در بازار سکه چه می‌گذرد؟

در بازار سکه چه می‌گذرد؟

وقتی که بازار با جهش قابل توجه قیمت همراه شد. مسئولان گفتند، این اتفاق به خاطر تاثیر پذیری بازار سکه از رشد قیمت دلار و بالارفتن قیمت طلای جهانی است. وقتی سال به پایان می‌رسید، قیمت سکه روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ایستاد که تا آن زمان حداکثر قیمت برای سکه تمام بود، اما این پایان کار نبود و اتفاق‌های جدیدی سر راه بازار سکه چشم انتظار نشسته بودند. جهش‌های بعدی در سال جدید رخ داد و تقریبا همه چیز‌هایی که قبلا به عنوان "رکورد" میشناختیم را تغییر داد.

کد خبر : ۵۵۷۹۱
بازدید : ۲۰۸۲
در بازار سکه چه می‌گذرد؟
بازار سکه دیروز یک بار دیگر شاهد موجی از افزایش قیمت بود. طوری که سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دوباره از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد. صرافی‌ها و طلافروش‌ها روز گذشته این نوع سکه را به قیمت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌خریدند و قیمت فروش چیزی بین یک میلیون و ۲۷ هزار تا یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان بود.
سکه طلای طرح قدیم هم یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان خریداری و به قیمت یک میلیون و ۷۵۵ هزار تا یک میلیون و ۷۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسید.
دیروز قیمت خرید سکه‌های کوچک یعنی نیم بهار و ربع بهار آزادی ۸۸۵ هزار تومان و ۵۴۰ هزار تومان اعلام می‌شد، در حالی که نیم سکه را حدود ۸۹۰ هزار تومان و ربع سکه را بین ۵۵۰ هزار تا ۵۶۰ هزار تومان می‌فروختند. با این حال آن‌هایی که تحولات قیمت سکه را دنبال می‌کنند، از اتفاقات دیروز شگفت زده نشدند.
بازار سکه سال جدید را با روندی سینوسی آغاز کرده و در حالی که بالاترین نرخ یعنی مرز دو میلیون تومان را تجربه کرد، بعد از اعلام دلار تک نرخی بیش از ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد. با وجود افت قیمت‌هایی که این بازار در روز‌ها و هفته‌های بعدی داشته، هنوز به نرخ اولیه خود (قیمت بازار ششم فروردین) برنگشته است. اگر سرنخ ماجرای سکه را دنبال کنیم به سال گذشته می‌رسیم.
وقتی که این بازار با جهش قابل توجه قیمت همراه شد. کارشناسان و مسئولان گفتند، این اتفاق به خاطر تاثیر پذیری بازار سکه از رشد قیمت دلار و بالارفتن قیمت طلای جهانی است. وقتی سال به پایان می‌رسید، قیمت سکه روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ایستاد که تا آن زمان حداکثر قیمت برای سکه تمام بود، اما این پایان کار نبود و اتفاق‌های جدیدی سر راه بازار سکه چشم انتظار نشسته بودند. جهش‌های بعدی در سال جدید رخ داد و تقریبا همه چیز‌هایی که قبلا به عنوان رکورد میشناختیم را تغییر داد.

زمانی که دلار از مرز پنج هزار تومان عبور کرد، سکه هم به دنبال آن افزایش بی سابقه قیمت را تجربه کرد. در نخستین روز کاری سال جدید یعنی ششم فروردین ماه سکه تمام یک میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت داشت و در نیمه فروردین ماه به یک میلیون و ۷۳۶ هزار تومان رسید.

۱۸ فروردین افزایش قیمت سکه شتاب بیشتری گرفت و یک میلیون و ۷۸۳ هزار تومان عرضه شد. ۲۰ فروردین همزمان با نوسانات و تلاطمات بازار ارز، سکه در آستانه دو میلیون تومان قرار گرفت که بالاترین رکورد برای قیمت سکه در تاریخ آن بود.
از روز ۲۱ فروردین، بعد از تعیین دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به عنوان دلار تک نرخی، قیمت سکه به یکباره افتاد و به یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رسید؛ یعنی در فاصله یک روز بیش از ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. در روز‌های بعد بازار سکه دچار نوسانات شد. به گونه‌ای که در روز ۲۲ فروردین سکه تمام به یک میلیون و ۷۹۰ هزار تومان رسید. روز ۲۶ فروردین نرخ یک میلیون و ۷۸۰ هزار تومان را تجربه کرد و در نخستین روز اردیبهشت، بار دیگر با افزایش قیمت روبه رو شد و یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان قیمت خورد.
پنجم اردیبهشت ماه جهت معکوس پیدا کرد و یک میلیون و ۷۴۷ هزار تومان فروخته شد و در نهایت در روز‌های هشتم و نهم اردیبهشت، از مرز یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرد تا یک بار دیگر تمام توجهات را به سوی خود جلب کند. در مجموع می‌توان گفت، بازار سکه از شروع سال جدید تاکنون روندی سینوسی داشته و هنوز به نقطه تعادل نرسیده است.
هر چند به گفته محمد کشتی آرای از اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر، حباب سکه کوچک شده است و به حدود ۴۰ هزار تومان رسیده است. این مقدار کمترین حباب ایجاد شده برای سکه در چندهفته اخیر است.
منبع: روزنامه هفت صبح
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید