جهان تکنولوژی به کجا می‌رود؟

جهان تکنولوژی به کجا می‌رود؟

تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به داده نیاز دارند- در حجم انبوه- تا بتوانند پتانسیل‌های نهفته خود را به درستی به واقعیت تبدیل کنند.

کد خبر : ۷۴۲۳۰
بازدید : ۱۲۴۴۷
جهان تکنولوژی به کجا می‌رود؟
حانیه شریف | هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل بر پایه علم احتمال و یادگیری ماشین، این روز‌ها برای شرکت‌ها و مشتریان آنها، موقعیت‌های متنوعی را ایجاد کرده است.
برای کسب و کار‌های مختلف، هوش مصنوعی توانسته دقت و کارآیی به همراه بیاورد. همین طور، دسترسی به بخش‌های کمتر توجه شده در بازار و همچنین پوشش طیف بیشتری از مشتریان نیز باعث شده که شرکت‌ها بتوانند مسیر‌های جدیدی برای رسیدن به موفقیت پیدا کنند. این تکنولوژی‌ها، برای مشتریان نیز کارآیی و امنیت بیشتر به ارمغان آورده است و حالا کاربران می‌توانند بسیار راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته، آیتم‌های دلخواه خود را در دنیای دیجیتال جست‌وجو کرده و آن‌ها را به دست آورند.
با گسترش بی‌نظیر تکنولوژی‌های هوشمند، شرکت‌ها نیز یاد گرفته‌اند که چطور فضای رقابت در بازار را شناخته و خود را با آن تطبیق دهند. این مساله، دقیقا موضوع نمایشگاه برگزار شده توسط HARMAN Technology Forum در لس‌آنجلس بود.
در این نمایشگاه، متفکران برجسته حوزه‌های تکنولوژی، اتوماسیون، خرده‌فروشی آنلاین، بازاریابی و امنیت سایبری گرد هم آمدند تا درباره آینده تکنولوژی هوشمند و کارآیی‌ها و تهدیدات این پدیده، با یکدیگر گفتگو کنند.Dinseh Paliwal در ادامه، به تعدادی از نتیجه‌گیری‌های به‌دست آمده در این کنفرانس اشاره می‌کند.

داده، مانند سوخت جت است
داده‌ها، عنصر اصلی و پیش برنده تکنولوژی‌های هوشمند محسوب می‌شوند که زمینه توسعه این پدیده را ممکن می‌سازند. تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به داده نیاز دارند- در حجم انبوه- تا بتوانند پتانسیل‌های نهفته خود را به درستی به واقعیت تبدیل کنند.
اما این حجم عظیم از داده می‌تواند ما را بترساند مگر اینکه بتوانیم این داده‌ها را به خوبی بفهمیم و مدیریت کنیم. یکی از سخنرانان این مراسم Paul C. Zikopoulos، فعال در شرکت‌هایی همچون Big Data، Cognitive Systems و IBM، گفت: «در قسمت جمع‌آوری داده، کار ما بسیار خوب است، اما در زمینه درک این داده‌ها چقدر پیشرفت داشته‌ایم؟ نه چندان زیاد.» Zikopoulos می‌گوید که هوش مصنوعی و دیگر تکنولوژی‌ها، نه‌تن‌ها می‌تواند مفهوم جدیدی به داده‌ها القا کند، بلکه می‌تواند راه‌های ساخت الگوریتم‌ها و دیگر ابزار‌های درک داده را برای ما ارائه دهد.
با داده‌ها باید با احتیاط بسیار زیاد برخورد کرد. اگر افرادی که وظیفه جمع‌آوری داده‌ها را به عهده دارند، احتیاط نکنند، ریسک از دست رفتن تمام آن‌ها وجود خواهد داشت. نیکولا پاروتا، معاون بخش دیجیتال و اطلاعات شرکت HARMAN می‌گوید: «بحث داده‌ها این روز‌ها همه جا هست، ولی نکته مهمی که باید به‌خاطر بسپاریم این است که باید نوعی اعتماد دیجیتالی با مشتریان و کاربران برقرار کرد. باید از مشتری محافظت کرد.»

خسته کردن و فرسایش تکنولوژی
در جریان بحث‌های مطرح‌شده در این کنفرانس راستای تلاش برای کارآتر و بهینه‌تر کردن روابط با مشتریان، پیشنهاد شد که شرکت‌ها گاهی مشتریان خود را به مشارکت فیزیکی نیز تشویق کنند و به ماشین‌های خود فرصتی برای استراحت و بازسازی دهند. این مرحله، بهترین فرصت برای گرفتن ارتباط فیزیکی با مشتری است.
ژولیت نولاند، مدیر ارشد بخش برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت TracyLocke، معتقد است که فروشندگان دنیای دیجیتال باید هرچند وقت یک‌بار از مشتریان خود بخواهند که دورهم جمع شوند و تجربه خرید حضوری را از یاد نبرند: «باید گاهی اوقات روشی که ما شرکت‌ها برای مشتریان تعریف کرده‌ایم، کنار زده شود تا روابط انسانی فراموش نشود و اعتماد در دنیای دیجیتال و آنلاین، از بین نرود.» به عقیده نولاند، این روش‌های تعریف‌شده، فراتر از حوزه خرید و فروش اینترنتی است و در قسمت‌های متعددی از صنعت رسوخ پیدا کرده است.
رابرت هرجاوک، مدیرعامل شرکت Herjavec Group نیز در سخنرانی خود گفت: «لذت استفاده از تکنولوژی خودرو‌های خودران، بی‌اندازه است، اما گاهی اوقات، من به شخصه احتیاج دارم که صرفا از یک رانندگی ساده لذت ببرم. به‌نظر من باید در آینده، امکانات، به‌صورت تلفیقی از تکنولوژی و شیوه‌های سنتی، در دسترس قرار داشته باشند.»

خصوصی‌سازی یا شخصی‌سازی
مشتریان، این روز‌ها از قابلیت‌های شخصی‌سازی که تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورند، استقبال می‌کنند. مثلا تکنولوژی می‌تواند محصولاتی را به کاربر معرفی کند که شاید از چشم او دور مانده است یا براساس سلیقه مشتری، آیتم‌های مختلف دیگری پیشنهاد شود، اما همانطور که کریس اسمیت هشدار داده، مشتریان ممکن است گاهی نسبت به تزلزل حریم خصوصی خود وحشت کنند.
سرویس خرید آنلاین Zappos، به تازگی قابلیتی در همین زمینه به سرویس خود افزوده است. امین کازرونی، محقق ارشد بخش داده‌های شرکت زپوس است. وی می‌گوید: «نکته مهمی که ما از فرآیند شخصی‌سازی یاد گرفته‌ایم این است که بفهمیم چه زمانی نباید وارد حریم مشتری شویم. برخی مشتریان علاقه‌ای ندارند که اطلاعات خصوصی‌شان با دنیای دیجیتال زیاد قاطی شود. این چیزی است که باید سریع آن را فهمید و به آن احترام گذاشت.»

استقبال گرم از مشارکت
همکاری و مشارکت، در ذات تکنولوژی‌های هوشمند، ریشه دارد. دانیل پالیوال رئیس HARMAN معتقد است که مشارکت یک عنصر اساسی برای رشد شرکت‌ها محسوب می‌شود. وی به همکاری شرکت هارمان با شرکت Sacramento Kings اشاره کرد که دستاورد آن ساخت نوعی رابط کاربری منحصربه فرد است که می‌توان از آن، در داخل صندلی استفاده کرد.
به‌عنوان مثال، این دستاورد می‌تواند به تماشاچیان حاضر در یک ورزشگاه این امکان را بدهد تا مستقیما از روی صندلی‌های خود در استادیوم، غذا و نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش دهند. مشارکت‌های این‌چنینی بسیار اهمیت دارد، زیرا با سرعت سرسام‌آوری که تکنولوژی رشد می‌کند، اتحاد فعالان این صنعت می‌تواند دستاورد‌های مفید و به‌روزی به همراه داشته باشد.

توجه به نسل قدیم‌تر
در دنیای دیجیتال کنونی، مرکز اصلی توجه و تمرکز روی مخاطبان نسل جدید و جوان جامعه است، اما اعضای نسل قدیم را نباید فراموش کرد. مشتریان مسن، کم نیستند و نیاز‌های مختص به خود را دارند که با تمرکز شرکت‌ها به این مسائل، زمینه راضی شدن تمام اقشار جامعه فراهم می‌شود. مثلا حوزه خودرو‌ها را در نظر بگیرید. قابلیت‌های امنیتی پیشرفته در این حوزه مثل پوشش نقاط کور یا کروز کنترل، می‌تواند احتمال بروز تصادف را کاهش دهد.
توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند کمربند‌های هوشمند صندلی، می‌تواند به‌خصوص برای قشر سالمند کارآیی زیادی داشته باشد. پنا بیکلی از مدیران آمازون وب‌سرویس می‌گوید: «نسل قدیمی، در واقع کسانی هستند که جزو اولین کاربران برخی از این تکنولوژی‌ها محسوب می‌شوند.
قطعا باید راهی پیدا کنیم که بتوانند مدت زمان بیشتری در این مسیر باقی بمانند.» نکته مهم اینجاست که قشر سالمند علاقه زیادی به تکنولوژی‌هایی دارند که بتواند به آن‌ها کمک کند تا استقلال خود را حفظ کنند. تکنولوژی‌هایی مانند دستیار صوتی هوشمند در بین مخاطبان سن بالا طرفدار زیادی دارد.
تکنولوژی‌های هوشمند، زمینه توسعه و قدرت یافتن دیگر تکنولوژی‌ها و اپلیکیشن‌ها را مهیا می‌کنند، حتی حوزه‌هایی که در حال‌حاضر فکرش را هم نمی‌کنیم. ادامه روند توسعه می‌تواند در‌های جدیدی باز کند و دستاورد‌ها و ابداعات را در مسیر درست و مثبت نگه دارد.

منبع: fastcompany
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید