خطر گوش پاک کن‌ها!

خطر گوش پاک کن‌ها!

با وجود اینکه آشکار‌ترین مضرات استفاده از گوش‌ها پاک کن‌ها بار‌ها بیان شده اند، اما همچنان بسیاری افراد از این شیوه نادرست برای تمیز کردن گوش هایشان بهره می‌برند.

کد خبر : ۵۵۷۳۸
بازدید : ۸۴۳۱
خطر گوش پاک کن ها!
فرادید | اعتیاد به استفاده از گوش پاک کن در افراد زیادی وجود دارد. بر خلاف تصور عموم، گوش پاک کن برای قسمت داخلی گوش قابل استفاده نیست و نه تنها باعث تمیز شدن گوش نمی‌شود بلکه آثار مخربی هم به همراه دارد. با وجود اینکه آشکار‌ترین مضرات استفاده از گوش‌ها پاک کن‌ها بار‌ها بیان شده اند، اما همچنان بسیاری افراد از این شیوه نادرست برای تمیز کردن گوش هایشان بهره می‌برند.

به گزارش فرادید به نقل از medicaldaily، جرم گوش که به آن موم یا سرومن نیز گفته می‌شود، ترکیبی از چربی، سلول‌های پوستی جدا شده از داخل گوش و ترشحات غدد ترشح کننده گوش در کانال گوش خارجی است. موم گوش ماده‌ای سالم در گوش است و به عنوان تمیز کننده عمل می‌کند.

گوش پاک کن‌ها در سال ۱۹۲۰ از سوی "لئو گرسترنگ" پس از آنکه توده پنبه را به سر خلال دندان چسباند نوآفرینی شد. با توجه به آگاهی نسبتا کم عمومی، پس از اینکه با توجه به نظریات پزشکان و تولید کنندگان به طور یکسان خطرات آن را نشان دادند، اما آن‌ها همچنان به استفاده ادامه دادند. بر روی برچسب جعبه‌ها عموما نوشته شده "احتیاط، به کانال گوش وارد نکنید ... ورود به کانال گوش می‌تواند با آسیب‌هایی همراه باشد. "

بر اثر فروبردن جسم خارجی به داخل گوش، علاوه بر خطر آسیب رسانی به پرده گوش، امکان ایجاد خراش‌های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش وجود دارد. در این صورت و با توجه به احتمال وجود میکروب و یا قارچ در سطح گوش، چنانچه کودک زمینه آلودگی را پیدا کند، مبتلا به عفونت گوش خواهد شد. کودکان کنجکاو معمولا سعی می‌کنند از گوش پاک کن‌ها استفاده کنند، که به ویژه برای آن‌ها خطرناک‌تر است، زیرا گوش‌های شان ظریف‌تر هستند. بر اساس گزارشات یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، بیش از ۲۶۰،۰۰۰ کودک (زیر ۱۸ سال) دچار آسیب‌های گوشی در حین استفاده از گوش پاک کن‌ها شده بودند، در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ تحت درمان قرار گرفته بودند بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که از گوش پاک کن استفاده می‌کنند بیش از سایرین در معرض خطر پارگی پرده گوش قرار دارند. استفاده از گوش پاک کن با تضعیف سیستم دفاعی گوش موجب افزایش خطر ابتلا به خشکی و خارش گوش می‌شود.

چه چیزی بالقوه ای در حین استفاده از گوش پاک کن‌ها می‌تواند اشتباه باشد؟
استفاده از گوش پاک کن‌ها جهت تمیز کردن "حفره ها" است. اما در واقع استفاده از آن‌ها می‌تواند اثر متضاد داشته باشد و در نتیجه پاک کردن جرم‌ها، آن را وارد کانال گوش کنید. معمولا اکثر افراد تمایل دارند که در حین استفاده آن‌ها را عمیق‌تر در گوش فرو کنند.

دکتر Seth Schwartz می‌گوید، "هر چیزی که در گوش قرار بگیرد می‌تواند آسیب جدی به کانال گوش وارد کند، حال این آسیب می‌تواند موقت و یا دائمی باشد"

گوش پاک کن‌ها همچنین می‌توانند منجر به پارگی، خونریزی و یا درد پرده گوش شوند. بد‌ترین حالت آن می‌تواند از دست دادن همیشگی شنوایی باشد. پارگی‌های ایجاد شده با توجه به شدت، به تنهایی و با گذشت زمان بهبود می‌یابند و یا نیازمند عمل جراحی هستند.

برای حفظ سلامتی گوش چه باید کرد؟
در حالی که "کثیف" به نظر می‌رسند، جرم گوش ماده‌ای زرد رنگ و چرب بوده که دارای حالت چسبندگی است که برای نرم نگه داشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری می‌باشد. جرم گوش دارای خاصیت اسیدیته می‌باشد که مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شود. جرم گوش به طور طبیعی و خود به خود به سمت بیرون گوش حرکت می‌کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابر این نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود که در این صورت بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند. دکتر Robert Shmerling معتقد است هیچ نیازی به تمیز کردن گوش‌ها نیست، زیرا این جرم‌ها از ورود خاک، باکتری و ویروس‌ها به گوش داخلی جلوگیری می‌کند.

در موارد نادر جرم‌های گوش سبب ایجاد درد و کاهش شنوایی می‌شوند، توصیه‌های پزشکی بیان می‌کنند بهتر است از اشیا خارجی دیگرجهت تمیز کردن استفاده کنید. یک پزشک معمولا به شیوه‌ای ایمن قطره‌هایی را برای خارج کردن جرم‌ها تجویز می‌کند.

گوش پاک کن‌ها برای چه مواردی می‌توانند استفاده شوند؟
از آن‌ها می‌توانید برای پاک کردن آرایش استفاده کنید و یا برای برداشتن ناخن‌ها. از گوش پاک کن‌ها اغلب در آزمایشگاه‌ها جهت مطالعه نمونه‌های DNA و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای تمیز کردن اشیا ظریف مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: medicaldaily
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید