مزار آخرین شاه زندیه در بازار تهران؛ او «آخرین شمشیرزن شرق» بود

مزار آخرین شاه زندیه در بازار تهران؛ او «آخرین شمشیرزن شرق» بود

 بسیاری از مردم در تهران نمی‌دانند که  آرامگاه لطفعلی خان زند در بازار تهران قرار دارد و پیکر بی چشم این سردار شجاع ایرانی در جوار آستان مقدس امامزاده زیدبن علی ابن الحسین ابن علی (ع) آرمیده است!

کد خبر : ۱۲۴۹۳۵
بازدید : ۵۴۱

لطفعلی خان زند، آخرین پادشاه دلاور زندیه و سرداری رشید بود که ۶ سال بر تخت سلطنت تکیه زد و تقریبا تمامی دوران حکومتش در جنگ سپری شد. دلاوری‌هایی که این سردار بزرگ از خود نشان داد، سبب شد که شرق‌شناسان لقب «آخرین شمشیرزن شرق» را به او بدهند. لطفعلی خان زند از طبع شعر نیز برخوردار بود و در طول سلطنت کوتاه‌مدت خود، اقدامات عمرانی بسیاری برای ایران انجام داد.

آقامحمد خان قاجار هیچ فرصتی را برای در هم شکستن سلسله زندیه از دست نمی‌داد پس از شکست لطفعلی خان، خواست در مقابل او سجده کند؛ اما خان زند نپذیرفت. آقامحمد خان دستور داد خان زند را به وقیح‌ترین شکل شکنجه کنند. لطفعلی خان زند را بعد از شکنجه، در محضر خان قاجار کور کردند. آغامحمد خان پیکر نیمه جان آخرین شاه زند را به نشانه پیروزی با خود در شهرهای گوناگون گرداند و در برابر دیدگان مردم نمایش داد. سپس او ار به تهران فرستاد و پس از آزار مجدد، دستور کشتنش را داد. به استناد منابع تاریخی، لطفعلی خان زند در سن ۲۶ سالگی به دست میرزا محمدخان در زندان تهران خفه شد و به قتل رسید .

مزار آخرین شاه زندیه در بازار تهران؛ او «آخرین شمشیرزن شرق» بود

پیکرش را در امامزاده زید در بازار قدیمی تهران به خاک سپردند. امروزه سنگ گوری بر خاکش نهاده‌اند. این روزها فقط تابلوی بالای سر در مقبره‌ی کوچک اوست که زائران امامزاده زید را چند لحظه‌ای مبهوت قبر او می‌کند و هیچ گردشگری اجازه ورود به آرامگاه این سرباز شجاع ایرانی را ندارد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید