برده‌داری مدرن و قاچاق انسان در کمینِ میلیون‌ها انسان

برده‌داری مدرن و قاچاق انسان در کمینِ میلیون‌ها انسان

تحقیق ما حاکی از اثراتِ دومینووارِ تغییرات آب‌وهوایی بر زندگی میلیون‌ها انسان است. اثرات آب‌وهوای خشن به تخریب زیست‌محیطی دامن می‌زند و مردم را مجبور می‌کند تا خانه‌های‌شان را ترک کنند و آن‌ها را نسبت به قاچاق، برده‌داری و استثماری آسیب‌پذیر می‌کند.

کد خبر : ۹۸۷۰۱
بازدید : ۲۸۴۳
فرادید | میلیون‌ها نفر که به دلیل خشکسالی شدید و طوفان‌های پرقدرت مجبور به ترک خانه‌های‌شان شده‌اند، در دهه‌های پیشِ رو در معرض برده‌داری مدرن و قاچاق انسان قرار خواهند گرفت.

به گزارش فرادید، برطبق گزارشی که روز دوشنبه ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ منتشر شد، تکرار فجایع آب‌وهوایی مانند سیل‌ها، خشکسالی‌ها و آتش‌سوزی‌های بزرگ اثرات مخربی بر زندگی و معیشت انسان‌هایی که هم‌اکنون نیز در فقر زندگی می‌کنند، گذاشته است و آسیب‌پذیری آن‌ها را در تبدیل شدن به بردگانِ آینده بیشتر کرده است.

تحقیقی که از سوی مؤسسه بین‌المللی توسعه و محیط‌زیست و ضدبرده‌داری بین‌الملل انجام شده است، نشان می‌دهد که خشکسالی در شمال غنا باعث شده که مردان و زنان جوان به شهر‌های بزرگ مهاجرت کنند.

بسیاری از زنانی که باربری می‌کنند در معرض خطر قاچاق، بهره‌برداری جنسی و پیوند ناشی از بدهی و قرض هستند که نوعی برده‌داری مدرن است که در آن کارگران به دلیل بدهی‌های پشت‌سر‌همی که به کارفرما دارند، مجبور هستند بی مزد و مواجب برایش کار کنند.
برده‌داری مدرن و قاچاق انسان در کمینِ میلیون‌ها انسان در طی دهه‌های آینده
زنی که مجبور شده از آکرا به شمال غنا مهاجرت کند می‌گوید تا پیش‌از‌این کشاورزی می‌کرده است، اما سیل زمینش را ویران کرده و او مجبور به ترک محل زندگی‌اش شده است. او ۷ سال است که اشیاء سنگین را روی سرش حمل می‌کند.

او می‌گوید: «کار کردن به عنوان باربر آسان نیست. وقتی آمدم اینجا هیچ چیزی درباره کار نمی‌دانستم. به ما گفتند زنانی که سینی‌ها را برای باربری آماده می‌کنند به ما غذا و جای خواب هم می‌دهند. اما، همه درآمد من به آن زن تعلق می‌گیرد و سهم من فقط بخش کوچکی از این پول است.»

او یکبار اشیاء یک مشتری را انداخت و می‌بایست بابتش پول پرداخت کند، اما توان پرداخت چنین هزینه‌ای را نداشت. زنی که مسئول این کار است، به جای او هزینه را پرداخت کرد و او مجبور شد قرضش را به او پس بدهد. او می‌گوید: «من بی‌وقفه کار کرده‌ام، اما هنوز نتوانسته‌ام قرضم را ادا کنم.»

در ساندرابانس، در مرز بین هند و بنگلادش، طوفان‌های شدید باعث سیلابی شدنِ دلتا شد و مساحت زمین‌های کشاورزی را کاهش داد. محققان دریافته‌اند که با سختگیرانه‌تر شدنِ قوانین مهاجرت در کشورها، قاچاق‌چیان از این موضوع در مناطق حادثه‌زده سوءاستفاده می‌کنند و زنانی که شوهران خود را از دست داده‌اند و مردانِ مستأصلی که به دنبال عبور از مرز هستند تا بتوانند درآمد کسب کنند، هدف قرار می‌دهند.

قربانیان قاچاق عمدتاً مجبور می‌شوند کار‌های شاق و فاحشه‌گری انجام دهند و فقط برخی از آن‌ها فرصت کار کردن در مغازه‌های سوغاتی‌فروش را در لب مرز پیدا می‌کنند.
برده‌داری مدرن و قاچاق انسان در کمینِ میلیون‌ها انسان در طی دهه‌های آینده
فرن ویت، متخصص مشاور برده‌داری نوین و تغییرات آب‌وهوایی در ضدبرداریِ بین‌الملل می‌گوید: «تحقیق ما حاکی از اثراتِ دومینووارِ تغییرات آب‌وهوایی بر زندگی میلیون‌ها انسان است. اثرات آب‌وهوای خشن به تخریب زیست‌محیطی دامن می‌زند و مردم را مجبور می‌کند تا خانه‌های‌شان را ترک کنند و آن‌ها را نسبت به قاچاق، برده‌داری و استثماری آسیب‌پذیر می‌کند.»

گزارش بانک‌جهانی تخمین زده که تا سال ۲۰۵۰، اثرات بحران‌های آب‌وهوایی، مثل محصولات بد، کمبود آب و افزایش سطح دریا، ۲۱۶‌میلیون انسان در ۶ ناحیه جهان شامل صحرای آفریقا، جنوب آسیا و آمریکای لاتین را از خانه‌های خود آواره خواهد کرد.

این گزارش هشداردهنده پیش از برگزاریِ اجلاس اقلیمیِ Cop۲۶ که قرار است در ماه نوامبر در گلاسکو برگزار شود، منتشر شده است و از رهبران جهان دعوت می‌کند تا در این اجلاس درباره فوریت‌های اقلیمی برای مبارزه با برده‌داری نوین سخنرانی کنند.

این گزارش می‌گوید سوءاستفاده از حقوق کار و مهاجرت به نفعِ رشد رسیع اقتصادی و توسعه سریع و بی‌احتیاط است.

ریتو بهاراج، محقق مؤسسه محیط‌زیست و توسعه می‌گوید: «جهان دیگر نمی‌تواند به بستنِ چشم‌هایش به روی نیروی کار اجباری، برده‌داری مدرن و قاچاق انسان که تغییرات اقلیمی به آن دامن می‌زند، بی‌توجه باشد. این مسائل باید در بسته‌های مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی گنجانده و مورد بحث قرار بگیرند.»

منبع: The Guardian
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید