پسلرزههای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
در حالی سازمان هواپیمایی کشوری بخش حملونقل هوایی مسافری را به حال خود رها کرده که نرخ بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران رکورد تازهای به جای گذاشت.
کد خبر :
۶۹۶۶
بازدید :
۱۰۷۷
در حالی سازمان هواپیمایی کشوری بخش حملونقل هوایی مسافری را به حال خود رها کرده که نرخ بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران رکورد تازهای به جای گذاشت.
به گزارش تسنیم، در ادامه روند صعودی نرخ بلیت پروازی مسیرهای داخلی دیروز قیمت بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران بهعنوان یکی از مسیرهای پرتردد به 840هزار تومان افزایش یافت.
چند ساعت بعد از اعلام سازمان هواپیمایی مبنی بر آغاز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پروازی قیمت بلیت تهران ــ مشهد به 400هزار تومان افزایش یافته بود، روز گذشته (سهشنبه) نرخ این مسیر به 440هزار تومان افزایش یافته بود و امروز (چهارشنبه 18 آذرماه 94) نرخ بلیت تهران ــ مشهد برای امروز به رقم بیسابقه 550هزار تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که نرخ بلیت مشهد ــ تهران نیز به 450هزار تومان رسیده و در مجموع نرخ بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران رکورد یکمیلیون تومان را ثبت کرد.
پسلرزههای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در حالی مسیرهای پروازی را دستخوش تغییر قیمت کرده که سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی، این بخش را به حال خود راها کرده و خبری از نظارت نیست.
این ضعف نظارت باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی داخلی در مسیر افزایش نرخ بلیت تختگاز حرکت کنند و در کمال تعجب شرکتهای چارترکننده و آژانسها را عامل این نابسامانی معرفی کنند. شرکتها و آژانسهایی که بهصراحت اعلام میکنند بلیتها را با قیمتهای مد نظر شرکتهای هواپیمایی به فروش میرسانند و فقط در این بین کمیسیون خود را میگیرند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر با بیان اینکه نرخ بلیت مسیرهای تکلیفی آزادسازی نمیشود به تسنیم گفته بود: روی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ماهها کار کارشناسی انجام شد و مشورتهای لازم با بخشهای مختلف و کارشناسان سازمان هواپیمایی و همچنین انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام شد.
خداکرمی ادامه داد: ماحصل این مشورتها اجرایی شدن ماده قانونی برنامه پنجم توسعه درباره آزادسازی نرخ بلیت شبکه حمل و نقل هوایی کشور بوده است. همچنان که نرخ یک پرواز بینالمللی سیاحتی یا زیارتی قیمتهای متنوعی دارد و شرکتهای هواپیمایی برای یک مسیر بسته به شرایط مختلف نرخهای متنوعی را اعلام میکنند، ایرلاینهای ایرانی نیز از این پس میتوانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کمتقاضا بودن و پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.
وی با ابراز اینکه ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمتها تأکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و بهطور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.
وی با اظهار "وضعیت مناسب بازار این اطمینان خاطر را به ما برای اجرای آزادسازی قیمتها داد" گفت: با توجه به اینکه کار کارشناسی برای آزادسازی انجام شده و در موقعیت مناسبی هم این کار اجرایی شد انشاءالله مشکلی ایجاد نخواهد شد.
این در حالی است که رها شدن بازار حملونقل هوایی بهقیمت افزایش سرسامآور نرخ مسیرهای پروازی تمام شده و مشکلات اساسی را در این بخش به وجود آورده است، با آنکه باید سازمان هواپیمایی کشوری پس از اعلام اجرای آزادسازی نرخها نظارت خود را بر این بخش شدیدتر میکرد که عملاً عکس این قضیه روی داده است.
در این شرایط بغرنج که باید حقوق شهروندی مطابق شعارهای وزیر راه و شهرسازی رعایت شده و دقت بیشتری به آن شود، شماری از مدیران ذیربط بهجای انجام وظیفه چند وقتی است در سفر خارج از کشور به سر میبرند.
به گزارش تسنیم، در ادامه روند صعودی نرخ بلیت پروازی مسیرهای داخلی دیروز قیمت بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران بهعنوان یکی از مسیرهای پرتردد به 840هزار تومان افزایش یافت.
چند ساعت بعد از اعلام سازمان هواپیمایی مبنی بر آغاز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در 170 مسیر پروازی قیمت بلیت تهران ــ مشهد به 400هزار تومان افزایش یافته بود، روز گذشته (سهشنبه) نرخ این مسیر به 440هزار تومان افزایش یافته بود و امروز (چهارشنبه 18 آذرماه 94) نرخ بلیت تهران ــ مشهد برای امروز به رقم بیسابقه 550هزار تومان افزایش یافته است.
این در حالی است که نرخ بلیت مشهد ــ تهران نیز به 450هزار تومان رسیده و در مجموع نرخ بلیت تهران ــ مشهد ــ تهران رکورد یکمیلیون تومان را ثبت کرد.
پسلرزههای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در حالی مسیرهای پروازی را دستخوش تغییر قیمت کرده که سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان متولی، این بخش را به حال خود راها کرده و خبری از نظارت نیست.
این ضعف نظارت باعث شده تا شرکتهای هواپیمایی داخلی در مسیر افزایش نرخ بلیت تختگاز حرکت کنند و در کمال تعجب شرکتهای چارترکننده و آژانسها را عامل این نابسامانی معرفی کنند. شرکتها و آژانسهایی که بهصراحت اعلام میکنند بلیتها را با قیمتهای مد نظر شرکتهای هواپیمایی به فروش میرسانند و فقط در این بین کمیسیون خود را میگیرند.
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری پیشتر با بیان اینکه نرخ بلیت مسیرهای تکلیفی آزادسازی نمیشود به تسنیم گفته بود: روی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما ماهها کار کارشناسی انجام شد و مشورتهای لازم با بخشهای مختلف و کارشناسان سازمان هواپیمایی و همچنین انجمن شرکتهای هواپیمایی انجام شد.
خداکرمی ادامه داد: ماحصل این مشورتها اجرایی شدن ماده قانونی برنامه پنجم توسعه درباره آزادسازی نرخ بلیت شبکه حمل و نقل هوایی کشور بوده است. همچنان که نرخ یک پرواز بینالمللی سیاحتی یا زیارتی قیمتهای متنوعی دارد و شرکتهای هواپیمایی برای یک مسیر بسته به شرایط مختلف نرخهای متنوعی را اعلام میکنند، ایرلاینهای ایرانی نیز از این پس میتوانند نرخ بلیت را با توجه به زمان پرواز، کمتقاضا بودن و پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند.
وی با ابراز اینکه ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، بر نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند آزادسازی قیمتها تأکید کرد و افزود: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه برنامهریزی و سیاستگذاری در حوزه صنعت حمل و نقل هوایی را دارد و بهطور قطع بر این روند نظارت خواهد کرد.
وی با اظهار "وضعیت مناسب بازار این اطمینان خاطر را به ما برای اجرای آزادسازی قیمتها داد" گفت: با توجه به اینکه کار کارشناسی برای آزادسازی انجام شده و در موقعیت مناسبی هم این کار اجرایی شد انشاءالله مشکلی ایجاد نخواهد شد.
این در حالی است که رها شدن بازار حملونقل هوایی بهقیمت افزایش سرسامآور نرخ مسیرهای پروازی تمام شده و مشکلات اساسی را در این بخش به وجود آورده است، با آنکه باید سازمان هواپیمایی کشوری پس از اعلام اجرای آزادسازی نرخها نظارت خود را بر این بخش شدیدتر میکرد که عملاً عکس این قضیه روی داده است.
در این شرایط بغرنج که باید حقوق شهروندی مطابق شعارهای وزیر راه و شهرسازی رعایت شده و دقت بیشتری به آن شود، شماری از مدیران ذیربط بهجای انجام وظیفه چند وقتی است در سفر خارج از کشور به سر میبرند.
۰