کلاهبرداری با هک حساب کاربران اینستاگرام

کلاهبرداری با هک حساب کاربران اینستاگرام

رییس پلیس تهران بزرگ از شناسایی و کشف پرونده‌ای با موضوع دسترسی غیرمجاز به چند هزار حساب کاربری اینستاگرام توسط باند ۶ نفره خبر داده و گفته که مجرمان در مجموع بیش از ۵٠ میلیارد ریال کلاهبرداری کرده اند.

کد خبر : ۹۹۸۹۸
بازدید : ۷۶۱۰
فرادید | فرمانده انتظامی تهران بزرگ از متلاشی شدن یکی از بزرگترین باند‌های دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی شهروندان با بیش از ۳۰۰۰ شاکی خبر داده است. شاکیان اعلام کرده اند که حساب‌های کاربری آن‌ها مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته و از مخاطبین و دنبال کننده هایشان درخواست واریز وجه کرده اند.

به گزارش فرادید؛ مدتی است که تعداد زیادی شاکی با ادعای اینکه حساب‌های کاربری آن‌ها در اینستاگرام مورد سوءاستفاده افراد ناشناسی قرار گرفته، به نیروی انتظامی تهران مراجعه می‌کنند. آن‌ها مدعی اند که سودجویان مبالغی را از فالوورهایشان دریافت کرده اند.

پس از تشریح این اتفاق از سوی شاکیان، کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و پس از تشریفات قضایی اعضای اصلی این باند که ۶ نفر بودند را در یک عملیات غافلگیرانه در سه نقطه خارج تهران بصورت همزمان دستگیر و به پلیس فتا پایتخت منتقل کردند.

طبق اعلام پلیس در اظهارات اولیه متهمین به دسترسی غیرمجاز به صفحات بیش از ۳۰۰۰ نفر از کاربران اینستاگرام در کشور اقرار کردند.

به گفته سردار حسین رحیمی، فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، مجرمین پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته اند، همه چیز را انکار می‌کردند، اما پس از مشاهده ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کردند و بیان داشتند اکثر قربانیان ما افرادی بودند که از رمز‌های ساده و قابل حدس نظیر شماره تلفن همراهشان استفاده کرده بودند.

ماجرای دریافت پول با استفاده از هک کاربران اینستاگرام
تشریح ماجرای کلاهبرداری از زبان شاکیان

یکی از شاکی‌های پرونده کلاهبرداری در این باره به رسانه‌ها گفته است: «چند روز پیش پسرم با من تماس گرفت و گفت این چه پستی است که در اینستاگرام گذاشتی. من که اصلا به پیج خود سر نزده بودم، خیلی تعجب کردم. بلافاصله به پیجم در اینستاگرام مراجعه کردم و متوجه شدم که پسوردم تغییر کرده است. دیگرکاری از دستم بر نمی‌آمد.»

او گفته که سعی کرده هر طور است دوباره وارد پیجش شود. در همان فاصله یکی دیگر از بستگانش با او تماس گرفته و گفته که از طرف او برایش پیامی ارسال شده و درخواست پول کرده‌اند. او هم به موضوع مشکوک شده و با شاکی تماس گرفته بود.

به گفته شاکی، بلافاصله به هر طریقی بوده وارد پیج شده و به همه اعلام کرده پیجش را هک کرده‌اند. او تاکید کرده که اگر کمی دیرتر این کار را می‌کرده مشخص نبوده که افراد ناشناس از چند نفر از فالوورهایش درخواست پول می‌کردند.

همچنین یکی دیگر از شاکیان پرونده هم گفته که «وقتی پیج من هک شد، متوجه شدم که از یکی از دوستانم مبلغی پول گرفته‌اند. آن‌ها از پیج من به دوستم پیام داده و درخواست فوری پول کرده بودند. او هم بلافاصله مبلغ یک میلیون تومان واریز کرده بود. وقتی موضوع را به من گفت خیلی تعجب کردم و فهمیدم که پیجم مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته است.»

کلاهبرداران راحت بودن رمز حساب کاربری قربانیان را دلیل راحتی هک کردن پیجشان عنوان کرده و گفته اند که از طریق پیج‌شان به دوستان و آشناهایشان پیام ارسال می‌کردیم. در بیشتر مواقع نیز می‌توانستیم به‌صورت فوری پول دریافت کنیم.

ماجرای دریافت پول با استفاده از هک کاربران اینستاگرام
کلاهبرداری‌های ادامه‌دار

در این رابطه چند ماهی است که پلیس فتا شهر‌های مختلف نسبت به کلاهبرداری اینترنتی هشدار می‌دهند.

در پرونده‌ای که شهریور ماه امسال در پلیس فتا تشکیل شد، فرد کلاهبرداری با ارسال پیامکی با این مضمون «در سانحه رانندگی دچار خسارت شده و هم اینک در تعمیرگاه حضور و نیاز فوری به پول دارم» برای فالور‌های اینستاگرام قربانی، از کاربران درخواست واریز وجه کرده بود.

پس از مدتی هم رئیس پلیس فتا استان سمنان از دستگیری متهمی خبر داد که با دسترسی به حساب کاربری اینستاگرام شاکی اقدام به کلاهبرداری از سایر کاربران کرده بود.

علاوه بر او رئیس پلیس فتا استان یزد هم از شناسایی کلاهبرداری که با هک اینستاگرام یکی از مدیران کارخانه، اقدام به کلاهبرداری از مخاطبان شاکی کرده، خبر داده بود. کلاهبردار مبلغ ۱۳۵ میلیون تومان اخاذی کرده بود.

پیش از این ماجراها، یعنی در خرداد ماه امسال هم مردی دیگر با ارائه شکایت خود به پلیس فتا شهرستان فردیس، گفته بود که «فرد ناشناسی حساب کاربری ام را هک کرده و با آن به دوستان و آشنایانم پیام داده و ادعا کرده من دچار مشکل شده‌ام و نیاز به پول دارم. او برای این‌که آن‌ها با من تماس نگیرند، طوری وانمود کرد که در محلی هستم که نمی‌توانم به تلفنم پاسخ بدهم.»

هکر با اعلام شماره کارت از چند نفر از نزدیکانش مبلغ ۲۰ میلیون تومان گرفته بود.

ماجرای دریافت پول با استفاده از هک کاربران اینستاگرام
راه حل جلوگیری از کلاهبرداری اینترنتی

در این زمینه هم فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن فعالسازی تایید هویت دو مرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرده که در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند.

همچنین اگر با پیام کمک از سوی دوستانشان در فضای مجازی مواجه شدند، حتما از طریق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز وجه احراز نمایند.

در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی و یا طی تماس با شماره تلفن ۱۱۰ با ما در میان بگذارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید