نوسان سکه و دلار، کاهشی شد

نوسان سکه و دلار، کاهشی شد

چنین رفتار‌های قیمتی در بازار ارز و سکه باعث شده که برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند در شرایط کنونی بهتر است به جای خرید و فروش، بیشتر تماشاچی روند معاملات سایرین باشند.

کد خبر : ۸۳۱۲۱
بازدید : ۵۳۴۵
نوسان سکه و دلار، کاهشی شد
سکه از سطح مقاومتی مهم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی عبور نکرد و دلار پس از گذر موقت از محدوده ۲۳هزار و ۵۰۰ تومانی به سوی اعداد پایین‌تر گام برداشت. روز شنبه با امیدواری معامله‌گران افزایشی شروع شد؛ دلار در ابتدای روز تا نقطه ۲۳ هزار و ۵۷۰ تومان پیشروی کرد که ۱۲۰ تومان بیشتر از پنج‌شنبه بود.
همان‌طور که گفته شده بود به دلیل تعطیل بودن بازار درهم، فشار تقاضای حواله در ابتدای هفته وجود نداشت و در ادامه روز شنبه، با افزایش فروش‌ها، قیمت تا عدد ۲۳ هزار و ۳۵۰ تومان عقب‌نشینی کرد که ۱۰۰ تومان کمتر از روز آخر هفته گذشته بود.

وقت تماشا در بازارها؟
در بازار سکه نیز از همان ابتدای روز مشخص بود که تمایل به فروش بیشتر است و در نهایت این فلز گرانبها با ۵۰ هزار تومان افت روی عدد ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قرار گرفت.

به گفته برخی از تحلیلگران، از روز دوشنبه هفته گذشته بازار طلا و سکه نسبتا آرام‌تر شده‌اند و در یک دامنه محدود نوسانات خود را به ثبت رسانده‌اند. از یک سو، سکه نشان داده که برای عبور از مقاومت ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، سوخت لازم را ندارد؛ از سوی دیگر، همین فلز گرانبها تا حدی در برابر نزول به زیر مرز ۱۱ میلیونی با حمایت معامله‌گران مواجه شده است.
در بازار ارز نیز چنین محدوده‌هایی تقریبا شکل گرفته‌اند؛ دلار در برابر نزول به زیر کانال ۲۳ هزار تومانی خود را حفظ کرده است و همزمان، قوای زیادی برای گذر از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی از خود نشان نداده است. در کنار این، دامنه نوسان دلار و سکه نیز در روز‌های اخیر محدودتر شده است.

چنین رفتار‌های قیمتی در بازار ارز و سکه باعث شده که برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند در شرایط کنونی بهتر است به جای خرید و فروش، بیشتر تماشاچی روند معاملات سایرین باشند. از نگاه این گروه، باید صبر کرد تا یکی از این محدوده‌ها شکسته شود یا نشانه‌ای مبنی بر شکست آن مشاهده شود و پس از آن تصمیم گرفت که در سمت خریداران قرار گرفت یا فروشندگان.
بر اساس چنین صحبت‌هایی می‌توان نتیجه گرفت تا زمانی که محدوده‌های یاد شده در بازار پایدار باشند، وقت استراحت معامله‌گران خواهد بود. عمده فعالان انتظار داشتند که در بازار موازی سهام نیز در ابتدای هفته شاهد نوسانات محدود باشیم، ولی این اتفاق رخ نداد و شاخص کل بورس فاصله خود با مرز ۲ میلیونی را بسیار کاهش داد
باید دید این اتفاق در روز یکشنبه می‌تواند وضعیت بازار ارز و سکه را تحت تاثیر قرار دهد یا روند روز‌های اخیر ادامه خواهد یافت. برخی معامله‌گران معتقدند زمانی که تعادل در یک بازار برهم می‌خورد، می‌تواند روند سایر بازار‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

البته در مورد روند درازمدت، تغییرات زیادی در انتظارات معامله‌گران بازار ارز و سکه حاصل نشده است. آن‌ها باور دارند کشور در زمینه ارزآوری مشکل دارد و رشد نقدینگی نیز افزایش یافته است. با این حال، کمتر کسی در شرایط کنونی در بازار ترجیح می‌دهد که بر اساس انتظارات طولانی مدت خود در سمت خرید یا فروش قرار بگیرد.
در شرایط فعلی برخی از افراد به بازار‌ها مراجعه می‌کنند، چرا که می‌خواهند از ارزش پول خود حفاظت کنند و برایشان چندان مهم نیست که در چه قیمت‌هایی خرید و فروش کنند. گروه دوم نیز بیشتر به دنبال نوسان‌گیری هستند و تلاش می‌کنند با تشخیص صحیح نقاط حمایتی اقدام به خرید کنند و در سقف‌ها قیمتی فروشنده باشند.

در روز‌هایی که نوسان بازار آزاد ارز تا حدی کاهش پیدا کرده است، بازارساز نیز سعی می‌کند، با کم کردن فاصله با قیمت بازار، توان خود برای مداخله را افزایش دهد. روز گذشته قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب به کانال۲۱ هزارتومانی وارد شد؛ این در حالی بود که در انتهای هفته گذشته روی عدد ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفته بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید