چالش‌های مهم اقتصادی

چالش‌های مهم اقتصادی

عامل مهمی که باید به عنوان مهم‌ترین اولویت دولت در دو فصل مانده از سال انتخاب شود، به تعادل رساندن و مدیریت بازار ارز است. بعد از آن دولت می‌تواند به سراغ نقدینگی برود. به این ترتیب، کنترل و هدایت حجم نقدینگی به سمت تولید، دومین اولویت مهمی است که دولت باید آن را در ماه‌های مانده از سال ۱۳۹۷ پیگیری کند.

کد خبر : ۶۲۹۱۹
بازدید : ۶۳۶
چالش‌های مهم اقتصادی علی‌اکبر کریمی | در شرایط فعلی اقتصاد کشور، هر صاحب نظر یا اقتصاددانی، رفع چالش یا چالش‌هایی را به عنوان اولویت سیاستگذاری اقتصادی کشور در نیمه دوم سال معرفی می‌کند. برخی اصلاح نظام بودجه را مهم می‌دانند و برخی دیگر، مساله اشتغال را.
با این حال، به جرات می‌توان گفت: عامل مهمی که باید به عنوان مهم‌ترین اولویت دولت در دو فصل مانده از سال انتخاب شود، به تعادل رساندن و مدیریت بازار ارز است. بعد از آن دولت می‌تواند به سراغ نقدینگی برود. به این ترتیب، کنترل و هدایت حجم نقدینگی به سمت تولید، دومین اولویت مهمی است که دولت باید آن را در ماه‌های مانده از سال ۱۳۹۷ پیگیری کند.

نرخ ارز به دو دلیل برای اقتصاد کشور مهم است و نقشی اساسی برای دیگر حوزه‌ها بازی می‌کند. دلیل اول، تاثیراتی است که وضعیت بازار ارز بر شاخص‌های کلان اقتصادی می‌گذارد. هر گونه نوسانی در نرخ ارز، صادرات و واردات، تورم، نقدینگی و .. را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
از طرف دیگر با تغییر تورم، اشتغال و تولید ملی نیز دستخوش تغییر می‌شود. پس نرخ ارز نه تنها بر تراز تجاری که بر اشتغال و تولید نیز تاثیر می‌گذارد و تقریبا همه را از خود متاثر می‌کند. دلیل دوم، ایجاد نقدینگی از سوی نرخ ارز است.

در ماه‌های اخیر مشاهده شد با هر گونه تغییری در نرخ ارز، حجم نقدینگی به سمت این بازار روانه می‌شود. افراد با تبدیل دارایی‌های خود به نرخ ارز، حجم نقدینگی و میزان تقاضا را تغییر می‌دهند که اثرات سویی بر اقتصاد کل کشور می‌گذارد. کاهش ارزش پول ملی تنها یکی از اثرات منفی است.

با توجه به دو موردی که ذکر شد، ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز باید اولویت سیاستگذاری باشد و هر تصمیم دولت باید با توجه به این مساله حائز اهمیت اتخاذ شود. اولویت مهم دیگر، چنان که اشاره شد- کنترل و هدایت حجم نقدینگی است.

در چند سال اخیر، حجم نقدینگی کشور به ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که در میان مدت اثرات منفی زیادی بر اقتصاد کشور می‌گذارد. به‌طور کلی حجم نقدینگی در دو سو جریان دارد، مقداری در بازار‌های موازی مانند سکه و ارز در جریان است و ۸۰ درصد آن نیز به صورت سپرده نزد بانک‌ها قرار دارد.

حجم بالای نقدینگی در کشور، علاوه بر هزینه‌های موهومی برای بانک‌ها (پرداخت سود به سپرده‌ها)، بر تورم کشور نیز می‌افزاید. علاوه بر کنترل نرخ ارز دولت باید برای هدایت نقدینگی به سمت تولید نیز تدابیری اتخاذ کند. لازمه این کار اصلاح نظام بانکی، تثبیت نرخ سود و الزام بانک‌ها به رعایت قوانین و بخشنامه‌ها است.

کنترل نقدینگی از التهاب بازار‌های موازی نیز خواهد کاست. اگر اولویت‌های مورد اشاره کارشناسان مورد توجه دولت قرار گیرد، سامان دادن امور امری ناممکن نیست. در صورت مدیریت بازار ارز و اتخاذ تدابیر و سیاست‌هایی که نقدینگی را به سوی تولید هدایت کند، می‌توان امید به رونق تولید ملی و افزایش اشتغال داشت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید