روند نزولی کرونا در سراسر کشور

روند نزولی کرونا در سراسر کشور

ما از پیک عبور کردیم و روند نزولی شده است. ۲۱ استان کاملا سیر نزولی دارند و ۸ استان تازه از قله عبور کردند و در ۳ استان هم روند افزایشی متوقف شده است؛ بنابراین چشم انداز این است که تا دو هفته آینده وضعیت بستری بیمارستانی از عدد ۳۰۰۰ روزانه پایبن‌تر خواهد آمد.

کد خبر : ۹۸۲۵۸
بازدید : ۳۶۳۸

معاون بهداشت وزارت بهداشت ضمن اشاره به وضعیت بیماری کرونا در کشور، در عین حال بر لزوم دو برابر شدن مراکز واکسیناسیون کرونا در کشور جهت افزایش سرعت واکسیناسیون تاکید کرد و گفت: اگر با این سرعت پیش رویم تا پایان مهر ماه دوز اول واکسن همه در کشور تزریق شده است.

علیرضا رییسی در جلسه بررسی روند اجرای گام پنجم «طرح سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» گفت: سپاه و بسیج در یک سال و نیم گذشته همراه وزارت بهداشت بودند و اکنون گام پنجم طرح شهید سلیمانی در جریان است و خدمات متفاوتی ارائه شد.

زمانی که واکسن مطرح نبود و ما باید با دست خالی به جنگ ویروس چموش می‌رفتیم، با این طرح توفیقات خوبی به دست آوردیم. اقداماتی که برای مراقبت، نظارت و حمایت صورت گرفت بسیار کمک کننده بود و اگر این اقدامات نبود با توجه به تعداد تختی که در اختیار داریم دچار مشکل می‌شدیم.

وی افزود: گام چهارم طرح شهید سلیمانی ۱۷ فروردین ماه به پایان رسید و گام پنجم از همین تاریخ آغاز به کار کرد و امروز هفته ۲۲ اجرای این طرح هستیم.
با توجه به رسیدن واکسن، گام پنجم طرح با تکیه بر امر واکسیناسیون پیش رفت و اکنون آخرین تعداد پایگاه تجمیعی واکسیناسیون ۱۰۰۸ عدد است و در حدود نیمی از این تعداد بسیج یا مستقیما پایگاه ایجاد کرده و یا به ما کمک کرده است. در سطح استان تهران ۱۲۷ پایگاه تجمیعی داریم.

رییسی ادامه داد: درحال حاضر تعداد تیم‌هایی که در این پایگاه‌ها مستقر هستند ۵۱۸۰ تیم است که قسمت عمده‌ای را بسیج کمک کرده است.
بر اساس هدف گذاری جناب وزیر که تا پایان مهر ماه است میزان واکسینایون را باید دو برابر کنیم. دیروز و پریروز رکورد‌هایی از تزریق واکسن ثبت شده است و امروز هم احتمالا رکورد جدیدی ثبت خواهد شد. پریروز از مرز ۷۵۰ هزار دُز و دیروز از مرز ۸۵۰ هزار دوز عبور کردیم.

وی افزود: براساس برنامه ریزی که تا پایان مهر ماه داریم اگر میزان واکسیناسیون روزانه را به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دُز در روز برسانیم می‌توانیم به هدف نزدیک شویم. حفظ احترام مردم که در صف‌ها معطل نشوند و واکسیناسیون منظم انجام شود امری ضروری است.
راه تحقق این هدف این است که تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون به ۲۰۰۰ پایگاه برسد و از تیم‌های واکسیناسیون ما نیز ۲ برابر شود.

رییسی گفت: اگر ضریب اطمینانی به اسم دو شیفت شدن پایگاه‌ها را داشته باشیم خود به خود ظرفیت‌های ما دو برابر می‌شود و ان‌شاءلله به تزریق روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن می‌رسیم که در طی یک ماه بالای ۴۵ میلیون دُز واکسن تزریق خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، اظهار کرد: اگر با این سرعت پیش رویم تا پایان مهر ماه دوز اول واکسن همه تزریق شده است و دُز دومی‌هایی که نوبت‌شان شود تزریق می‌شود و در نهایت تا ۱۵ آبان تعدادی برای لکه‌گیری باقی می‌مانند. البته ما آخرین اطلاعاتی که در دنیا در ارتباط با دُز یادآور مطرح است را رصد می‌کنیم که جا نمانیم و اگر به آن هم نیاز باشد توانمندی وجود دارد.

وی درباره وضعیت کرونا در کشور، گفت: ما از پیک عبور کردیم و روند نزولی شده است. ۲۱ استان کاملا سیر نزولی دارند و ۸ استان تازه از قله عبور کردند و در ۳ استان هم روند افزایشی متوقف شده است؛ بنابراین چشم انداز این است که تا دو هفته آینده وضعیت بستری بیمارستانی از عدد ۳۰۰۰ روزانه پایبن‌تر خواهد آمد.

وی با اشاره به گذر کشور از قله پیک پنجم کرونا، گفت: به این ترتیب پیش بینی آن است که دوهفته آینده از ۳هزار بستری روزانه قطعا پایین‌تر خواهد آمد و تا چهار هفته آینده به کف آن در پیک پنجم خواهیم رسید. اینجا جایی است که نیاز داریم به کمک بسیج که در شش تا هشت هفته باقی مانده سیر نزولی بیماری، بتوانیم حداکثر توانمان را برای ایمن سازی بگذاریم؛ چراکه پیش بینی‌مان از پیک بعدی بیماری، در آبان ماه است.

وی افزود: بنابراین اگر آبان ماه میزان واکسیناسیون را قابل توجه انجام داده باشیم حتی با ویروس جدید جهش یافته و در صورت میزان ابتلا، اما میزان مرگ و میر بالا نخواهد رفت. در بحث واکسیناسیون هدف اول کاهش مرگ و میر و هدف بعدی کاهش ابتلاست.

رییسی ادامه داد: در بحث کاهش ابتلا به کرونا نیز برنامه قرنطینه هوشمند را در نظر داریم؛ اگر این دو استراتژی را پیش بگیریم هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. بر اساس این پیش بینی، یک تفاهم نامه جهت امضای سردار سلامی و دکتر عین اللهی آماده شده که روی محور‌هایی نظیر افزایش پایگاه‌های تجمیعی، نیرو‌های انسانی مورد نیاز متمرکز است.

وی افزود: پیش بینی که کردیم این است که در یک حرکت جهادی و انقلابی نیاز است تعداد پایگاه‌ها و ظرفیت‌ها دو برابر شود؛ یعنی هزار پایگاه در سراسر کشور اضافه شود که سهم بسیج را در ۳۱ استان ۵۰۰ مرکز دیدیم؛ البته همین الان هم نصف پایگاه‌ها را بسیج به صورت مستقیم یا غیرمستقیم دخیل است. با این کار هیچ ازدحامی در مراکز واکسیناسیون نخواهیم داشت.

رییسی درباره تهران نیز گفت: در ارتباط با تهران با این استراتژی باید تزریق روزانه را به به عدد ۳۲۰هزار تزریق برسانیم.
سهم دانشگاه تهران ۸۰ هزار و دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی هر کدام ۱۲۰ هزار تزریق است. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیاز است پایگاه‌های تجمعی از ۳۶ مرکز فعلی به ۵۷ مرکز، دانشگاه علوم پزشکی ایران از ۴۲ مرکز به ۷۰ مرکز و در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ۴۱ مرکز به ۸۷ مرکز برساند.

وی تاکید کرد: بنابراین در تهران باید از ۱۱۹ پایگاه موجود به ۲۱۴ مرکز برسیم؛ بنابراین ایستگاه‌های واکسیناسیون از ۷۱۱ ایستگاه در تهران باید به ۱۲۸۰ ایستگاه برسد.
بر اساس تجربه‌ای که کسب کردیم اگر بتوانیم تیم واکسیناسیون را سه نفر بگذاریم که دو نفر اقدامات مرتبط با ثبت را انجام دهند، کار سرعت می‌گیرد؛ بنابراین نیرو‌های بسیج می‌توانند در این زمینه کمک کنند و نیروی تزریق کننده هم یک نفر باشد. بر اساس محاسبه ما در این صورت سرعت دو برابر می‌شود.

وی گفت: با این حساب در تهران نیروی ثبت کننده ۵۱۲۰ نفر می‌خواهیم و واکسیناستور ۲۵۶۰ نفر. این نسخه‌ای است که برای تهران است و در این صورت هیچ صفی نخواهیم داشت. از آن طرف روزانه ۳۲۰هزار دوز واکسن تزریق میشود؛ یعنی ماهانه ۱۰میلیون تزریق. کل تزریق باقی مانده در تهران الان ۱۵.۵ میلیون است و اگر در طی ۴۰ روز وقت بگذاریم این ۱۵ میلیون دوز اول و دوم تمام خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اعداد و ارقام اعلام شده کارشناسی شده و قابل دسترسی است.

او ادامه داد: در حوزه حمایت، ۶۰ درصد کار را بسیج انجام می‌دهد و در حوزه نظارت ۴۲ درصد کار را بسیج انجام می‌دهد و در حوزه مراقبت بسیج ۳۲ درصد کار‌ها را انجام می‌دهد؛ یعنی سطح بسیار بزرگی در این فرایند وجود دارد که هرگز نباید متوقف شود.

رییسی گفت: الان بالای ۶۰ ساله‌ها ۸۸ درصد واکسن زدند و ۷۰ درصد بستری‌ها و مرگ و میر در آن ۱۲ درصدی است که واکسن نزدند؛ پس قدرت و اهمیت واکسن مشخص است. از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم این عزیزان را به تزریق واکسن ترغیب کنند؛ چون برنامه‌های دیگری داریم.

وی تاکید کرد: از یک یا دو ماه بعد از مهر ماه دیگر خدماتی نظیر فروش بلیط هواپیما، اتوبوس و. را به کسانی داریم که واکسن زده باشند. اگر در ۴۵ روز آتی محکم پای کار باشیم از مرگ هزاران نفر جلوگیری می‌شود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید