گوگل آینده را با اطلاعات خودتان می‌فروشد

گوگل آینده را با اطلاعات خودتان می‌فروشد

هفته پیش مدیر گوگل روی صحنه آمد تا محصولات جدید شرکتش را بر پایه پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها معرفی کند؛ مثل دستیاری که می‌تواند خودکار برایتان با تلفن وقت ملاقات بگیرد یا ابزاری که کمک می‌کند تا جمله تان را به هنگام نوشتن ایمیل کامل کنید. همه این‌ها ثمره یک چیز هستند: اطلاعات عظیمی که گوگل هر روز از میلیارد‌ها نفر جمع می‌کند.

کد خبر : ۵۶۸۰۴
بازدید : ۱۷۸۶

گوگل آینده را با اطلاعات خودتان می فروشد

هفته پیش مدیر گوگل روی صحنه آمد تا محصولات جدید شرکتش را بر پایه پیشرفته‌ترین فن‌آوری‌ها معرفی کند؛ مثل دستیاری که می‌تواند خودکار برایتان با تلفن وقت ملاقات بگیرد یا ابزاری که کمک می‌کند تا جمله تان را به هنگام نوشتن ایمیل کامل کنید. همه این‌ها ثمره یک چیز هستند: اطلاعات عظیمی که گوگل هر روز از میلیارد‌ها نفر جمع می‌کند.

گوگل ۷ سرویس عمده دارد (مثل یوتیوب، گوگل مپ یا گوگل درایو) که هر کدام هر ماه دستکم به اطلاعات شخصی ۱ میلیارد کاربر دسترسی دارند. سرویس جستجوی گوگل همین‌طور به طور پیوسته در حال جمع کردن میلیارد‌ها گیگابایت اطلاعات شخصی کاربران است که در قبال عرضه مجانی خدمات انجام می‌شود. بخشی از این اطلاعات صرف تبلیغات هدفمند می‌شود و درآمد ۳۱ میلیارد دلاری گوگل، فقط در سه ماه نخست سال جاری، از همین راه به دست آمده است.

گوگل چه اطلاعاتی از شما را جمع می‌کند؟

به گفته شبکه ان. بی. سی آمریکا، گوگل حتی کلمات ایمیل‌ها را می‌خواند و تحلیل می‌کند تا بتواند از آن‌ها در سرویس‌های دیگر خودش استفاده کند. این امری است که مقامات شرکت از سال ۲۰۱۲ رسما به آن‌ها اشاره داشته‌اند. تا همین چند وقت پیش قوانین حفاظت اطلاعات گوگل در این خصوص به نظر خیلی‌ها قابل قبول بود؛ تا اینکه رسوایی فیس‌بوک پیش آمد و توجه‌ها را جلب کرد.

چگونه بفهمیم اطلاعات فیس‌بوک مان به سرقت رفته است؟

گوگل در ژوئن ۲۰۱۷ میلادی اعلام کرد روند خواندن ایمیل‌ها را متوقف کرده، اما بعد‌ها تصریح کرد که هنوز به این کار، برای مقاصد تازه‌ای، ادامه می‌دهد. گوگل می‌گوید از این اطلاعات برای کمک در ساخت «نسل جدیدی از پاسخ‌های مبتنی بر هوش مصنوعی» استفاده می‌کند؛ طوری که مثلا بتواند جمله اگر دامنه استفاده به همین محدود می‌ماند شاید خوب بود، اما داستان فراتر از این‌هاست.

گوگل آینده را با اطلاعات خودتان می فروشد

سرویس‌های جدید عمدتا بر تحلیل‌های اطلاعاتی مبتنی بر هوش مصنوعی استوار هستند. عکس، بازی سنگ کاغذ قیچی یک شرکت کننده را با ابزار گوگل در نمایشگاه دستاورد‌های فن‌آوری این شرکت نشان می‌دهد عکس از رویترز

برای اینکه بتوان از حجم اطلاعات جمع‌شده از هر کاربر نمایی بدست داد، یک کاربر توییتر کل اطلاعات شخصی‌اش را از فیسبوک دانلود کرد که نتیجه یک فایل ۶۰۰ مگابایتی شد. همان کار را با گوگل کرد، نتیجه یک فایل ۵.۵ گیگابایتی بود.

این کاربر توییتر می‌گوید: «این هم از دیوانه‌بازی‌های عصر جدید است. هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد اطلاعات شخصی‌اش را به دولتی بدهد یا شرکتی داخل خانه‌اش میکروفن و وب‌کم کار بگذارد، اما خودش با دست خودش این‌کار را می‌کند. چطور؟ وقتی دلش می‌خواهد که فیلم یک سگ بامزه را روی یوتیوب ببیند.»

گوگل چه چیزی را تضمین می‌کند؟

گوگل می‌گوید اطلاعات شخصی کاربران را نمی‌فروشد، بعد از ۱۸ ماه اسامی را به ناشناس تغییر می‌دهد، به کاربران اختیار می‌دهد که اطلاعاتشان را هر وقت خواستند پاک کنند، با این حال جمع‌آوری اطلاعات در مقیاس عظیم به انحاء مختلف ادامه دارد. اسکات کلند، نماینده یک گروه مدافع رقابت آزاد در اینترنت می‌گوید: «آن‌ها کارشان این است که هر اطلاعاتی می‌توانند جمع کنند. بالاخره یک راهی برای استفاده از آن‌ها پیدا می‌کنند.»

چه کار می‌توان کرد؟

کاربر‌ها می‌توانند تنظیمات شخصی نمایش تبلیغ را تغییر دهند، اطلاعات مربوط به پیشینه جستجو در گوگل را پاک کنند یا اطلاعات مکان‌یابی گوگل را روی گوشی غیرفعال کنند. قوانین جدید اتحادیه اروپا موسوم به GDPR در حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران نیز، که از روز ۲۵ ماه مه اجرایی شد، می‌تواند شرکت‌های بزرگ نظیر گوگل را وادار کند تا شفاف‌تر عمل کنند و پرده‌پوشی‌هایشان در استفاده از اطلاعات کاربران را محدودتر کند.

گوگل آینده را با اطلاعات خودتان می فروشد


گوگل در آینده چه کار می‌تواند بکند؟

هر اطلاعاتی که جمع‌آوری شده برای گوگل ارزشمند است. با کمک آن‌ها گوگل می‌تواند سرویس‌های خدماتی جدیدتری بر پایه فن‌آوری‌های نوین ارائه دهد. اورن اتزیونی، مدیر موسسه آلن که در زمینه هوش مصنوعی فعال است در این‌باره می‌گوید: «فرض کنید دارید به خانه دوستتان می‌روید. به گوشی می‌گویید: یک بطری شراب می‌خواهم؛ و بلافاصله پیشنهاداتی دریافت می‌کنید از مغازه‌های شراب‌فروشی که سر راهتان هستند و وقتی بهشان برسید هنوز بازاند.».

این وجه مثبت ماجراست، اما خبر همین چندی پیش را هم از یاد نباید برد؛ وقتی که سیستم پیشروی خودران اتوموبیل‌های اوبر که مبتنی بر هوش مصنوعی بود یک عابر را به کشتن داد چرا که نرم‌افزارش یک عابر پیاده را کیسه پلاستیک تشخیص داده بود.

منبع: یورو نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید