در روز بيست‌وهفتم بداهه‌نوازي مي‌کنند. سايت جشنواره شيلتيگهايم درباره اين دو هنرمند مي‌نويسد: «کيهان کلهر، نوازنده کمانچه و اردال ارزنجان، نوازنده بائلاما، سفيران دو فرهنگ مختلف هستند، اما زماني‌که با هم ساز مي‌زنند، انگار موسيقي‌ آنها را يکي مي‌کند و از روحي مشترک سرچشمه مي‌گيرند.
کيهان کلهر هميشه با کمانچه ايراني‌اش کنار ديگر نوازندگان موسيقي‌هاي شرقي هم‌نوازي کرده است، اين نوازنده چيره‌دست کمانچه، طعم و رنگ همنشيني‌هاي موسيقايي را چاشني سفرهايش کرده است. در کنار او اردال ارزنجان نشسته است که او را بزرگ‌ترين نوازنده بائلاما مي‌دانند.
رشته‌هاي پاره‌شده با زخمه‌هاي کمانچه آرام‌آرام حرکت مي‌کنند تاآنجاکه هر دو به شکلي استادانه در هم تلفيق مي‌شوند، اتفاقي که نشان مي‌دهد در اينجا، تنها مسئله تسلط بر ساز نيست و سنت هم پايان جهان نيست.
همچنان‌که گذشتگان به مرزهاي بين موسيقي ايراني و موسيقي ترکي اعتقادي ندارند، مي‌توان اين يگانگي را در فرودآمدن آبشارهاي ملودي و نم‌نم‌هاي باران بداهه‌نوازي اين دو هنرمند حس کرد». کيهان کلهر در آخرين کنسرت سال ٢٠١٧، در ١٩ دسامبر در فستيوال استانبول در کنسرت «پردگيان باغ سکوت» همراه نويد افقه، علي بهرامي‌فرد و هادي آذرپيرا به اجراي قطعات خواهد پرداخت.
هم‌زمان با سالروز تولد کلهر، مجموعه آثار او هم در ايران منتشر مي‌شود. اين مجموعه هشت آلبومي شامل آثاري است که پيش از اين از سوی مؤسسه آواي دوست در ايران منتشر شده بودند و حالا به‌صورت يکجا از سوی نشر سازآواز، به بازار موسيقي عرضه خواهند شد.
اين آثار شامل «در آيينه آسمان»، «تا بيکران دوردست»، «تنها نخواهم ماند»، «نخستين ديدار بامدادي»، «شهر خاموش»، «باران»، «جاده ابريشم» و گزيده‌اي از آلبوم‌هاي غزل ١، ٢ و ٣ با عنوان «گزيده غزل» است. اين آثار هم‌زمان با روز تولد کيهان کلهر منتشر خواهند شد و طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده بعد از پيش‌فروش اينترنتي در سوم و چهارم آذر، او تعداد محدودي از اين آثار را امضا خواهد کرد که و به دست خريداران خواهد رسيد. گفتني است سازآواز، انتشار چند اثر ديگر کلهر را مانند هم‌نوازي با رامبرانت تريو و توماني دياباته را عهده‌دار است که در ماه‌هاي آينده منتشر خواهند شد.
امير مردانه که به‌تازگي به‌عنوان دبير دومين دوره فستيوال موسيقي کلاسيک ايراني منصوب شده است، ناشر و تهيه‌کننده سازآواز است که انتشار اين آثار را برعهده دارد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید