درخت‌ها خشکسالی‌ها را پیش بینی می‌کنند

درخت‌ها خشکسالی‌ها را پیش بینی می‌کنند

مطالعه جدید ایزوتوپ‌های اکسیژن حلقه‌های درخت در مناطق مرتفع هندوستان مربوط به مدت ۵۰۸ سال نشان داده که قدرت طوفان‌های تابستانی هندوستان در این مناطق کاهش یافته است.

کد خبر : ۱۲۱۰۷۱
بازدید : ۷۱۳۵

محققان معتقدند مطالعه ایزوتوپ‌های اکسیژن حلقه‌های درخت می‌تواند به پیش بینی بروز خشکسالی‌های آینده کمک کند.

به نقل از وزارت علم و فناوری هندوستان، مطالعه جدید ایزوتوپ‌های اکسیژن حلقه‌های درخت در مناطق مرتفع هندوستان مربوط به مدت ۵۰۸ سال نشان داده که قدرت طوفان‌های تابستانی هندوستان در این مناطق کاهش یافته است.

چنین سوابقی می‌تواند ماهیت و قدرت خشکسالی‌های آینده را از طریق مدل‌سازی درست و ارزیابی خشکسالی به درستی تعریف کرده و به برنامه ریزی و توسعه در مناطق مستعد خشکسالی کمک کند.

برای شناخت تفاوت‌های آب و هوایی سوابق آب و هوایی بلندمدت این مناطق مورد نیاز است.

درخت‌ها خشکسالی‌ها را پیش بینی می‌کنند

حلقه درخت (tree-ring) یکی از این سوابق نمایندگی است که می‌تواند برای دستیابی به داده‌های آب و هوایی سالانه، دهه‌ای یا سده‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

موسسه «بریبال سانی» شمار زیادی از داده‌های مربوط به کشور هندوستان را از طریق سوابق ایزوتوپ‌های حلقه درخت به دست آورده است که می‌توانند اطلاعاتی درباره تفاوت‌های آب و هوایی (hydroclimatic) در مقیاس گسترده فراهم کنند.

محققان این موسسه با بررسی سوابق ایزوتوپ اکسیژن حلقه درخت و داده‌های آن‌ها اقدام به ردگیری تفاوت‌های خشکسالی‌های تابستانی در منطقه هیمالیا کردند.

بر اساس این گزارش، این مطالعه می‌تواند به ما در شناخت شدت این خشکسالی‌ها و مقایسه آن‌ها با سوابق خشکسالی کنونی کمک کند.

زمانی که این الگو‌های خشکسالی و شدت آن‌ها را بشناسیم، می‌توانیم خشکسالی‌های آینده و تاثیر احتمالی آن‌ها را در مناطق مرتفع هندوستان مدل سازی کنیم؛ روشی که می‌توان از آن برای پیش بینی خشکسالی در سایر نقاط جهان نیز استفاده کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید