بازگشت بورس به روز برجام

بازگشت بورس به روز برجام

يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

کد خبر : ۹۹۱۲
بازدید : ۱۶۲۰
يكي از روش‌هاي پيش‌بيني قيمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر اين اساس در این صفحه روندهاي قيمتي بازارهای مهم ایران و جهان به نمايش گذاشته شده‌اند.

همچنين در متن مربوط به هر قسمت روند آتي قيمت‌ها براساس شواهد موجود پيش‌بيني شده‌اند.

بازگشت بورس به روز برجام

صعود بورس روی موج هیجان
دیروز شاخص کل با رشد 1117 واحدی (6/ 1 درصدی) برای ششمین روز متوالی رشد در 68 هزار و 857 واحدی (بیشترین میزان از 23 تیر) متوقف شد. روز گذشته از 37 گروه صنعتی، تنها 5 گروه با افت همراه شدند. با اینکه برخی وضع کنونی را با شرایط حبابی سال 92 مقایسه می‌کنند.

اما تفاوت عمده حذف واقعی ریسک سیستماتیک ناشی از رفع عملی تحریم‌ها است؛ انتظار می‌رود اثرات رفع تحریم‌ها در میان‌مدت بر سودآوری صنایع بورسی آشکار شود و اثر آن بر صنایع متفاوت ناهمسان باشد؛ بنابراین رشد یکپارچه صنایع در شرایط پایین بودن قیمت جهانی کالاهای پایه و گزارش‌های 9 ماهه اغلب نامطلوب شرکت‌ها نگرانی‌ها از هیجانی بودن رشد کنونی را تشدید می‌کند.

اما در صورتی که انتظارات سهامداران برای سودآوری واقعی باشد و سهامداران با دید بلندمدت وارد بورس شوند، می‌توان رشد پایدار شاخص را انتظار داشت.

بازگشت بورس به روز برجام

هراس سفته‌بازان از خواب سرمایه ارزی
دیروز هر دلار آمریکا با افت 5 تومانی به نرخ 3645 تومان معامله شد. روز گذشته افزایش سمت عرضه، عامل فشار بر نرخ ارز بود. به نظر می‌رسد معامله‌گرانی که انتظار رشد بیشتر نرخ دلار را داشتند، با مقاومت نرخ دلار برای افزایش بیشتر و چشم‌انداز مبهم برای رشد اقدام به افزایش عرضه کردند. همچنین جذابیت بازارهای رقیب مانند سکه و بورس را نیز می‌توان عامل دیگر کاهش جذابیت ارز برای معامله‌گران دانست.

روز گذشته نرخ حواله ارزهای کشورهای همسایه اندکی کاهش داشت که با تعدیل تقاضای آربیتراژی عامل فشار بر نرخ ارز شد. همچنان تاکید مسوولان اقتصادی کشور بر تک نرخی کردن ارز پس از رفع تحریم‌ها، عامل تشدید احتیاط میان معامله‌گران است. اما حرکت قیمت نفت در کانال 30 دلاری (تضعیف سمت عرضه) و بالا بودن ارزش دلار در سطح بین‌المللی عامل حمایت از دلار محسوب می‌شود.

بازگشت بورس به روز برجام

تقویت سکه از کانال جهانی
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 4 هزار تومانی به قیمت 945 هزار تومان معامله شد. در شرایط افت نرخ دلار، رشد اونس طلای جهانی، قیمت سکه را با خود همراه کرد. تداوم نگرانی‌ها از وضعیت اقتصاد جهانی، احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو (عامل فشار بر طلا) در ماه مارس را تضعیف کرده است و باعث رشد قیمت اونس شده است.

امری که احتمال ریزش طلا را کاهش می‌دهد؛ بنابراین خوش‌بینی معامله‌گران سکه نسبت به بازار جهانی، رشد قیمت سکه را رقم زد. اما همچنان شاهد تداوم حباب منفی سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) به مدت سه هفته هستیم. همچنین شاهد نوسان نسبی نرخ دلار در شرایط کنونی هستیم و رشد شدید آن در روزهای آتی انتظار نمی‌رود. امری که می‌تواند به تدریج قیمت بازاری سکه را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.

بازگشت بورس به روز برجام

اونس در انتظار نشست فدرال رزرو
دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1106 دلار معامله ‌شد. نوسانات بازار سهام و افت اندک شاخص دلار رشد اونس را رقم زد. با افت مجدد قیمت نفت، بازارهای سهام اروپا با افت مواجه شدند، امری که رشد تقاضای محافظه‌کارانه اونس را به همراه داشت.

شرایط کنونی اقتصاد جهانی و اثرات ضدتورمی قیمت نفت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس توسط فدرال رزرو را کمرنگ کرده است که نشست روز سه‌شنبه و چهارشنبه و آمار تولید ناخالص داخلی این کشور روز جمعه می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد.

پیش از این چهار بار افزایش نرخ بهره پیش‌بینی می‌شد که هم‌اکنون سه بار است. بانک مرکزی اروپا نیز چشم‌انداز تشدید سیاست انبساطی را داده است. تقویت ارزش ین نیز (ارز امن) احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی ژاپن در نشست 28 و 29 ژانویه را تشدید کرده است.

بازگشت بورس به روز برجام

رشد «تسه»ها با خوش‌بینی به رونق مسکن
دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند92 (تسه9212) با رشد 5/ 1درصدی به قیمت 80 هزار و 472 هزار تومان معامله شدند. شاهد ثبات نسبی قیمت‌های مسکن در ماه‌های اخیر و کاهش 6/ 1 درصدی قیمت مسکن در دی نسبت به دی سال گذشته هستیم؛ همچنین افزایش سقف وام و امکان تامین وام صندوق‌های سپرده بانک مسکن با اوراق فرابورس، رشد قیمت «تسه»ها و رشد 30 درصدی حجم معاملات نسبت به آذر (بیشترین رشد در 19 ماه گذشته) را رقم زده است.

به این ترتیب کارشناسان چشم‌انداز بازگشت رونق به بخش مسکن از سال 96 را دور از انتظار نمی‌دانند و شرایط کنونی را «فاز پیش‌رونق» می‌دانند. امری که از قیمت «تسه»ها حمایت می‌کند. اما رابطه قیمت و نرخ سود (9/ 23 درصد) در شرایط کاهش نرخ تورم، وام را برای متقاضیان توجیه‌پذیر نمی‌کند که می‌تواند مقاومت قیمتی «تسه»ها را به وجود آورد.

بازگشت بورس به روز برجام

بازگشت نفت از اوج
دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 31 دلار معامله شد. شناسایی سود پس از رشد 21 درصدی دوروزه (بیشترین میزان از 2008) قیمت نفت، در کنار افزایش سرمایه‌گذاری عربستان و افزایش تولیدات عراق، عوامل فشار بر نفت بودند. عربستان اقدام به عرضه عمومی سهام بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت (آرامکو) کرده است.

مدیرعامل آرامکو بر توجیه اقتصادی تولید در قیمت‌های بسیار پایین تاکید دارد، امری که چشم‌انداز عدم تمایل عربستان به کاهش تولیدات را ارائه می‌دهد. این عامل در کنار رشد تولیدات نفت عراق در ماه دسامبر و افزایش صادرات ایران، تصویر نگران‌کننده‌‌ای از مازاد عرضه می‌دهد.

همچنین شاخص‌های اقتصادی آلمان کمتر از پیش‌بینی‌ها نگرانی مدیران بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا از چشم‌انداز اقتصاد جهانی ارائه می‌دهد که حاکی از تضعیف سمت تقاضا است. بنابراین همچنان شاهد غلبه عوامل کاهشی بر بازار نفت هستیم.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید