۱۳ دلیل برای تورم پا‌ها

۱۳ دلیل برای تورم پا‌ها

پا‌ها بخش سخت افزاری بدن را تشکیل می‌دهند. هر روز وزن شما را تحمل می‌کنند و امکان راه رفتن، دویدن، پریدن و ایستادن بر روی پنجه‌ها را فراهم می‌آورند. ۲۶ استخوان و بیش از ۱۰۰ عضله، تاندون و رباط در هر پا به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند، شما را به ورزشگاه، خانه و محل کار می‌برند.

کد خبر : ۶۰۲۶۳
بازدید : ۳۶۰۳
فرادید | با صرف نظر از این مسئله که پا‌های شما همانند یک بادکنک به نظر می‌رسد، جریان شاید چیزی بیشتر از این‌ها باشد و تورم پا‌ها نشانه تغییراتی رخ داده در بدن است که این عارضه را ایجاد کرده اند و امکان دارد علائم بیماری جدی مانند بیماری‌های قلبی باشد. در این مقاله سعی کرده ایم که دلایل آنچه را که باعث بروز چنین مسئله‌ای می‌شود را بیابیم و شیوه‌های درمان را بازگو کنیم.

ورم پا چیست؟
هر روز روی پا‌های تان می‌ایستید - و به اصطلاحی پا‌ها بخش سخت افزاری بدن را تشکیل می‌دهند. هر روز وزن شما را تحمل می‌کنند و امکان راه رفتن، دویدن، پریدن و ایستادن بر روی پنجه‌ها را فراهم می‌آورند. ۲۶ استخوان و بیش از ۱۰۰ عضله، تاندون و رباط در هر پا به عنوان بخشی از یک تیم کار می‌کنند، شما را به ورزشگاه، خانه و محل کار می‌برند.

تمامی این اعضا روزانه ممکن است در معرض پارگی، سایش و آسیب‌هایی قرار بگیرند. بنا براین جای تعجبی ندارد که یکی از شکایت‌های رایج عموم مردم از پا‌ها است. تورم‌های معمولی پا‌ها معمولا می‌تواند با ایستادن‌های مداوم روزانه و فشار بر عضلات پا ایجاد شوند. اما پا‌های متورم می‌توانند علل دیگری داشته باشند و حاکی از برخی علائم جدی باشند و به عنوان علامت هشدار عمل کنند.

بنا براین ممکن است چه اتفاقی افتاده باشد هنگامی که پا متورم می‌شود؟ اینکه آیا به علت فشار، عدم فعالیت، آسیب ایجاد شده است و یا برخی دلایل دیگر مانند گردش خون ضعیف در پا‌ها که در بسیاری از رگ‌های خونی در امتداد انگشتان، پاشنه و مچ پا گسترش می‌یابد. Dyane Tower ، مدیر مجموعه بالینی در انجمن پزشکی آمریکا می‌گوید، جاذبه نیز به گردش خون کمک می‌کند.

خسته به خانه رسیده اید و نگرانید که چرا پا هایتان شبیه بادکنک شده اند و متورم هستند؟ در این مقاله به بررسی مشکلات و علت‌ها پرداخته ایم.

ورم پا ناشی از ایستادن و نشستن
اکثر افراد مانند پزشکان، پرستاران، صندوقداران و بسیاری افراد دیگر که در روز به مدت زیادی بر روی پا‌های خود می‌ایستند، در ساعات پایانی روز احساس می‌کنند که کفش‌های شان خیلی تنگ است. در اینجا دلیلش را به شما خواهیم گفت: هنگامی که ایستاده اید و حرکتی نمی‌کنید، عضلات ساق و مچ پا هیچ فرصتی برای انقباض ندارند و این موجب می‌شود تا سرعت جریان خون در پا‌ها کاهش بیابد.

همین اتفاق برای افرادی که مدت زمان طولانی نشسته اند می‌افتد. کاهش جریان خون موجب تورم شده و در نهایت موجب می‌شود که کفش تان تنگ و آزار دهنده به نظر بیایند.
بیشتر بخوانید: ۵ روش خانگی و موثر بری درمان واریس پا در حالی که این تورم در پایان روز آزار دهنده است، اما معمولا نشانه یک مشکل بزرگ نیست و پس از پیاده روی کوتاه از بین می‌رود. Jason Johanning استاد جراحی عروق دانشگاه نبراسکا می‌گوید، "دستور العمل سخت و ویژه‌ای در این باره وجود ندارد، اما اگر در تمام طول روز سر پا هستید، منطقی است که هر پنج دقیقه یکبار بنشینید. "

اگر تورم همچنان ادامه داشت، و امکان ایجاد وقفه در بین ایستادن‌های مداوم وجود نداشت، می‌توانید از جوراب‌های واریس استفاده کنید. سیلور استاین معاون رئیس انجمن هماتولوژی آمریکا و رئیس بخش پزشکی دانشکده واشنگتن می‌گوید، جوراب واریس همانند راه رفتن، مقداری خون به عملیات پمپاژ اضافه می‌کنند و جریان خون را افزایش می‌دهند.

نمک زیاد مصرف می‌کنید!
دکتر جوانینگ می‌گوید، سدیم موجود در نمک اصلی‌ترین مسئله در رژیم غذایی است که با حفظ آب در بدن ارتباط دارد. به این معنی که می‌تواند موجب ورم پا شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان از مصرف روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم یا یک قاشق چای خوری نمک اجتناب کنند.

مسئله حقیقی این است که اکثر افراد سدیم را از طریق مصرف غذا‌های فر اوری شده رستوران‌ها و بسته بندی شده دریافت می‌کنند نه به وسیله استفاده از نمکدان و یا به عنوان ماده‌ای که به ظاهر تشکیل دهنده ماده غذایی نیست و از آن به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. منابع شامل کالباس، تنقلات فرآوری شده، غذا‌های یخ زده، غذا‌های کنسروی، نان و سس سالاد می‌شود. به جای بهره وری از تمامی این موارد خیلی راحت بروید و از سدیم میوه‌ها، سبزیجات، مغز‌ها و دانه‌های خوراکی و غلات کامل بهره ببرید و در عین حال از غذا‌های فرآوری شده پرهیز کنید.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

باردار هستید!
برای اکثر زنان، پا‌های متورم یک امر اجتناب ناپذیر در دوران بارداری است. این تورم معمولا در سه ماهه دوم شروع می‌شود. جیل رابین مدیر کل بخش مراقبت‌های ویژه، برنامه‌های بهداشت زنان در نورث ول می‌گوید: هنگامی که جنین در حال رشد است، بر روی رگ‌های لگن فشار می‌آورد و گردش خون را کمی در معرض خطر قرار می‌دهد. در طول بارداری، بدن شما هورمونی تولید می‌کند که موجب آرام شدن و بزرگ شدن مفاصل و رباط‌های پا‌ها و لگن می‌شود.

تورم پا در طول دوران بارداری به ویژه در روز‌های پایانی و زمانی که درجه حرارت بدن بالا‌تر از حد می‌رود، بدتر می‌شود. معمولا تورم جای نگرانی ندارد، اما اگر به سرعت و ناگهانی ایجاد شود، خصوصا در دست و صورت فورا با پزشک خود تماس بگیرید. این می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت بالقوه تهدیده کننده حیات به پره اکلامپسی باشد که منجر به فشار خون بالا می‌شود، که ممکن است برای مادر و کودک خطرناک باشد.

برای تسکین پا‌های متورم که مسئله طبیعی در دوران بارداری است می‌توانید برای مدت طولانی نایستید و یا ننشینید و به طور مرتب پا‌های خود را بالا‌تر از قلب خود قرار دهید تا گردش خون دوباره به جریان طبیعی خود باز گردد. جوراب‌های واریس نیز می‌توانند به این مسئله کمک کنند، از طرفی استفاده از کمپرس سرد و اعمال آن بر روی عضلات می‌تواند راه حل مفیدی باشد.

دکتر رابین می‌گوید، اگر باردار هستید و شکم شما بزرگ شده است، روی کمر دراز کشیدن باعث فشرده شدن رگ‌های خونی می‌شود؛ و باعث ایجاد مشکل بیشتر برای گردش به سمت قلب می‌شود و گاهی اوقات مشاهده شده که موجب بیرون ریختن مقداری مایع در رگ‌ها می‌شود.

اضافه وزن
تورم پا‌ها را به لیست اثرات جانبی چاقی یا اضافه وزن اضافه کنید. بریت مارسون استادیار و پزشک خانواده در دانشکده پزشکی دانشگاه آیووا یکی از مهم‌ترین دلایلی که مردم با ورم پا مشکل دارند اینگونه توصیف می‌کند که آن‌ها خیلی چاق هستند و اضافه وزن دارند. شکم‌های که اطرافش پر از چربی است، گردش خون در پا‌ها را فشرده می‌کنند و فشار آن به سمت پایین جریان می‌یابد و فشار برگشتی خون بسیار پایین می‌آید، در این وضعیت پا‌ها متورم می‌شوند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

ممکن است مچ یا پا آسیب دیده باشد
شاید در طول تمرینات ورزشی، هنگام دویدن و یا بازی با فرزاندتان مچ پای شما پیچ خورده باشد یا به پا‌های خود فشار بیش از حد آورده باشید که موجب مو برداشتن پا یا انگشتان شده باشد. چنین آسیب‌هایی باعث تورم پا می‌شوند.

واکنش بدن به آسیب‌های شدید، التهاب است. خون به پاشنه پا به همراه سلول‌ها و مایعات سرازیر می‌شود. در نهایت این سلول‌ها و مایعات به بهبود زخم کمک می‌کنند. اما در عین حال می‌توانند ظاهر پا را کمی بزرگ‌تر از آنچه که هست نشان دهند.
بیشتر بخوانید: رفع فوری گرفتگی پا جراحی روی پا نیز باعث تورم می‌شود احتمالا پس از جراحی پزشک توصیه می‌کند که برای کنترل تورم از کمپرس خنک استفاده کنید.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

دچار نوسانات هورمونی شده اید
احساس نفخ یک هفته قبل از پریود را می‌شناسید! این احساس ورم شکم، طبیعی و ناشی از نوسانات هورمونی پس از تخمک گذاری است، زمانی که سندروم پیش از قاعدگی قرار می‌گیرد. اگر در چرخه قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی وجود داشته باشد، می‌تواند علتی برای تورم پا باشد. دکتر مارکوسن می‌گوید: ممکن است در پا‌ها احساس پف یا تورم کنید. این مسئله بیشتر در پا‌ها بوجود می‌آید و بیشتر به خاطر تاثیر نیروی جاذبه، تمایل جمع شدن خون در آن ناحیه است.

تغییرات هورمونی ناشی از مصرف دارو‌های ضد بارداری یا درمان جایگزین هورمونی نیز می‌تواند منجر به تورم در نقاط مختلف بدن از جمله پا‌ها شود. برای از بین بردن نفخ، از مصرف غذا‌های شور اجتناب کنید و تمرینات خود را از دست ندهید، زیرا به گردش خون کمک می‌کند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

دارو‌هایی که مصرف می‌کنید علت تورم هستند
دارو‌های ضد بارداری هورمونی و درمان‌های جایگزین هورمونی تنها دارو‌هایی نیستند که موجب تورم پا می‌شوند؛ بنابراین ممکن است بر اثر مصرف دارو‌های دیگر و بنا بر دلایل مختلف باشد. قرص‌هایی که برای کنترل قند خون در افراد دیابتی مصرف می‌شوند همچون آواندیا (روزیگلیتازون) یا آکتوز (پیوگلیتازون) خروج سدیم را از بدن سخت‌تر می‌کنند که می‌توانند منجر به تورم شوند.

دارو‌های قلبی عروقی که جزو گشاد کننده‌های مستقیم عروق خونی هستند نیز می‌توانند باعث ایجاد تورم شوند. گشاد کننده عروق بدین معنا که این دارو‌ها منجر به باز کردن عروق خونی می‌شوند تا جریان خون را آزاد‌تر کنند. مثلا لونیتن (مینوکسیدیل) و آپرزولین (هیدرالازین) مسدود کننده‌های کانال کلسیم رگ‌ها را با آرام کردن ماهیچه‌ها در دیوار‌ه‌های مویرگ گسترش می‌دهند. این می‌تواند باعث تورم پا نیز شود، بر روی مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتنسین اثر بگذارد و از خارج شدن سدیم از بدن جلوگیری کند.

دارو‌های ذکر شده، دارو‌های تجویزشده توسط پزشک هستند، اما دارو‌های بدون نسخه نیز برای تورم مورد سو ظن هستند. دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی همچون ایبوپروفن (ادویل، مورتین) می‌تواند موجب تورم در افرادی شود که دچار نارسایی قلبی یا کبدی هستند، به دلیل اینکه این دارو‌ها موجب حفظ سدیم در بدن می‌شوند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

دچار عفونت شده اید
تورم پا می‌تواند ناشی از عفونت پوستی باشد. عفونت باکتریایی می‌تواند سلولیت روی پا را به دنبال داشته باشد. دکتر مارکوسن می‌گوید: تورم معمولا با قرمزی، گرما، درد پوست همراه است.

افراد مبتلا به دیابت و بیماری عروق محیطی در معرض خطر ابتلا به عفونت قرار دارند و به دلیل کاهش جریان خون به سایر اندام‌های بدن از جمله پا‌ها است که در نهایت بیمار را دچار عفونت می‌کند. اگر شما نوروپاتی دیابتی دارید، یک عارضه رایج دیابت که اثر آن بر عملکرد اعصاب است و ممکن است شما را مبتلا به عفونت کند، اما متوجه آن نشوید و به این ترتیب عفونت بدتر شود.

عفونت‌ها همچنین می‌توانند پس از بریدگی پوست بوجود آیند که بر اثر باز شدن پوست ورود باکتری آسان کند یا حتی از کفش‌هایی که اندازه پای شما نیستند یا ناخن‌های در حال رشد علت بروز آن باشند. بعضی بیماری‌ها از جمله لوپوس و روماتیسم فصلی نیز خطر عفونت پا را افزایش می‌دهند. اقدامات ساده مانند مرطوب کردن پوست پا به طور مرتب به صورتی که انعطاف پذیری خود را حفظ کند و به راحتی ترک بر ندارد می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌ها کمک کند. لازم است که پزشک خود را ملاقات کنید تا سریعا داروی مورد نظر را تجویز کند. عفونت‌های قارچی را می‌توان با دارو‌های ضد قارچ درمان کرد.

لنفودیم دارید
لنف ادم بیماری است که هنگامی رخ می‌دهد که مشکلی در سیستم لنفاوی شما بوجود آید، که بخشی از سیستم ایمنی بدن است. مایع لنف گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت به قسمت‌های مختلف بدن حمل می‌کند. مجموعه‌ای از گره‌های لنفاوی در سراسر بدن شما انتقال این ماده را کنترل می‌کند. اما اگر گره‌های لنفاوی آسیب ببینند یا برداشته شوند، مثلا به هنگام جراحی سرطان، این مایع نمی‌تواند به درستی تخلیه شود و موجب تورم می‌شود.

در کل، عفونت پا وقتی اتفاق می‌افتد که گره‌های لنفاوی لگن که کنترل حرکت لنف را در پا‌ها کنترل می‌کنند، آسیب دیده یا از بین رفته اند. به گفته دکتر یوهانینگ، عروق لنفاوی بسیار نازک و انعطاف پذیر هستند بنابراین وقتی عمل جراحی در ناحیه کشاله ران داشته باشید، حتی با مراقبت‌های دقیق جراحی، آن‌ها آسیب می‌بینند و می‌توانند مانع از بازگشت مایع لنفاوی شوند.
بیشتر بخوانید: 10 روش درمان درد سیاتیک لنف ادم گاهی اوقات یک بیماری ارثی است، اما اغلب به بر اثر چاقی، سرطان یا عفونت به وجود می‌آید. اگر مشکوک به ورم پا ناشی از هر یک از این شرایط گفته شده هستید، با پزشک خود مشورت کنید. با این حال، جوراب واریس را امتحان کنید و تا آنجا که ممکن است تحرک داشته باشید. دکتر مارکوسن می‌گوید: ماهیچه‌ها مایع لنف را خارج از کانال‌های لنفاوی پمپ می‌کنند. اگر پا‌های تان را بالا ببرید و کمی به اطراف حرکت دهید، خیلی بیشتر می‌تواند به حل مشکل کمک کند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

عدم پمپاژ خون کافی توسط قلب به بدن
شما تصور می‌کنید که ربطی به یکدیگر ندارند، اما پا‌های متورم نشانه‌ای غیر معمول از نارسایی احتقانی قلب هستند. نارسایی قلبی به این معنا نیست که قلب شما خوب کار نمی‌کند. این یعنی خون در ورید‌ها تجمع می‌یابد که منجر به ایجاد مایع می‌شود.

محل تورم می‌تواند به نقش نارسایی قلبی کمک کند. معمولا تورم در پا به نارسایی سمت راست قلب اشاره دارد و اگر نارسایی قلب دارید، تورم در پا‌ها معمولا بیشتر از تورمی است که به هنگام سرپا ایستادن در کل روز بوجود می‌آید. اگر این وضعیت خیلی طولانی شود ممکن است منجر به پارگی نیز شود و وقتی رخ می‌دهد که پوست پس از اینکه روی آن فشار وارده شده، تو رفته باقی بماند. دکتر مارکوسن می‌گوید: اگر این وضعیت و کوتاه شدن تنفس با هم همراه باشند به شدت بد‌تر می‌شود و شما در طول روز بیش از ۵ پوند افزایش وزن پیدا می‌کنید، این مسئله نگران کننده است.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

وجود یک لخته خون در بدن
احتمالا شنیده اید که در هواپیما چه اتفاقی برای افراد می‌افتد: بعد از نشستن طولانی بدون حرکت دادن پاها، آن‌ها دچار تورم و درد در یک سمت بدن می‌شوند و بعد‌ها متوجه می‌شوند که یک لخته خون خطرناک دارند که به عنوان ترومبوز ورید عمقی شناخته می‌شود. اگر در همان لحظه متوجه شوند، می‌تواند درمان شود، اما اغلب اینطور نیست و لخته شکسته شود و به ریه‌ها می‌رود و در آنجا تامین اکسیژن را قطع کرده و می‌تواند کشنده شود.

تورم پا چه نقشی در آن دارد؟ دکتر سیلوراستاین می‌گوید: تورم ناشی از وجود لخته است. لخته باعث افزایش فشار در ناحیه انسداد می‌شود و فشار افزایش یافته، مایعات را از خون خارج می‌کند تا از ورید‌ها به بافت‌ها برساند.

در حالی که هر کسی که زیاد بنشیند، ممکن است یک لخته در بدنش ایجاد شود، عوامل خاصی باعث افزایش خطر ابتلا به لخته می‌شوند. از جمله چاقی، سیگار کشیدن، حاملگی ، نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، لخته در گذشته، سرطان و یا مصرف دارو‌های خاص مانند دارو‌های ضد بارداری.

اگر چه لخته‌ای که موجب تورم پا می‌شود، معمولا نشانه‌های دیگری ندارد، به طور موضعی احساس درد در پا نیز می‌کنید. دکتر یوهانینگ گفت: شایع‌ترین علائم درد و ناراحتی در ناحیه کالف پا تورم مربوط به آن اندام است. اگر این علائم بدون هیچ گونه دلیلی رخ دهند، به پزشک خود اطلاع دهید.

راهکار‌هایی که باعث جلوگیری از ورم پا بنا به دلایل دیگر می‌شوند، می‌توانند به جلوگیری از لخته خون کمک کنند. این‌ها شامل تمرین، تعادل در وزن بدن و ایجاد وقفه‌های زمانی برای حرکت به هنگام نشستن طولانی مدت است.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

نارسایی کلیه
کلیه‌ها مسئول تعادل مایعات در بدن و حرکت مایعاتی هستند که سیستم شما به آن‌ها نیازی ندارد. وقتی یک کلیه یا هر دوی آن‌ها به درستی کار نمی‌کنند، شما ممکن است با پای متورم مواجه شوید.

دکتر مارکوسن توضیح می‌دهد: در حالت عادی مردم با تورم پا به خانه بر می‌گردند و پای خود را بالا می‌برند و بدن آن مایع اضافی را باز جذب می‌کند و کلیه‌ها فقط آن را بیرون می‌رانند. با مشکلات کلیوی، بدن برای از بین بردن این مایع دچار مشکل می‌شود، پس این ورم مشخص و چشمگیر است. بسیاری از افراد ممکن است تورم در اندام‌های مانند دست پا‌ها را تجربه کنند.

تصور می‌کنید که درمان بیماری کلیه موثر است، اما نه با دیالیز که اغلب برای موارد پیشرفته نارسایی کلیه است. دستگاه‌های دیالیز همچون کلیه‌های مصنوعی هستند که انجام دهنده همان وظایفی هستند که کلیه‌های شما دیگر نمی‌توانند انجام دهند. هر چند با دیالیز هم بدن شما نمی‌تواند مایع کافی را از بدن خارج کند.
بیشتر بخوانید: علائم نارسایی کلیه؛ قهرمان گمنام بدن در این موارد دارو‌ها می‌توانند کمک کنند. دکتر مارکوسن می‌گوید: کسانی که مشکلات ناشی از نارسایی قلبی یا کلیوی دارند، مشکلات اغلب با دیورتیک‌ها حل می‌شود، دارو‌هایی که میزان آب و نمک را در ادرار افزایش می‌دهندو ممکن است باعث تغییر رنگ ادرار شوند. آن‌ها در اصل به کلیه کمک می‌کنند تا مایعات را بهتر تخلیه کند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

بیماری کبدی
سیروز کبدی یعنی اینکه کبد زخم‌های گسترده، احتمالا ناشی از هپاتیت یا نوشیدن مداوم الکل برای سال‌های طولانی است. جای زخم با جریان خون و در کبد تداخل پیدا می‌کند. این باعث فشار خون بالا در ورید‌های ورودی به کبد (به نام افزایش فشار خون ورودی) می‌شود که به طور بالقوه منجر به تورم در هر دو پا و همچنین در شکم (به نام آسیت) می‌شود. سیروز کبدی همچنین باعث تولید پروتئینی به نام آلبومین می‌شود که عامل دیگر مرتبط با ورم پا است.

دارو‌ها یعنی دیورتیک‌ها و سبک زندگی همچون محدود کردن نمک می‌تواند به کاهش علائم از جمله ورم پا کمک کند. اگر چه کاهش میزان ورم در هر پا یا شکم به کبد کمکی نمی‌کند، اما می‌تواند حرکت و تنفس را آسان‌تر کند. همیشه این کار تحت نظر پزشک انجام دهید، زیرا افراد مبتلا به نارسایی کبدی باید آب اضافی بدن را به آرامی دفع کنند.
۱۳ دلیل تورم پا‌ها

منبع: health
وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید