کشف یکی از نخستین کهکشان‌های کاینات

کشف یکی از نخستین کهکشان‌های کاینات
طبق ارزیابی دانشمندان پرتوی ناشی از یک کهکشان کشف شده طی مدت ۱۲.۵ میلیارد سال برای رسیدن به کره خاکی ما در حال حرکت بوده که به این ترتیب می‌توان گفت: این کهکشان یکی از قدیمی‌ترین کهکشان‌های مشاهده شده از سوی انسان تا زمان حاضر است. قدمت خود کاینات به شکل فعلی آن اندکی کمتر از ۱۴ میلیارد سال محسوب می‌شود.

ابعاد قدیمی‌ترین کهکشان به اندازه کهکشان راه شیری بوده، اما روند تشکیل ستارگان در آن بسیار سریع‌تر بوده است. دیدن وضعیت فعلی قدیمی‌ترین کهکشان کاینات جالب خواهد بود، اما احتمالاً ما تا چنین زمانی زنده نخواهیم بود.

پرتویی که دانشمندان دیدند از پرتوافشانی ذرات گرد و غبار توسط ستارگان در عمق کهکشان جوانی ناشی شده که یکی از اولین کهکشان‌های ظاهر شده در دوره اولیه موجودیت کاینات بوده است.

ستاره شناسان می‌گویند لحظه‌ای را ثبت کرده اند که کهکشان قدیمی دیگر از ابعاد عظیمی برخوردار شده و شمار ستارگان در آن به اندازه کهکشان راه شیری بوده، اما سرعت ظاهر شدن این ستارگان در آن صد برابر بیشتر از زمان فعلی بوده است.
منبع:اسپوتنیک