تورم ناشی از افزایش قیمت بنزین چقدر است؟

پس از انقلاب، ۱۵بار افزایش قیمت بنزین داشته‌ایم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالا‌ها نداشته و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.

کد خبر : ۷۴۲۲۶
بازدید : ۹۷۵۳
معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: براساس الگو‌های اقتصادی در افزایش قیمت بنزین، تورمی که بر سطح عمومی قیمت‌ها اثر می‌گذارد، حدود ۲ درصد محاسبه شده است.
سیدحمید پورمحمدی در ارتباط تلفنی با برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» شنبه شب شبکه دو سیما افزود: پس از افزایش قیمت بنزین، برای رفاه حال مردم سهمیه‌هایی برای تاکسی‌ها از جمله تاکسی‌های اینترنتی و سرویس‌های مدارس درنظر گرفته شد که روی کرایه‌ها اثری نداشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه همه منابع حاصل از تفاوت قیمت ناشی از افزایش قیمت بنزین را در حسابی نزد خزانه نگهداری و آن را عینا به حدود ۶۰ میلیون نفر در قالب حدود ۱۸ میلیون خانوار تقدیم می‌کند. پورمحمدی درباره میزان تورم احتمالی ناشی از افزایش قیمت بنزین با اشاره به اینکه نظرات مختلفی در این‌باره مطرح شده است، گفت: با توجه به اختلاف قیمت بنزین در کشورمان نسبت به منطقه، یارانه‌ای که برای بنزین داده می‌شود، عادلانه توزیع نمی‌شود و از این یارانه، دهک اول در مقایسه با دهک دهم، ۲۳ برابر بیشتر برخوردار می‌شود، بنابراین بسیاری معتقد بودند که باید این موضوع، اصلاح و یارانه، عادلانه توزیع شود.
وی ادامه داد: دیدگاه دیگر این بود که زمانی که تفاوت قیمت بنزین در کشورمان با کشور همسایه بیش از ۱۵ هزار تومان است طبیعتا قاچاق آن زیاد می‌شود و نباید زمینه قاچاق را فراهم کنیم. پورمحمدی اضافه کرد: نظر دیگر این بود با اصلاح قیمت بنزین، استفاده از خودرو‌های گازسوز و برقی، بیشتر و آلودگی هوا کم می‌شود.
وی گفت: پس از انقلاب، ۱۵بار افزایش قیمت بنزین داشته‌ایم که از این تعداد ۸ مرتبه هیچ اثر تورمی ملموس و افزایش سطح قیمتی کالا‌ها نداشته و در ۵ مرتبه هم تورم حدود یک تا ۲ درصد و در برخی موارد هم حتی کاهشی بوده است.
معاون اقتصاد و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: از حدود ۲۴ میلیون خانوار ایران فقط ۶ میلیون خانوار به علت درآمد بالایی که دارند از یارانه برخوردار نیستند و ۱۸ میلیون خانوار بقیه که شامل طبقات متوسط و طبقه با درآمد کم هستند، از این یارانه برخوردار می‌شوند، به عبارتی تفاوت قیمت بنزین، کاملا بین اقشار ضعیف و طبقه متوسط، توزیع می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید