انفجار کرونایی در ایران

انفجار کرونایی در ایران

در وضعیت فعلی، نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوآنزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت‌رسانی به بیماران کووید-۱۹ و فرآیند‌های پیشگیری را دچار اختلال جدی کند.

کد خبر : ۸۴۶۶۵
بازدید : ۷۲۷
انفجار کرونایی در ایران
همزمان با افزایش قابل‌توجه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کشور، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت از «انفجار کرونایی» در برخی شهر‌های کشور از جمله قم و تبریز خبر داده است. در همین حال آخرین گزارش وزارت بهداشت از صعود دوباره مبتلایان روزانه کرونا به بالای ۳ هزار نفر حکایت می‌کند.
رقمی که خاطره تلخ اسفندماه سال گذشته را با توجه به میزان بالای مرگ‌های کرونایی زنده می‌کند. در چنین شرایطی سازمان نظام پزشکی هم طی بیانیه‌ای نسبت به همزمانی اپیدمی آنفلوآنزا و کرونا و تعجیل در بازگشایی مدارس در کشور هشدار داده است.

با نزدیک شدن به فصل پاییز، موج سوم کرونا زودتر از انتظار پیش‌بینی شده ایران را به فصل جدیدی از مبارزه با این ویروس همه‌گیر وارد کرده است. بنا به گفته ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی روز‌های اخیر افزایش یافته است.
او همچنین ضمن هشدار نسبت به آنچه که آن را «انفجار کرونایی» در برخی شهر‌ها از جمله تبریز و قم توصیف کرده است با اشاره به افزایش آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا تاکید کرده که در صورت ادامه این روند آمار کشته‌های کرونا به ۴۵ هزار نفر هم خواهد رسید.
چند روز پیش نیز مقامات وزارت بهداشت نسبت به تجربه شرایطی مانند آنچه در اسفندماه در کشور از نظر تعداد جان‌باختگان و مبتلایان به ویروس کرونا رخ داد هشدار داده بودند.

حریرچی روز پنج‌شنبه هم به مردم هشدار داد که بیمارستان جای مقابله با ویروس کرونا نیست، بلکه بیمارستان ته خط و انتهای رودخانه است. وی با بیان اینکه «احتمال مرگ‌و‌میر در بیمارستان بسیار بالا است»، تصریح کرد: مردم روی این موضوع حساب نکنند که سفر‌ها و دورهمی‌هایشان را برگزار کنند و به عروسی بروند، بعد اگر مبتلا شدند برای درمان به بیمارستان می‌روند، چون بیمارستان جای مقابله با ویروس نیست. گواه سخنان حریرچی آمار صعودی مبتلایان کرونا طی چند روز گذشته است.
رقمی که طی۲۴ ساعت منتهی به روز گذشته به بالای ۳هزار نفر رسید. آن‌طور که روز گذشته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده است طی۲۴ساعت گذشته براساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۰۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۱۵۹۳ نفر از آن‌ها بستری شدند. رقمی که از صعود دوباره مبتلایان روزانه کرونا حکایت می‌کند.
روز پنج‌شنبه نیز دو هزار و ۸۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و یک هزار و ۶۲۸ نفر از آن‌ها بستری شدند. همچنین براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در کشور به مرز ۲۴ هزار نفر رسیده است.

تاکید بر حفظ سلامت دانش‌آموزان
در همین حال روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهور در پی گزارش کمیته درمان ستاد ملی مقابله با کرونا از افزایش نسبی آمار مبتلایان و افراد بستری در برخی مناطق از جمله تهران، اظهار کرد: این آمار گواهی بر صحت مصوبات و پروتکل‌هایی است که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکنون تصویب کرده و برای اجرا ابلاغ شده‌اند.

به گزارش «ایسنا» رئیس‌جمهور، در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، تاکید کرد: باید ضمن بهره‌گیری از تجارب حاصل از اجرای دقیق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا به‌ویژه درخصوص ضرورت پرهیز از سفر‌های غیرضروری و برپایی تجمعات و تاکید بر رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی، این نکات و دستورالعمل‌ها در اربعین حسینی و مراسم سوگواری ماه صفر، بیش از پیش مورد مراعات قرار گیرد.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به گزارش کمیته‌های آموزش و درمان از شروع سال تحصیلی در مدارس و دانشگاه‌ها و میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تاکید کرد که حفظ سلامت دانش‌آموزان و دانشجویان اولویت نخست است و در همین راستا قرار است کلاس‌ها در چارچوب شرایط هر منطقه، به‌صورت حضوری و غیرحضوری برگزار شود.

رئیس‌جمهور از وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت خواست بر رعایت دستورالعمل‌ها نظارت لازم اعمال شود و مدیران مدارس، مسوول رعایت کامل دستورالعمل‌ها هستند و باید از رعایت دستورالعمل‌ها اطمینان حاصل کنند.

روحانی در همین ارتباط به انتشار برخی اخبار غیرصحیح از میزان ابتلای دانش‌آموزان به بیماری کرونا در دوره کوتاه بازگشایی مدارس اشاره و تاکید کرد که با توجه به زمان کوتاهی که از آغاز فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها گذشته است، هنوز هیچ آمار دقیقی از میزان آمار مبتلایان در محیط‌های آموزشی وجود ندارد و اخبار منتشره ناصحیح و بیشتر گمانه‌زنی است.
روحانی همچنین در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی و هلال احمر که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار امیدواری کرد در شرایط سختی که در آن قرار گرفتیم و به‌خصوص با شروع آغاز فصل پاییز و احتمالا شیوع آنفلوآنزا در کنار کرونا و نیز مشکلات دیگری که با آن مواجه هستیم با افتخار این ماه‌های پرخطر را از سر بگذرانیم. رئیس‌جمهور تصریح کرد که تحقیقات بر روی واکسن کرونا در حال پیگیری است.

هشدار درباره همزمانی آنفلوآنزا و کرونا
در کنار این هشدارها، احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا با یکدیگر نگرانی دیگری هم به دغدغه‌های مقامات وزارت بهداشت اضافه کرده است. تا آنجا که روز پنج‌شنبه ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی طی بیانیه‌ای نسبت به همزمانی اپیدمی آنفلوآنزا و کرونا و تعجیل در بازگشایی مدارس در کشور هشدار داد.

در بخشی از این بیانیه با بیان اینکه نشانه‌های بالینی آنفلوآنزا شبیه نشانه‌های شایع کووید-۱۹ است، نشانه‌ها و علائم آنفلوآنزا می‌تواند با ایجاد مشکل در تشخیص و از طریق مبتلایانی که بیماری ایشان تشخیص داده نشده و تحت قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرایت بیماری کووید-۱۹ را افزایش دهد، آمده است:
در وضعیت فعلی، نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوآنزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت‌رسانی به بیماران کووید-۱۹ و فرآیند‌های پیشگیری را دچار اختلال جدی کند.

به گزارش تسنیم، این بیانیه می‌افزاید: مخاطرات معینی که هم‌اکنون در کشور‌های نیمکره شمالی و از جمله ایران مطرح است، این است که در اکثر مناطق، مساله بازگشایی مدارس و فضا‌های تحصیلی، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان، به همراه آموزگاران، استادان و کادر اداری و فنی در مدارس و دانشگاه‌ها، یک تهدید جدی برای شیوع بیشتر بیماری کووید-۱۹ به‌شمار می‌رود.

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به تهیه واکسن آنفلوآنزا در کشور تاکید می‌کند: کودکان سالم ۶ تا ۲۳ ماهه، بزرگسالان بالای ۶۵ سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی و همه افراد بالای ۲ سال که بیماری زمینه‌ای از قبیل: دیابت، سرطان، نارسایی کلیه، روماتیسم، آسم و... داشته باشند، در کنار همه کادر پزشکی- بهداشتی- درمانی از گروه‌های هدف در دریافت و تزریق واکسن آنفلوآنزا به‌حساب می‌آیند. سازمان نظام پزشکی حسب وظایف قانونی خود همکاری و مشارکت در سیاست‌گذاری‌ها و تامین واکسن با کیفیت مناسب و اولویت‌گذاری توزیع آن آمادگی خود را در این امر اعلام می‌کند.
ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی همچنین تاکید می‌کند که بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، پادگان‌ها و امثالهم باید با احتیاط کامل و پس از بررسی تمام جوانب و وضعیت همه‌گیری ویروسی در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسی مسوولان و فعالان بهداشتی و درمانی کشور انجام شود.

در همین راستا علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا تهران در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما بر کاربرد شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا برای آنفلوآنزا تاکید کرد و گفت: اگر از ماسک استفاده کنیم و دست‌ها را بشوییم و دیگر شیوه‌نامه‌های فردی و اجتماعی را رعایت کنیم، زمینه ابتلا به بیماری آنفلوآنزا کم می‌شود. زالی گفت: واکسن آنفلوآنزا حداکثر ۵۴ درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

فوت ۱۴۴ نفر دیگر
اما ویروس کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. در ایران بنابر اعلام وزارت بهداشت ۱۴۴ تن دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست دادند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسیده و ۳۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.

۲۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار
در همین حال براساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌شرقی، کرمان، خراسان‌شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز و استان‌های آذربایجان‌غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، خراسان‌جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

روز پنج‌شنبه نیز ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، طی گفت‌وگوی خبری ضمن تاکید بر انفجار کرونایی در برخی شهر‌ها گفت: در شهر تبریز از زیر ۴۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم و در قم نیز از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ بستری رسیده‌ایم.
در همین ارتباط عباسعلی درستی معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز نیز با بیان اینکه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها طی روز‌های اخیر افزایش یافته است، گفت: ۹ شهرستان استان در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش «ایسنا» وی گفت: با وجود رعایت ۷۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم، اتفاقات هفته‌های گذشته از جمله افزایش مسافرت‌ها به استان، عدم‌رعایت پروتکل‌ها ازسوی برخی مردم در روز‌های گذشته و حوادث مرتبط با قهرمانی تراکتور دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا در استان است.
اشاره او به بازی روز ۱۳ شهریور تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز در مشهد و قهرمانی این تیم در جام حذفی فوتبال ایران است که پس از بازگشت به تبریز بسیاری از مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام به گرفتن جشن در ورزشگاه این شهر کردند.

شمار مبتلایان جهانی کرونا
اما این تنها ایران نیست که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند. براساس آخرین گزارش‌ها تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان، تا روزگذشته از مرز ۳۰ میلیون و ۳۵۱ هزار نفر عبور کرده و تعداد قربانیان این ویروس نیز از ۹۵۰ هزار نفر فراتر رفته است.
به گزارش «ایسنا» در حال‌حاضر آمریکا با بیش از شش میلیون و ۸۷۴ هزار مبتلا، از نظر تعداد مبتلایان به این ویروس در رده اول و کشور‌های هند، برزیل و روسیه در رده‌های دوم تا چهارم هستند. ایران نیز از نظر تعداد مبتلایان کووید-۱۹ هم‌اکنون در رده سیزدهم قرار دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید