اعترافهاي فرزند قذافي درباره امام موسي

در حالي که قاضي لبناني زاهر حماده ، هانيبال قذافي را به کتمان اطلاعات در باره سرنوشت امام موسي صدر و شيخ محمد يعقوب و خبرنگار عباس بدرالدين دو همراه ايشان متهم و دستور بازداشت پسر ديکتاتور مخلوع ليبي را صادر کرده است، رسانه هاي لبناني از اعترافات او به ويژه ناپديد شدن امام موسي صدر و خروج فردي ديگر به جاي او از ليبي پرده برداشتند.

کد خبر : ۷۱۶۴
بازدید : ۱۵۷۳
در حالي که قاضي لبناني زاهر حماده ، هانيبال قذافي را به کتمان اطلاعات در باره سرنوشت امام موسي صدر و شيخ محمد يعقوب و خبرنگار عباس بدرالدين دو همراه ايشان متهم و دستور بازداشت پسر ديکتاتور مخلوع ليبي را صادر کرده است، رسانه هاي لبناني از اعترافات او به ويژه ناپديد شدن امام موسي صدر و خروج فردي ديگر به جاي او از ليبي پرده برداشتند.

به گزارش ایرنا، بعداز 37 سال از ناپديد شدن امام موسي صدر و دو همراهش در ليبي بارديگر اين پرونده با بازداشت هانيبال قذافي در لبنان به صدر اخبار اين کشور بازگشته است.

امام موسي صدر که موسس جنبش شيعي امل در لبنان است در 31 ماه اوت سال 1978 و در جريان يک سفر رسمي در طرابلس پايتخت ليبي ‏با دو همراهش ناپديد شدند.‏
امام موسي صدر به همراه شيخ محمد يعقوب و عباس بدرالدين قرار بود در اين سفر رسمي با مقام هاي ‏ليبي ديدار کنند.‏

هانيبال ديروز دوشنبه درميان تدابيرشديد امنيتي براي طي مراحل بازجوئي وارد ساختمان دادگستري لبنان شد اما قاضي سمير حمود دادستان لبنان از دريافت و ثبت شکايت خانواده امام موسي صدر از فرزند ديکتاتور مخلوع ليبي اجتناب کرد و در اين زمينه مهلت خواست و اين تصميم با محکوميت اين خانواده و همچنين جنبش امل لبنان مواجه شد.

با وجود اصرار قاضي حماده به هانيبال براي دريافت کمک هاي قضائي ، فرزند ديکتاتور مخلوع ضمن رد اين کمک ها گفت که به وکيل نياز ندارد و از خودش مي تواند دفاع کند.

اعتراف هاي هانيبال
هانيبال در پنج ساعت بازجوئي با وجود تلاش براي کتمان کردن اطلاعات خود و بيان سخنان متناقض اما به اين محورهاي مهم اعتراف کرد:

1- معمر قذافي پدرش مسئول اين جنايت است و در ميان برادارنش سيف الاسلام و معتصم بالله و همچنين سرگرد عبدالسلام جلود در جريان اين پرونده بوده اند.
معمر قذافي از سيف الاسلام خواسته بوده تا پرونده امام موسي صدر را از معتصم تحويل بگيرد.
سيف الاسلام اکنون در اين کشور در بازداشت است، معتصم بالله رئيس سازمان امنيت ملي ليبي بوده و گفته مي شود در جريان درگيري هاي ليبي کشته شده است و سرگرد جلود( مردم دوم ليبي) در آستانه دهه نود از دايره قطر
کنار گذاشته شد و در خانه تحت اقامت اجباري زندگي مي کرد و بعداز فروپاشي حکومت قذافي ، اين کشور را به مقص رم پايتخت ايتاليا ترک کرد.

هانيبال اعتراف کرده که در اواخر دهه نود در مقام مشاور کميته عالي امنيتي ، پرونده هاي امنيتي و اطلاعاتي زيادي را مديريت کرده است.

2- امام موسي صدر و همراهانش خاک ليبي را به هيچ وجه ترک نکرده اند و مي تواند با برخي مسئولان ليبي در زمان معمر قذافي که در کشورهاي عربي به سر مي برند تماس بگيرد و در باره اين پرونده از آنها اطلاعات دريافت کند.

3- چند افسر اطلاعاتي ارشد و مقامات ارشد امنيتي وقت ليبي ماموريت ترتيب دادن و طراحي سناريوي سفر جعلي امام موسي صدر و شيخ محمد يعقوب به رم ايتاليا و خبرنگار عباس بدرالدين به مالت را برعهده داشته اند. براساس اين سناريو سازي ، فردي با نام و گذرنامه امام موسي صدر از طرابلس غربي ليبي عازم رم مي شود و درهتل « هوليداي ان» پايتخت ايتاليا اقامت مي کند و اين فرد همچنان زنده است و احتمالا در يک زندان ويژه در طرابلس غربي به سر مي برد و يا در يکي از کشورهاي عربي زندگي مي کند.

4- امام موسي صدر به مکاني ( زندان و يا خانه) در طرابلس غربي منتقل شده است اما نمي داند با شيخ يعقوب و عباس بدرالدين در يک مکان بوده اند و يا خير؟

5- عدم تاکيد بر کشته شدن امام موسي صدر و همراهانش تاکنون

هانيبال از بازجويان خواسته است تا تحويل مقامات کنوني ليبي داده نشود.

وي همچنين ادعا کرده که توسط گروهي از مقابل هتل شرايتون در دمشق ربوده شده و سپس تا تحويل به پليس لبنان در چند خانه نگهداري شده است.
السفير نوشت که قاضي پرونده خاطرنشان کرده است که با توجه به تناقض گويي هاي هانيبال و کتمان حقايق در ساعات اوليه بازجويي ها ، ضروري است تا تحقيقات بيشتري صورت گيرد.
شادي حسين وکيل خانواده امام موسي صدر تاکيد کرد: صدور حکم بازداشت براي هانيبال بهترين دليل است که او داراي اطلاعاتي در خصوص ناپديد شدن امام موسي صدر در ليبي است.
قاضي سمير حمود نيز در باره دليل مهلت خواستن و دريافت نکردن شکايت خانواده امام موسي صدر گفت که منتظر است تا قاضي زاهر حماده نتايج بازجويي هاي از هانيبال را اعلام کند.
وي افزود: هانيبال قذافي تحت تعقيب بين المللي است و پليس بين الملل ( انترپول) ضد او بيانيه قرمز صادر کرده است.

السفير نوشت: نبيه بري رئيس مجلس لبنان با وجود اين که در مراسم ختم خواهرش شرکت داشت اما همواره پرونده بازداشت هانيبال قذافي و شکايت خانواده امام موسي صدر را پي گيري مي کرد.
براساس گزارش رسانه هاي لبناني يک گروه مسلح هانيبال قذافي را در منطقه بقاع در شرق لبنان ربوده و سپش او را در جاده بين المللي بعلبک - حمص رها کرده و شعبه اطلاعات نيروهاي امنيت داخلي (پليس)لبنان او را تحويل گرفت و به بيروت منتقل کرد.

خبرگزاري ملي لبنان خاطرنشان کرد که پسر قذافي روز پنجشنبه هنگام ورود از سوريه به منطقه بقاع لبنان در روستايي نزديک بعلبک ربوده شده است.
روزنامه لبناني السفير نوشت که هنوز معلوم نيست آيا هانيبال قذافي با هدف ديدار با الين اسکاف يک مدل لباس و همسرش و فرزندانش از سلطان نشين عمان وارد لبنان شده است و يا خير؟
هانيبال (40 ساله) بعداز سرنگون رژيم ديکتاتوري معمر قذافي به الجزائر فرار کرد و بعداز مدتي الجزائر او را به همراه مادرش صفه فرکاش اخراج کرد و سال ها است که در منطقه اي القرم شهر مسقط در پايتخت عمان در بازداشت خانگي زندگي مي کنند.

روزنامه الاخبار هم نوشت: يک باند سوري سه روز قبل هانيبال کوچکترين پسر قذافي را مي ربايد هنگامي که در يکي از شهرهاي استان لاذقيه بوده است.
الاخبار با بيان اين که« هانيبال از ترس اين که عمان او را به ليبي تحويل دهد به سوريه رفته بود»، نوشت: عمليات ربايش با هماهنگي يک گروه مسلح لبناني صورت گرفته و اين گروه هانيبال را از مرزهاي غيرشرعي وارد لبنان کرده و در خانه اي در منطقه بقاع نگهداري شده است.

اين روزنامه لبناني به نقل از منابع امنيتي افزود: گروه رباينده با يک شخصيت سياسي لبناني ارتباط دارد و او با دقت جزئيات عمليات و طرفي را که در آن دست داشت، مي شناسد و اين گروه همچنين با يک رهبر نظامي معروف در زمان جنگ داخلي لبنان هم مرتبط است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید