افت غیرمنتظره قیمت دلار

افت غیرمنتظره قیمت دلار

قیمت دلار به‌طور مشخص در بیشتر مواقع در بازه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده و همین عامل موجب شده است که سوداگران تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشته باشند، چرا که سود زیادی در آن نیست.

کد خبر : ۷۳۶۵۰
بازدید : ۶۷۴۷
افت غیرمنتظره قیمت دلار
در اولین روز کاری هفته، دلار و سکه کاهش قیمت را تجربه کردند. روز یکشنبه، شاخص ارزی از همان ابتدای روز تمایل خود را برای افت نشان داد و معاملات را زیر مرز ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومانی آغاز کرد.
روند کاهشی این ارز در طول روز به آرامی ادامه یافت و در نهایت ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی عدد ۱۱ هزار و ۳۷۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۴۰ تومان پایین‌تر از روز پنج‌شنبه بود و موجب شد کمترین قیمت این ارز از اول مهرماه به ثبت برسد.
در بازار موازی، سکه تمام بهار آزادی نیز در روز ابتدایی هفته کشش خاصی برای افزایش قیمت نداشت و حرکت خود را به سمت سطح حمایتی ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومانی آغاز کرد. دیروز سکه روی عدد ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به کار خود پایان داد که ۹ هزار تومان کمتر از روز انتهایی هفته گذشته بود.
بخشی از این افت ناشی از آن بود که طلای جهانی در هفته گذشته نتوانست به بالای مرز هزار و ۵۰۰ دلاری برود و برای هفته جاری نیز بیشتر بازیگران بزرگ انتظار افت اونس را دارند. حدود ۵۹ درصد از معامله‌گران وال‌استریت باور دارند بهای طلای جهانی در هفته جاری کاهشی خواهد بود.
با این حال، از نظر برخی فعالان، دلیل اصلی کاهش قیمت سکه را باید در افت قیمتی دلار جست‌وجو کرد. عده‌ای از معامله‌گران بازار ارز انتظار نداشتند که همزمان با نزولی شدن بازار سهام، قیمت دلار در جهت منفی حرکت کند؛ در نتیجه افت روز یکشنبه برای آن‌ها غیرمنتظره بود.
در واقع این دسته از معامله‌گران تصور می‌کردند، بازیگران بزرگ بازار ارز به سایر بازار‌ها مانند معاملات سهام مهاجرت کرده‌اند و در صورت نزولی شدن آن، به خرید ارز بازخواهند گشت. ولی این اتفاق رخ نداد تا عوامل دیگری به‌عنوان متغیر‌های اثرگذار بر افت قیمت دلار معرفی شوند.

یکی از مهم‌ترین متغیر‌ها که به‌عنوان دلیل افت دلار در میان معامله‌گران مطرح می‌شد، نزول قیمت حواله درهم بود. بر اساس صحبت‌های بازیگران بازار، دیروز قیمت حواله درهم حدودا در محدوده ۳ هزار و ۱۱۵ تومانی قرار داشت که ۱۰ تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.
در این میان، عده‌ای از معامله‌گران نیز عنوان می‌کنند که روند عرضه درهم در دبی راحت‌تر شده است. به گزارش «ایرنا» نماینده مردم فریدونشهر و چادگان در مجلس گفت: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و این کشور ۷۰۰ میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است.
ترکی ادامه داد: روابط ارزی امارات با ایران بهبود یافته و صرافی‌های بسته شده ایرانی در دبی دوباره فعال شده‌اند. این صحبت‌ها ادعا‌های گروهی از معامله‌گران بازار را تایید می‌کند که گشایش‌های صورت گرفته با امارات و مدیریت نرخ حواله درهم را به‌عنوان عاملی که قیمت دلار را در بازار ارز داخلی کنترل کرده است، در نظر می‌گیرند.
به‌طور سنتی هر روز صبح پیش از شروع معاملات بازار تهران، نرخ خرید و فروش درهم دبی توسط بازیگران بازار داخلی رصد می‌شود و حتی عده‌ای باور دارند، قیمت شروع بازار تهران بر اساس نرخ حواله درهم دبی شکل می‌گیرد. در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کنند نوسانات بسیار محدود قیمت دلار در ماه‌های اخیر موجب شده است که توجه نوسان‌گیران از بازار دور شود.
به‌عنوان مثال از ابتدای مهرماه، قیمت دلار به‌طور مشخص در بیشتر مواقع در بازه ۱۱ هزار و ۳۵۰ تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان نوسان کرده و همین عامل موجب شده است که سوداگران تمایل زیادی برای حضور در بازار نداشته باشند، چرا که سود زیادی در آن نیست. به بیان دیگر، رنج شدن بازار در دامنه‌ای محدود، نگاه‌ها را از بازار ارز دور و متوجه سایر بازار‌ها کرده است.
در این میان، رئیس کل بانک مرکزی نگاه کلان‌تری به نوسانات بازار دارد و عنوان می‌کند عرضه ارز در سامانه نیما از تقاضا پیشی گرفته و همین عامل ثبات قیمت‌های بازار آزاد است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید