رشد متوالی قیمت دلار و سکه

رشد متوالی قیمت دلار و سکه

یک بررسی ساده قیمتی نشان می‌دهد دیروز در بازار سکه فضا هیجانی‌تر از معاملات دلار بود، چرا که فلز گرانبهای داخلی بالای ۲درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و به کانال جدیدی وارد شد که حدود ۴ ماه از آن دوری گزیده بود.

کد خبر : ۷۴۴۰۱
بازدید : ۷۱۸۶
رشد متوالی قیمت دلار و سکه
در سومین روز هفته، حرکت افزایشی دلار و سکه ادامه یافت و هر دو به محدوده‌های بالاتری وارد شدند. روز دوشنبه، دلار وارد محدوده ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومانی شد و با ۱۵۰ تومان افزایش نسبت به روز یکشنبه به بهای ۱۲ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی نیز در این روز ۱۰۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و روی عدد ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان قرار گرفت.

یک بررسی ساده قیمتی نشان می‌دهد دیروز در بازار سکه فضا هیجانی‌تر از معاملات دلار بود، چرا که فلز گرانبهای داخلی بالای ۲درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند و به کانال جدیدی وارد شد که حدود ۴ ماه از آن دوری گزیده بود. آخرین بار در اولین روز مردادماه سکه در کانال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی نوسان کرده بود.
در بازار ارز، روز دوشنبه، دلار نصف سکه و در حدود یک‌درصد رشد کرد و بعضا برخی معامله گران در بازار ارز حاضر بودند حتی با قیمت‌های پایین‌تری اقدام به فروش کنند. به گفته برخی از بازیگران ارزی، وضعیت عرضه در بازار ارز روز گذشته کمی بهتر از بازار سکه بود و همین عامل موجب می‌شد که دلار رشد کمتری را نسبت به فلز گرانبهای داخلی ثبت کند.
حتی صرافی ملی دیروز قیمت فروش خود را به بالای مرز ۱۲ هزار تومانی برد و حدود ساعت ۳ بعدازظهر عدد ۱۲ هزار و ۵۰ تومان بر تابلوی این بازیگر رسمی بازار نقش بست که ۱۵۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود؛ ولی همچنان از آنجا که بالای ۲۰۰ تومان با قیمت بازار آزاد فرق داشت، جذابیت خرید ایجاد می‌کرد. در واقع می‌توان گفت: روز دوشنبه ممکن بود برخی افراد موفق شوند حتی با قیمت‌های پایین‌تر از کف بازار اقدام به خرید ارز مورد نیاز خود کنند.
با این حال، مشخص نیست که روند آتی قیمت از چه قاعده‌ای پیروی خواهد کرد؛ با قیمت سکه و درهم هماهنگ خواهد شد یا عرضه‌های پراکنده پایین‌تر از نرخ بازار، قیمت کف را نیز عقب‌تر خواهند برد. البته گفته‌های برخی معامله‌گران نشان می‌داد پس از پایان ساعت کاری برخی بانک‌ها و صرافی‌ها، قیمت دلار در بازار بالاتر رفت و باید دید این اتفاق شروع بازار ارز در روز سه‌شنبه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
آنچه در مورد آن در میان بیشتر فعالان توافق نظر وجود داشت این بود که دیروز عرضه سکه در بازار محدودتر از دلار بود. به این ترتیب، تقاضای احتیاطی که به بازار وارد شده بود، توانست قیمت سکه را بسیار بیشتر از دلار جا‌به‌جا کند. رشد قیمتی سکه در شرایطی صورت گرفت که بهای طلای جهانی روند افزایشی خاصی در روز دوشنبه نداشت و حتی در حوالی ساعت ۴ بعدازظهر دیروز زیر محدوده هزار و ۴۶۰ دلار نوسان می‌کرد.

سیگنال درهم به دلار
به گفته برخی از فعالان ارزی، در روز‌های اخیر حواله درهم بار دیگر تبدیل به سیگنال‌دهنده مهم قیمتی در بازار ارز داخلی شده است. از نظر این دسته دیروز نیز رشد نرخ حواله درهم مهم‌ترین عاملی بود که خرید‌های ارزی بازیگران خیابان فردوسی را تحت تاثیر قرار داد. دیروز برخی معامله‌گران عنوان می‌کردند، ارزش حواله درهم در حدود ساعت۳ بعدازظهر ۳ هزار و ۳۹۰ تومان بود که ۶۰ تومان بیشتر از روز دوم هفته بود.
با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان بایستد. برخی معامله‌گران به واسطه عدم تناسبی که بین قیمت دلار و درهم وجود داشت، باور داشتند که شاخص ارزی می‌تواند رشد بیشتری را به ثبت برساند. از نظر این گروه عرضه ارز در بازار داخلی احتمالا زیاد بوده که منجر به آن شد دلار متناسب با قیمت درهم رشد نکند. آن‌ها انتظار داشتند با کاهش سطح عرضه این دو قیمت هماهنگ شوند.
با این حال، نکته‌ای که این گروه به آن اشاره نمی‌کردند این بود که اگر عرضه حواله درهم افزایش یابد، احتمال دارد که دلار در بازار داخلی به جای رشد در مسیر کاهش قرار بگیرد. نرخ حواله درهم و دلار به طور سنتی رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند و همین عامل موجب می‌شود که خصوصا معامله‌گران سبزه میدان در ابتدای روز در درجه اول نرخ حواله درهم را رصد می‌کنند.
حتی عده‌ای از بازیگران بازار داخلی باور دارند، قیمت حواله درهم، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. در واقع، به اعتقاد این عده ارزش درهم در منطقه سیگنال دهنده قیمتی مهم شده است. به عنوان مثال، اگر دلار بازار داخلی به رشد حواله درهم در برابر ریال توجهی نکند، آن وقت ممکن است تحت تاثیر ارزش بالا رفته دلار در هرات افغانستان قرار بگیرد. در واقع تقویت ارزش دلار در هرات افغانستان می‌تواند منجر به خروج ارز از بازار داخلی شود و قیمت در تهران نیز تا هماهنگ شدن با نرخ بازار‌های همسایه رشد خواهد کرد.
با این حال، برخی فعالان نیز با نظرات سایرین راجع به نقش حواله درهم در بازار داخلی موافق نیستند. حتی عده‌ای عنوان می‌کنند زمانی که تقاضا در بازار داخلی بالا می‌رود، برخی نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون نرخ حواله درهم، سعی می‌کنند دامنه نوسان را بالا ببرند.

انتظارات معامله گران فنی دلار
برخی از بازیگران فنی عنوان می‌کردند با شکسته شدن کانال ۱۲هزار و ۲۰۰ تومانی، انتظارات افزایشی دسته‌ای از معامله‌گران بالا رفته است. با این حال، بین این گروه‌های افزایشی اختلاف نظر وجود داشت. عده‌ای از آن‌ها اعتقاد داشتند بازار با نزدیک شدن به سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی با افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد.
در مقابل گروه دیگر عنوان می‌کنند، یک هفته قبل بازار به راحتی از سد ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی عبور کرد؛ ولی سطح مقاومتی که بازار نسبت به آن حساس بود، نقطه ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی بود. در آن مقطع زمانی، وقتی دلار به نقطه یادشده برخورد کرد، فروش‌ها در بازار افزایش پیدا کرد و قیمت به یکباره چنان عقبگردی کرد که نتیجه آن حتی بازگشت به کانال ۱۱ هزار تومانی بود.
در این میان، برخی افزایشی‌ها عنوان می‌کردند که افزایش روز‌های اخیر با دور قبل نوسان تفاوت دارد. به باور این گروه، در روز‌های اخیر قیمت تحت تاثیر هیجان خاصی رشد نکرده است و روند رشد این ارز نیز آرام و همراه با معامله بوده است. این در حالی است که یک هفته پیش دلار در مقاطعی حتی بدون معامله خاصی در مسیر رشد قرار گرفته بود و افزایش رنگ هیجان داشت.
در این میان، گروهی از معامله‌گران فنی نیز در بازار عنوان می‌کنند، افزایش روز‌های اخیر حتما با تعدیل قیمتی همراه خواهد بود. به باور آنها، بازیگران ارزی باید از کاهش شدید و یکباره هفته قبل درس گرفته باشند و با احتیاط بیشتری در موقعیت خرید قرار بگیرند.

به‌روزرسانی «نیما» پس از یک هفته
سامانه نیما که با ارائه آمار شفاف و روزانه معاملات ارز‌های صادراتی، نقش مهمی در مدیریت بازار ارز داشت، از ۲۸ آبان به‌روزرسانی نشد؛ پیگیری‌های «ایرنا» از این خبر داد که این سامانه روز دوشنبه به‌روز می‌شود. اتفاقی که رخ داد و دیروز بانک مرکزی، ارزش یورو در این سامانه را برای تاریخ سوم آذرماه ۱۲هزار و ۲۰۰ تومان ذکر کرد.
در روز‌های قبل تنها نرخ دلار در این سامانه به‌روز می‌شد. سامانه نیما از سال گذشته پس از تعدیل سیاست‌های ارزی دولت به عنوان مرجع تعیین نرخ خرید و فروش حواله‌های ارزی تعیین شد و صادرکنندگان و واردکنندگان باید معاملات ارزی خود را در بستر این سامانه به ثبت برسانند.
سامانه نیما یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای مدیریت بازار ارز به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر توانسته با جذب ارز ناشی از صادرات و اختصاص آن به واردکنندگان برای واردات کالا‌های مورد نیاز کشور، نقشی مهم در ثبات ارزی ماه‌های اخیر ایفا کند. با وجود نقش مهمی که این سامانه در شفافیت معاملات ارزی و ثبات بازار ارزی کشور داشته، اطلاعات این سامانه تا ۲۸ آبان (سه‌شنبه هفته گذشته) به‌روزرسانی شده بود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید