حرکت ناهمسوی بورس و ارز

حرکت ناهمسوی بورس و ارز

ساعت ۱۶ روز شنبه هر دلار آمریکا با کاهش ۲۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. به این ترتیب سومین کاهش متوالی نرخ ارز به افت ۳/ ۲ درصدی شاخص ارزی کشور منجر شد. حضور موثر بازارساز بار دیگر فضای هیجانی بازار ارز را کنترل کرد و مانع جهش قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر شد.

کد خبر : ۶۶۲۰۷
بازدید : ۶۹۲
یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آن‌ها است. بر این اساس در این صفحه روند‌های قیمتی بازار‌های مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.
همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام
رشد دماسنج بازار در سایه جهش قیمت نفت
بازار سهام اولین روز کاری هفته را قدرتمند آغاز کرد و شاخص کل با رشد ۵/ ۱ درصدی به سطح ۱۶۰ هزار و ۷۷۴ واحد رسید. رشد چشمگیر بهای نفت و شاخص بازار‌های سهام آمریکا در چهارشنبه گذشته عامل اصلی صعود دماسنج بازار سهام در شنبه محسوب می‌شود.
با این حال معاملات مثبت نماد‌های شیمیایی، پتروشیمی و فلزات اساسی تاثیر چندانی در شکل‌گیری عمومی تقاضا در سایر گروه‌های بازار نداشت، اما گروه محصولات شیمیایی با کنار زدن بانکی‌ها پس از چند روز، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.
نماد‌های بانکی هم با تجربه عرضه سنگین از رشد بیشتر بازماندند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) ۴۱۵ میلیارد تومان بود که در این میان ۵/ ۴۰ میلیارد تومان از فعالان حقوقی به سرمایه‌داران حقیقی منتقل شد. «پارس»، «شپنا» و «فولاد» نیز در صدر جدول نماد‌های موثر بر شاخص قرار گرفتند.
حرکت ناهمسوی بورس و ارز

بازار ارز
شروع کاهشی دلار
ساعت ۱۶ روز شنبه هر دلار آمریکا با کاهش ۲۵۰ تومانی به قیمت ۱۰ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد. به این ترتیب سومین کاهش متوالی نرخ ارز به افت ۳/ ۲ درصدی شاخص ارزی کشور منجر شد. حضور موثر بازارساز بار دیگر فضای هیجانی بازار ارز را کنترل کرد و مانع جهش قیمت‌ها به کانال‌های بالاتر شد.
در شروع هفته صرافی‌های عامل بانک مرکزی نرخ مندرج بر تابلوی خود را نسبت به هفته قبل کاهش دادند تا معاملات دلار پایین‌تر از نرخ‌های هفته گذشته دنبال شود. این روند کاهشی باعث شد تا در میانه روز نرخ ارز مبادله شده در بازار آزاد از قیمت اعلامی صرافی‌های بانک مرکزی کمتر شود، که همین امر با افزایش سمت تقاضا به رشد نسبی قیمت‌ها انجامید.
اگر بازارساز بتواند افزایش سنتی تقاضای ارز در آستانه سال نو میلادی را مدیریت کند، می‌توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود.
حرکت ناهمسوی بورس و ارز

بازار سکه
دومین رشد متوالی حباب سکه
هر سکه طرح جدید در ساعت ۱۶ روز گذشته با کاهش ۴۰ هزار تومانی به قیمت ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. افت ۱/ ۱ درصدی سکه چهارمین کاهش متوالی بود که در سایه کاهش نرخ ارز رخ داد. با شروع هفته بازهم بازارساز سیاست چند هفته اخیر خود را پیگیری کرد و نرخ ارز صرافی‌های عامل خود را کاهش داد.
با کم شدن دوباره قیمت دلار، تقاضای احتیاطی از بازار حذف شد و روند نزولی نرخ ارز ادامه یافت. بازار سکه نیز که در مدت طولانی اخیر از نوسانات نرخ دلار تبعیت کرده، بار دیگر در مسیر کاهشی قرار گرفت.
قرار گرفتن بهای طلای جهانی در اوج ۶ ماهه هم نتوانست قیمت سکه را صعودی کند. روز شنبه حباب سکه ۱۶ هزار تومان رشد کرد و با دومین افزایش متوالی در سطح نازل ۷۷ هزار تومان قرار گرفت.

حرکت ناهمسوی بورس و ارز

بازار طلای جهانی
طلا در مدار صعود
هر اونس طلای جهانی طی هفته قبل با ۲ درصد رشد به قیمت ۱۲۸۱ دلار رسید. محدوده منفی بازار‌های سهام آمریکا ریسک‌های اقتصادی را افزایش داده‌اند.
به‌طور مثال شاخص سهام داوجونز در دسامبر ۷/ ۹ درصد کاهش یافته است. تداوم ریسک‌های اقتصادی شامل انقباض رشد اقتصاد جهانی، بازگشت جنگ تعرفه‌ای، تقابل کاخ سفید با سیاست‌های فدرال رزرو در جهت توقف رشد نرخ بهره دلار و کاهش سوددهی اوراق ۱۰‌ساله و ۲ ساله آمریکا باعث افزایش نگرانی بین سرمایه‌داران و فشار بر شاخص دلار شده است.
جلسه وزیر خزانه‌داری آمریکا با ۶ بانک معتبر این کشور نیز نگرانی‌ها را از موج جدید رکود در آمریکا تشدید کرد. طلا در این بین وضعیت مطلوبی دارد و شاهد افزایش جریان نقدینگی به منظور حفظ ارزش سرمایه است. با شکسته شدن سقف ۶ ماهه قیمت، حال طلا در مسیر مرز ۱۳۰۰ دلاری حرکت می‌کند.

حرکت ناهمسوی بورس و ارز

بازار اوراق مسکن
چهارمین رشد پیاپی «تسه‌ها»
طی معاملات دیروز بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد ۳/ ۱ درصدی به سطح ۵۴ هزار و ۹۴۱ تومان رسید. اکثر سررسید‌های دیگر نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و میانگین قیمت آن‌ها حدود ۵۴ هزار تومان بود. گزارش عملکرد مسکن بانک مرکزی روز پنج‌شنبه منتشر شد.
بر‌اساس داده‌های این گزارش تعداد معاملات مسکن طی آذر کاهش داشته و قیمت‌ها نیز رشد کرده‌اند، اما تعداد معاملات آپارتمان تنها ۶/ ۰ درصد کاهش را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که امید است با سپری شدن فصل سرد، دوباره به روند صعودی بازگردد.
واحد‌های تا ۵ سال ساخت بیشترین سهم معاملات آپارتمان ماه گذشته را به خود اختصاص دادند، اما در مقایسه با آذر سال قبل کاهش ۴/ ۵ درصدی داشته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و بالای ۱۵ سال اضافه شده است.
حرکت ناهمسوی بورس و ارز

بازار نفت
هفته پر نوسان طلای سیاه
هر بشکه نفت خام آمریکا طی هفته قبل ۶/ ۰ درصد افت کرد و به قیمت ۱/ ۴۵ دلار رسید. بهای نفت در طول هفته پیش نوسان قابل توجهی را تجربه و کرد و در نهایت برآیند عوامل ناهمسو به کاهش بهای طلای سیاه انجامید. ترس از بازگشت جنگ تعرفه‌ای و اوضاع سیاسی نابسامان آمریکا در نیمه ابتدایی هفته به ریزش بازار‌های سهام منجر شد، امری که به موجب آن سقوط سنگین نفت رقم خورد، اما با بازگشایی مثبت بازار‌ها در نیمه دوم هفته، نفت با رشد ۱۰ درصدی وضعیت خود را بهبود بخشید.
به گزارش اداره انرژی آمریکا، کاهش موجودی‌های تجاری نفت این کشور در هفته گذشته کمتر از پیش‌بینی‌ها بود که ضمن حکایت از کاهش تقاضا، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرد. به تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز ۲ واحد اضافه شد تا با انبساط عرضه از کاهش بهای نفت حمایت شود.
حرکت ناهمسوی بورس و ارز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید