چرا روند صعودی بورس ادامه‌دار است؟

چرا روند صعودی بورس ادامه‌دار است؟

شاخص کل بورس تهران دیروز در ادامه رکوردشکنی‌های خود جهش ۶۷۷۰ واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد ایستاد. با رشد ۷/ ۳ درصدی بیشترین بازده روزانه بورس از ۲۱ شهریور رقم خورد. در این روز ارزش معاملات خرد به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید ماند.

کد خبر : ۶۲۹۷۳
بازدید : ۷۵۸
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.
چرا روند صعودی بورس ادامه‌دار است؟
صعود بی‌وقفه سهام
شاخص کل بورس تهران دیروز در ادامه رکوردشکنی‌های خود جهش ۶۷۷۰ واحدی را ثبت کرد و در ارتفاع ۱۸۷ هزار و ۴۰۶ واحد ایستاد. با رشد ۷/ ۳ درصدی بیشترین بازده روزانه بورس از ۲۱ شهریور رقم خورد. در این روز ارزش معاملات خرد به ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسید و بیش از ۳۸۰ میلیارد تومان نقدینگی در صف خرید ماند.
از عوامل اصلی رشد یکدست تقاضا در تمامی صنایع بورسی ورود پول‌های تازه به بازار است که در تداوم قدرت‌نمایی فعالان حقیقی و ثبت خالص خرید ۳۸۰ میلیارد تومانی انعکاس یافت؛ قدرت نقدینگی به حدی بود که شاخص ۳۶ گروه از صنایع ۳۸گانه بورسی در معاملات دیروز افزایش یافت.
در رفت‌وبرگشت پرشمار نمادها، ۴۲۸ نماد از ۴۶۱ نماد قابل‌معامله با رشد بهای سهم به کار خود پایان دادند. به نظر می‌رسد انبساط بی‌وقفه بهای سهام حاصل حرکت سیلاب‌وار نقدینگی و کاهش ممتد ارزش ریال است.
تداوم روند اصلاحی دلار
هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۱۰۰ تومانی به قیمت ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. پس از التهاب شدید در بازار ارز طی هفته گذشته، معاملات ارزی دیروز در آرامشی نسبی جریان یافت. برخورد نرخ دلار به سقف‌های روانی منجر به اصلاح نرخ دلار تا سطح ۱۷ هزار و ۴۰۰ تومان در پایان هفته گذشته شد.
تحولات سیاسی و نزدیک‌شدن به موعد اجرای تحریم‌های نفتی از مولفه‌های هیجان‌آفرین در بازار ارز بود که در کنار غیبت محسوس بازارساز و محدودیت در مبادی عرضه اسکناس به رشد قیمت‌ها در این بازار دامن زد.
به اعتقاد کارشناسان رشد تقاضای غیرتجاری-سرمایه‌ای و سفته‌بازانه- برای ارز و محدودیت‌های فنی در نقل‌وانتقال اسکناس مهم‌ترین عامل جهش قیمتی در هفته قبل ارزیابی می‌شود. اما این روند با برخورد به مرز‌های روانی و همچنین مداخله بازارساز طی روز گذشته اصلاح نسبی قیمت را در پی داشت.

اصلاح همزمان سکه با ارز
هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز با افت ۵۰ هزار تومانی، به قیمت ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد. همزمان با سقف‌شکنی در بازار ارز، قیمت سکه نیز رکورد‌های تازه‌ای ثبت کرد. اهرم ارزی رشد سکه طی هفته گذشته چنان قدرتمند بود که مانع تاثیر منفی سایر عوامل بر بهای فلز زرد شد. چنان که تنزل بهای طلای جهانی و همچنین فشار فروش فیزیکی سکه از محل عرضه سکه‌های پیش‌فروش شده در ماه مهر، بر نوسانات سکه تاثیر نداشت.
اما روند اصلاحی سکه که همزمان با بازار ارز از پنج‌شنبه هفته قبل آغاز شد روز گذشته با خبر مداخله سیاست‌گذار برای کنترل نوسان بازار‌ها ادامه یافت و سکه یک گام دیگر در مسیر اصلاح برداشت. انتظار می‌رود که با مدیریت موثر بازارساز، روند اصلاحی قیمت‌ها ادامه پیدا کند و حباب سکه بیش از این کاهش یابد.

بازار طلای جهانی
هر اونس طلای جهانی با افت ۶ دلاری طی هفته اخیر به قیمت ۱۱۹۲ دلار رسید. پس از نوسان محدود اونس طلا در مرز ۱۲۰۰ دلار، بهای این فلز گرانبها تحت فشار رشد ارزش دلار کاهش محسوسی را به نمایش گذاشت. بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته قبل، نرخ بهره را مطابق انتظار ۲۵/ ۰‌درصد افزایش داد و علاوه بر این، از تداوم سیاست‌های انقباضی خود برای سال آینده رونمایی کرد.
همین اتفاق شاخص دلار را به بالاترین سطح طی دو هفته اخیر رساند و زمینه تنزل بهای طلا به کف دو هفته را فراهم کرد. از طرف دیگر، از بین رویداد‌های مهم هفته اخیر، نگرانی از کسری بودجه ایتالیا در حوزه یورو بود که به رشد دلار کمک کرد تا طلا بیشتر تحت فشار قرار بگیرد. با این حال، مقاومت‌های تکنیکی اونس طلا را به بالای مرز ۱۱۹۰ بازگرداند.

نوسان «تسه» زیر فشار عرضه
هر ورقه تسه اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) روز گذشته با رشد اندک به قیمت ۵۹ هزار و ۵۴ تومان معامله شد. پس از افت قابل‌ملاحظه اوراق تسهیلات طی هفته گذشته تقاضا در بازار «تسه»‌ها اندکی بهبود یافت و مانع از افت شدید و دسته‌جمعی قیمت اوراق تسهیلات شد. همچنان چشم‌انداز رکودی بازار مسکن در کنار بازدهی چشمگیر بازار‌های رقیب، از جمله سهام، عامل فشار بر قیمت اوراق «تسه» است.
بر اساس گزارش بانک مرکزی که پایان هفته قبل منتشر شد، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریور گذشته به ۳/ ۱۰ هزار واحد مسکونی رسیده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب، ۹/ ۱۳ و ۵/ ۳۳‌درصد کاهش داشته است. افت تعداد معاملات در حالی رقم خورد که متوسط قیمت واحد‌های مذکور در تهران رشد ماهانه ۴/ ۹ درصدی را ثبت کرده است.

سومین هفته صعودی نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ۹/ ۳ درصدی، به قیمت ۵/ ۷۳ دلار رسید. این بیشترین رشد هفتگی نفت طی دو ماه گذشته است که عمدتا در سایه تحریم‌های نفتی ایران و امتناع اعضای شرکت‌کننده در نشست اخیر الجزایر از افزایش فوری تولید رقم خورد. از سوی دیگر، رشد غیرمنتظره موجودی هفتگی نفت آمریکا طی هفته گذشته و تصمیم دولت ترامپ در خصوص عدم تزریق ذخایر استراتژیک برای جبران کمبود عرضه نیز به صعود بهای نفت کمک کرد.
در این فضا، افت ۳ واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در آخرین روز هفته نیز زمینه‌ساز رشد قیمت WTI به بالای مرز ۷۳ دلار شد. با وجود افزایش تولید بزرگان نفتی جهان و ثبت رکورد روزانه ۱/ ۱۱ میلیون بشکه‌ای برای آمریکا طی هفته اخیر، احساس انقباض سمت عرضه، همچنان عامل ارتقای بهای طلای سیاه قلمداد می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید