طرز پخت «مربا به» خانگی

طرز پخت «مربا به» خانگی

میوه به خود رنگی هم ردیف سیب و گلابی دارد و شبیه به سیب است. اما هنگامی که این میوه را می‌پزیم رنگ مربا به حالتی نیمه شفاف با رنگی قرمز درمی آید. حال اگر این مربا را در ظروف مسی بپزیم رنگ آن قرمزتر و زیباتر نیز خواهد شد. «مربا به» دارای مواد معدنی و سرشار از ویتامین‌ها است.

کد خبر : ۸۹۵۸۲
بازدید : ۱۰۰۸۷
طرز پخت مربا به خانگی
فرادید| یکی از محبوب‌ترین وخوشمزه‌ترین مربا‌ها در میان ایرانیان، «مربا به» خانگی است. این مربا علاوه بر طعم بسیار خوبی که دارد، از رنگ و لعاب بسیار زیبایی نیز برخوردار است و می توانید این مربا را برای وعده صبحانه استفاده کنید. پاییز و زمستان فصل مربای به است، چرا که در این دو فصل «میوه به» به فور یافت می‌شود.

به گزارش فرادید، با اینکه برخی از افراد طرز درست کردن انواع مربا را بلد هستند، تصور می‌کنند مشکلی برای درست کردن مربای به نیز نخواهند داشت. اما اکثر آن‌ها هنگامی که این مربا را می‌پزند، با شکرک زدن و کپک زدن مربا و نیز رنگ تیره و غیر شفاف آن مواجه می‌شوند. در ادامه با فوت وفن پخت این مربای خوشمزه آشنا می‌شوید.

میوه به خود رنگی هم ردیف سیب و گلابی دارد و شبیه به سیب است. اما هنگامی که این میوه را می‌پزیم رنگ مربا به حالتی نیمه شفاف با رنگی قرمز درمی آید. حال اگر این مربا را در ظروف مسی بپزیم رنگ آن قرمزتر و زیباتر نیز خواهد شد. «مربا به» دارای مواد معدنی و سرشار از ویتامین‌ها است.

به گفته ژاله علی اصل ممقانی متخصص طب سنتی میوه به دارای مواد معدنی بسیار زیای از قبیل کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم است. همچنین این میوه پرخاصیت سرشار از ویتامین‌های A، B ۱، B ۲، B ۳ و C است که مصرف آن می‌تواند درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد.

البته، از میوه به برای درمان اسهال، کاهش ورم حاد روده‌ها، قطع خونریزی‌های رحمی و بواسیری، پیشگیری از سقط جنین، استفراغ، تقویت معده و بهبود زخم‌های دهان، لثه، گلو نیز استفاده می‌شود. به توصیه این متخصص طب سنتی، افرادی که از رفلاکس معده رنج می‌برند، بلافاصله پس از غذا «به پخته شده» استفاده کنند.
طرز پخت مربا به خانگی

مواد اولیه مربا به

میوه به ۵۰۰ گرم، هل ۲ عدد، شکر ۵۰۰ گرم، آب لیمو ترش ۱ قاشق غذاخوری، زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
طرز پخت مربا به خانگی

طرز تهیه مربا به

برای تهیه مربای به مجلسی ابتدا به‌ها را می‌شوییم و پوست آن‌ها را با یک کارد تیز می‌گیریم و روی تخته آشپزخانه قرار می‌دهیم و از وسط آن‌ها را نصف می‌کنیم و هسته‌های آن را داخل پیاله‌ای می‌ریزیم و کنار می‌گذاریم. حالا به‌ها را با قالب یا با چاقو به هر مدلی که دوست دارید خرد می‌کنیم و داخل قابلمه‌ای ترجیحا مس سفید می‌ریزیم و ۶ لیوان آب و شکر را به آن اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌گذاریم و روی حرارت زیاد می‌گذاریم تا به جوش بیاید.

بعد حرارت را کم می‌کنیم و روی درب قابلمه در دمی می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تا به مدت ۱ ساعت مربا پخته شود و به غلظت مورد نظربرسد. اگر می‌خواهید مربای به شما قرمز شود باید بدانید که در دمی باعث قرمز شدن رنگ به‌ها می‌شود و بسیار زیباست. این نکته نیز مهم است که شهد مربا بعد از سرد شدن سفت‌تر می‌شود پس نباید خیلی مربا را غلیظ از روی حرارت برداریم. می‌توانید علاوه بر هل و آبلیمو از یک تکه چوب دارچین نیز برای طعم دار کردن مربای به استفاده کنید.

بعد از گذشت حدود ۳۰ دقیقه درب قابلمه را بر می‌داریم، سپس پوست خشک روی هل‌ها را می‌گیریم و دانه‌های آن را به همراه زعفران دم کرده به مربا اضافه می‌کنیم. حالا باید مطمئن شویم که مربا به قوام مناسب رسیده است. برای این منظور یک قطره از شهد مربا را داخل یک لیوان آب سرد می‌ریزیم، اگر شهد بدون اینکه متلاشی شود به ته لیوان برسد یعنی مربای ما به قوام مناسب رسیده است، ولی در صورتی که متلاشی شود مربا نیاز به جوشیدن دارد.
در صورتی که شهد مربا متلاشی شد یعنی هنوز باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه دیگر مربا را روی حرارت قرار دهیم تا به غلظت مناسب برسد. پس از اینکه مربا به غلظت مناسب رسید آب لیمو را اضافه می‌کنیم و با مربا مخلوط می‌کنیم. در این مرحل درب قابلمه را می‌گذاریم و صبر کنیم تا مربا با دمای محیط هماهنگ شود و به طور کامل خنک شود. در ادامه پس از اینکه مربا خنک شد، آنرا درون ظرف‌های شیشه‌ای می‌ریزیم و در یخچال نگهداری می‌کنیم.
طرز پخت مربا به خانگی

نکاتی برای جلوگیری از شکرک و کپک نزدن مربا به

مربای به رنده شده هم یکی از انواع مربای به است که برخی آن را می‌پسندند و به جای خرد کردن به بهتر است آن‌ها را با پوست رنده کنید. برای خوش‌رنگ و براق شدن مربا در تمام طول پخت مربا درب قابلمه را بگذارید. برای این‌که مربا شکرک نزند اولین نکته این است که بعد از پختن کامل میوه باید شکر را اضافه کنید، چون شکر روی میوه‌ای که کاملا نپخته سفت می‌شود و همین باعث شکرک زدن مربا می‌شود.
مقدار شکر و میوه باید برابر باشد مگر این‌که میوه مورد نظر خیلی شیرین باشد. در این صورت شکر کمتری استفاده کنید مثلا برای یک کیلوگرم میوه خیلی شیرین، ۸۰۰ گرم شکر کافی است به این ترتیب احتمال شکرک زدن مربا کمتر می‌شود. باید اجازه دهید شهد شکر به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح قوام پیدا کند تا آب موجود در شهد مربا باعث کپک زدن مربا نشود. اگر هم مربا کپک زد دوباره آن را بجوشانید تا کپک مربا از بین برود.
اگر مربا به زعفرانی مجلسی شما شکرک زد یک راه‌حل وجود دارد. مقداری آب جوش و یک قاشق غذاخوری آبلیمو به مربا اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز کمی بجوشد. اضافه کردن آبلیمو به مربا به و سایر انواع مربا در مرحله پخت احتمال شکرک زدن آن را کاهش می‌دهد.

اگر مربا به زعفرانی مجلسی روی شعله بسیار ملایم گاز پخته شود و در طول پخت درب قابلمه را زیاد برندارید مربای شما شکرک نمی‌زند. اگر طعم دارچین را در مربا به زعفرانی مجلسی می‌پسندید یک عدد چوب دارچین در یک ساعت آخر پخت مربا به آن اضافه کنید. اگر مربا به زیاد روی حرارت بماند رنگش تیره می‌شود، البته رنگ مربا به سلیقه شما بستگی دارد.

تمیز بودن ظرفی که مربا را در آن می‌ریزید بسیار مهم است. قابلمه‌ای که مربا را در آن می‌پزید باید کاملا تمیز و عاری از هر گونه چربی باشد. شیشه‌هایی که برای نگهداری مربا در نظر می‌گیرید هم باید کاملا تمیز و خشک باشند.
پس از اینکه ۳۰ دقیقه از پخت مربا گذشت، یک دم کنی تمیز روی درب قابلمه قرار می‌دهیم و حرارت زیر قابلمه را کم می‌کنیم. در ادامه یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم مربا با حرارت بسیار کم به مدت یک تا دو ساعت بپزد. در این مدت ممکن است که شربت مربا کم شود، به همین دلیل باید هر ۳۰ دقیقه یک بار مربا را چک کنیم و در صورتی که شربتش بیش از حد غلیظ شده بود، کمی آب جوش به آن اضافه کنیم و مجددا درب قابلمه را می‌گذاریم تا به رنگ دلخواه برسیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید