دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰

دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰

بااین حال رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنان بر برگزاری مراسم محرم تاکید دارد و می‌گوید که باید در مراسمات مراقب سلامت مردم باشیم، این جزو مسئله‌های ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما منافاتی ندارد با اینکه می‌خواهیم عزاداری بشود و تعظیم شعائر داشته باشیم.

کد خبر : ۹۶۸۸۳
بازدید : ۴۱۷۵
فرادید | با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و وجود وضعیت قرمز و کرونایی کشور، مقامات بهداشتی و روحانیون به بررسی موضوع برگزاری مراسم و تجمعات مذهبی این ایام پرداخته اند. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که مراسم مذهبی محرم به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از مکان‌های باز و دارای تهویه هوا برگزار خواهد شد.

به گزارش فرادید؛ از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور، بر سر برپایی مراسم و تجمعات مذهبی اختلاف نظر وجود داشته است. به همین خاطر حجت‌الاسلام ناصر رفیعی تاکید کرده که مداحان و منبری‌ها مردم را با گفته‌های خود دچار تضاد نکنند که چه خطر باشد چه نباشد باید جلسات برگزار شود و امسال باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌ها توجه داشت.

او با بیان اینکه دستورالعمل‌های ابلاغی برای برگزاری مراسم محرم باید رعایت شود، گفت: «برخی می‌گویند حرم امام حسین (ع) شفا و امن است. شکی نیست؛ پس چرا در ورودی‌ها مردم را می‌گردند که بمب یا سلاحی همراه نداشته باشند. کرونا هم همین است، اما دیده نمی‌شود بنابراین باید مراقبت شود.»

بااین حال رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همچنان بر برگزاری مراسم محرم تاکید دارد و می‌گوید که باید در مراسمات مراقب سلامت مردم باشیم، این جزو مسئله‌های ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما منافاتی ندارد با اینکه می‌خواهیم عزاداری بشود و تعظیم شعائر داشته باشیم.

حجت الاسلام محمد قمی می‌گوید که ما دنبال آن هستیم که بهتر از سال‌های قبل این کار را انجام بدهیم، از فضاسازی محله و منطقه گرفته تا خود برنامه‌هایی که اجرا می‌شود. به همین خاطر هم او تاکید کرده که کوتاه نمی‌آییم و مجالس محرم را با رعایت دستورالعمل‌ها برگزار می‌کنیم.

از همین رو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، پس از ساعت‌ها بحث کارشناسی، پیشنهاد‌های سازمان تبلیغات اسلامی را برای برگزاری مجالس عزاداری محرم ۱۴۰۰ ابلاغ کرده است.

دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰
دستورالعمل‌های بهداشتی ستادملی مقابله با کرونا

در بخشی از دستورالعمل دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تاکید شده که کارگروه مراسم عزاداری با توجه به نکات ذیل نسبت به مدیریت و برنامه ریزی برگزاری مراسم عزاداری حسینیه ها، تکایا، مساجد و هیات‌های مذهبی در کشور اقدام نمایند.

برگزاری هیئت در فضای باز با یک سوم ظرفیت و در مکان‌های مسقف، برگزاری هیئت در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت زمان برگزاری مجالس حداکثر ۲ ساعت با استفاده از سیستم تهویه مناسب، استفاده از طبل و سنج با شرط شخصی بودن یا ضدعفونی کردن هنگام جابجایی بین افراد، دسته روی به صورت محلی و رعایت فاصله گذاری

ضرورت فاصله گذاری اجتماعی در طول مراسم، استفاده از ماسک به صورت مستمر و توزیع اقلام بهداشتی در ایستگاه‌های صلواتی با عنوان موکب سلامت از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی لحاظ شده برای ایام محرم هستند.

همچنین حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرده است که عزاداران حسینی حتما دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند و با مسئولان برگزاری همکاری لازم را داشته باشند و درصورت مشاهده هرگونه کم کاری در رعایت نکات بهداشتی، آن را به دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی و یا مراکز بهداشت اطلاع دهند.
وزیر کشور هم سه روز قبل در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «کمیته امنیتی، انتظامی و سیاسی درباره نحوه برگزاری عزاداری در ماه محرم تصمیمات خوبی گرفت و شیوه نامه‌های پیشنهادی وزارت بهداشت هم تصویب شد و به همه جوامع مذهبی از جمله هیات‌ها و مساجد ابلاغ شده است.»

دستورالعمل‌های بهداشتی محرم ۱۴۰۰
سلامت جامعه باید حفظ شود

طی دو روز گذشته ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند، از همین رو حمید سوری، رئیس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، با اشاره به روند پیشروی کرونا در کشور، نسبت به هرگونه تجمع در روز‌های آتی و مراسم پیش رو در ایام ماه محرم هشدار داده و گفته است که سوگواری ایام محرم قطعا لازم است، اما شکل اجرای آن در شرایط اپیدمی مهم است.
او می‌گوید که در کنار اینکه سلامت معنوی جامعه باید حفظ شود، ولی باید سنجیده اقدام کرد.

به تاکید این اپیدمیولوژیست، واکسیناسیون به تنهایی برای کنترل اپیدمی کافی نیست و باید در کنار آن سایر اقدامات نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، عدم شرکت در تجمعات و… را دنبال کرد.

رئیس گروه واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت می‌گوید: «با ساده‌انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا با وضعیت وخیمی بعد از مراسمات محرم روبه‌رو خواهیم بود که هزینه زیادی به کشور تحمیل می‌کند. به عنوان یک متخصص صلاح نمی‌دانم مراسم عزاداری امسال به شکل عادی برگزار شود.»

همزمان علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم گفته که امکان سرایت‌پذیری سویه دلتای کرونا در فضای باز، بسیار بالا است و افراد پرخطر حتما از دو ماسک استفاده کنند.

او توصیه کرده که مردم عزاداری‌هایشان را به صورت مجازی برگزار کرده یا از تلویزیون مشاهده کنند تا بیماری گسترش نیابد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید