تغییر مسیر قیمت دلار

تغییر مسیر قیمت دلار

روز گذشته، دلار از همان ابتدای روز وارد محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی شد و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۳۹۵ تومان قرار گرفت.

کد خبر : ۷۲۸۱۴
بازدید : ۸۶۴۲
توقف حرکت کاهشی دلار
حرکت کاهشی دلار پس از ۴افت متوالی متوقف شد تا سکه تمام بهار آزادی زیر مرز ۴ میلیونی باقی نماند. روز گذشته، دلار از همان ابتدای روز وارد محدوده ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی شد و ساعت ۴ بعدازظهر روی عدد ۱۱ هزار و ۳۹۵ تومان قرار گرفت.
این قیمت ۱۳۵ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود و بخشی از افت دلار طی ۴ روز کاری پیشین را جبران کرد. با این حال، این ارز همچنان راه دشواری برای عبور از دو سطح مقاومتی ۱۱ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومانی در پیش دارد. در واقع در صورتی خرید‌ها با قدرت بیشتری وارد بازار می‌شوند که این سطوح شکسته شوند.
عده‌ای از فعالان، اعتقاد داشتند برخی معامله‌گران نسبت به اخبار سیاسی کمی نگران شدند و همین موضوع تقاضا را در بازار افزایش داد. این در حالی بود که عده‌ای اعتقاد داشتند، بازگشت قیمتی دلار در روز گذشته یک اصلاح قیمتی ساده بود. پس از ساعت ۴ بعدازظهر دیروز عنوان می‌شد که قیمت دلار تا نقطه ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومانی نیز بالا رفته است.

تغییر معادلات در بازار ارز؟
هم‌زمان با توقف روند کاهشی دلار، سکه تمام بهار آزادی توانست ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت برساند و به بهای ۴ میلیون و ۳۰ هزار تومان برسد. سکه دو روز پیش پس از حدود دو ماه برای اولین بار زیر مرز ۴ میلیونی به کار خود پایان داد و این تصور را در میان معامله‌گران به وجود آورد که قیمت ممکن است افت بیشتری را پس از شکست یک سطح حمایتی مهم تجربه کند.
با این حال، سکه روز دوشنبه جدا از دلار از سوی نوسانات طلا در بازار‌های جهانی نیز حمایت شد. تا ساعت ۴ بعدازظهر دیروز بهای طلا در بازار‌های جهانی بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری نوسان کرد. طلا هفته گذشته را روی قیمت هزار و ۴۸۸ دلاری پایان داده بود. در واقع روز دوشنبه، سکه از دو کانال اونس و دلار تحریک شد و توانست خود را به بالای مرز ۴میلیونی بازگرداند و کمی انتظارات معامله‌گران بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

دلایل تغییر مسیر دلار چه بود؟
عده زیادی از فعالان دلیل اصلی رشد بهای دلار را ناشی از تغییر انتظارات معامله‌گران ارزی می‌دانستند. از نظر آن‌ها در حالی که در روز‌های قبل به واسطه بالا رفتن احتمال کاهش تنش‌های بین‌المللی فروش‌ها در بازار داخلی افزایش یافته بود، روز دوشنبه معامله‌گران بازار از مجموع اخبار تا حدی استنباط کردند که فضا تغییر کرده است.
اظهارات مقام‌های مختلف آمریکایی از جمله رئیس‌جمهور این کشور و اتهام به ایران درباره دست داشتن در حملات به تاسیسات نفتی عربستان یکی از عواملی بود که از نگاه شماری از فعالان به تغییر انتظارات معامله‌گران منجر شد. در ساعات انتهایی روز نیز شایعه‌ای در کانال‌های اطلاع‌رسانی دلالان پخش می‌شد که یک نفتکش توسط ایران توقیف شده است.

با این حال، عده‌ای از بازیگران بازار باور داشتند، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون این اخبار خود را از گرداب کاهش قیمت‌ها به‌طور موقت خارج کردند. از نظر آن‌ها این اخبار تاثیر مشخصی بر روند بازار نداشت و طی روز‌های آتی، بازار با آرامش بیشتری به کار خود ادامه خواهد داد.
در حالی که عده‌ای افزایش دلار در روز دوشنبه را به متغیر‌های بیرونی و سیاسی نسبت می‌دادند، گروهی از معامله‌گران فنی باور داشتند که دلار پیش از آنکه به حمایت محکم ۱۱ هزار تومانی برخورد کند، در محدوده حمایتی ضعیف‌تر ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومانی با افزایش خرید‌ها مواجه شده است.
در واقع از نگاه این گروه آنچه زمینه‌ساز تغییر مسیر دلار شد، ورود معامله‌گران فنی به بازار و در نتیجه اصلاح قیمتی دلار بود. عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کردند افزایش نرخ حواله درهم و بازگشت به بالای مرز ۳ هزار و ۱۰۰ تومانی هم عامل تحریک قیمت دلار در بازار داخلی بود.
به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، حدود ساعت ۴ بعدازظهر دیروز، ارزش حواله درهم حدود ۳ هزار و ۱۳۰ تومان بود که نشان از حدود۵۰ تومان افزایش طی یک روز می‌داد. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیر‌های انتظاری است که توسط معامله‌گران بازار داخلی رصد می‌شود و افزایش آن به راحتی می‌تواند خرید‌ها را در بازار ارز داخلی بالا ببرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید