جوش قفسه‌ی سینه چرا به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

جوش قفسه‌ی سینه چرا به وجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟

آکنه یک عارضه‌ی پوستی بسیار رایج است که تعداد زیادی از افراد در طول زندگی خود حداقل یک بار آن را روی پوستشان مشاهده می‌کنند. وقتی راجع به این عارضه‌ی آزاردهنده صحبت می‌کنیم همه‌ی ما به یاد جوش صورت یا کمر می‌افتیم؛ درحالیکه جوش قفسه‌ی سینه هم به همان اندازه اهمیت دارد و برای بسیاری از زنان و مردان رخ می‌دهد. اما علت جوش زدن این بخش از بدن چیست؟ چطور می‌توان جوش‌های روی قفسه‌ی سینه را درمان کرد؟

کد خبر : ۱۹۴۰۸۱
بازدید : ۴۴

به طور کلی، پوست صورت و قفسه‌ی سینه از نظر میزان pH، ضخامت و تراکم غدد چربی با یکدیگر تفاوت‌هایی زیادی دارند. با این حال، جوش قفسه‌ی سینه هم درست مانند جوش روی صورت نشان‌‌‌دهنده‌ی مسدود شدن منافذ روی پوست با آلودگی‌ها و سلول‌های مرده، تکثیر رشد باکتری در منافذ و تولید سبوم بیش‌ازحد است.

گاهی اوقات وجود عوامل باکتری‌زا در یک بخشی از بدن باعث التهاب و عفونت شدید آکنه‌ی شما می‌شود؛ به همین دلیل است که جوش‌های روی قفسه‌ی سینه هم انواع مختلفی دارند و باید آن‌ها را به روش‌های مخصوص خودشان درمان کنید. علاوه بر این لازم است بدانید که از بین بردن این دسته از جوش‌ها به دلیل میزان گستردگی آن‌ها و پوشانده شدنشان با لباس می‌تواند کمی سخت باشد.

انواع جوش روی قفسه‌ی سینه

درست مانند هر ناحیه‌ی دیگری از بدن جوش‌های روی قفسه‌ی سینه هم انواع مختلفی دارند که در زیر آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم. بهتر است بدانید که عدم آشنایی و درمان جوش‌های پوستی در نواحی مختلف بدن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی چون باقی ماندن جای لک، کاهش اعتماد به نفس و ابتلا به افسردگی شود.

  • جوش سر سفید (کومدون سر بسته): این جوش‌ها در نتیجه‌ی التهاب غدد چربی زیر پوست، به وجود می‌آیند و باعث ایجاد برآمدگی‌های سفید رنگ می‌شوند.
  • جوش سر سیاه: جوش‌های سرسیاه برآمدگی‌های سر باز و غیرملتهبی هستند که با چربی اضافی و سلول‌های مرده‌ی پوست پر شده‌اند. رنگ سیاه این جوش‌ها به دلیل قرار گرفتن سبوم پوست در معرض اکسیژن است.
  • جوش ندولار یا کیستیک: آکنه‌ی کیستیک یا ندولار باعث ایجاد جوش‌های التهابی، چرکی و دردناک روی پوست می‌شود. این نوع جوش‌ها زمانی به وجود می‌آیند که چربی و سلول‌های مرده‌ منافذ پوست را مسدود کرده باشند.
  • جوش پاپول: جوش پاپول یا سفت دانه با ترکیب شدن چربی پوست با نوعی باکتری به نام پروپیونی (Propionibacterium) به وجود می‌آید. این جوش‌ها عفونی هستند و صورتی یا قرمز رنگ به نظر می‌رسند.
  • پوسچول یا چرک دانه: پوسچول‌ها در واقع پاپول‌های برآمده‌ای هستند که با سبوم و بقایای سلول‌های مرده به وجود می‌آیند. این نوع جوش‌ها به صورت ضایعات سفید یا زرد رنگ پر از چرک ظاهر می‌شوند و ممکن است اطرافشان قرمز رنگ به نظر برسد.

57

علت جوش قفسه‌ی سینه در زنان و مردان

حال که فهمیده‌اید جوش روی قفسه‌ی سینه نشان‌دهنده‌ی چه مشکلی در ساختار پوست است، باید به سراغ بررسی دلایل به وجود آمدن این عارضه برویم. گاهی اوقات چندین عامل مختلف می‌توانند دست به دست هم بدهند و باعث بروز آکنه در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه شوند. با این وجود، برخی مواقع تنها با از بین بردن یک از عوامل زیر هم می‌توانید از میزان جوش‌های ریز روی قفسه‌ی سینه کم کنید.

اختلالات هورمونی

یکی از مهم‌ترین عوامل بروز جوش قفسه‌ی سینه‌، صورت، شانه و دیگر نواحی بدن بروز اختلالات هورمونی است. بسیاری از افراد در دوران نوجوانی و جوانی با نوسانات هورمونی روبرو می‌شوند اما این بدان معنا نیست که به هم ریختگی هورمون‌های بزرگسالان هیچوقت اتفاق نمی‌افتد. برای مثال، بسیاری از افراد به دلیل مصرف دارو و اکثر زنان با قرار گرفتن در دوران قاعدگی شاهد بروز جوش روی بخش‌های مختلف بدنشان هستند.

خوردن غذاهای شیرین

خوردن غذاهای شیرین می‌‌تواند باعث افزایش سطح قند خون و در نتیجه بروز عارضه‌ی پوستی آکنه در ناحیه‌ی قفسه‌ی سینه و دیگر بخش‌های بدن شود. بنابراین اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به شیرینی‌جات علاقه‌مند هستند شاید بهتر باشد برای جلوگیری از جوش زدن رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید.

کم‌آبی بدن

همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم عدم نوشیدن آب کافی در طول روز روی عملکرد همه‌ی بخش‌های بدن ما تاثیر می‌گذارد. کم‌آبی بدن باعث پوسته پوسته و خشک شدن پوست می‌شود؛‌ در نتیجه‌ی این اتفاق پوست انسان تولید چربی و سبوم را بیشتر می‌کند تا آب از دست رفته‌ی خود را بازگرداند. دقیقا همین موضوع باعث بروز جوش روی بخش‌های مختلف بدن خواهد شد.

ورزش کردن بدون رعایت نکات بهداشتی

درست است که ورزش کردن می‌تواند باعث سالم ماندن بدن فرد شود، اما باید بدانید که اگر فعالیت‌ها و تمرینات ورزشی را با لباس‌های نامناسب و آلوده انجام دهید تنها زمینه‌ی بروز جوش روی نواحی مختلف بدن را برای پوستتان مهیا می‌کنید. ساییده شدن بخش‌هایی چون پاها به یکدیگر، تعرق بیش از حد، لمس کردن پوست با دست‌های آلوده یا مالیده شدن لباس به بدن می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه شود.

شوینده‌ها و پودرهای لباسشویی

پوشیدن لباس‌های تمیز و پاکیزه معمولا احتمال بروز جوش قفسه‌ی سینه را کاهش می‌دهد چرا که دیگر آلودگی‌های روی پارچه‌ی لباس‌ها نمی‌تواند پوست بدن را تحریک کند. با این وجود، برخی از افرادی که پوست بسیار حساسی دارند ممکن است با استفاده از شوینده‌های لباسشویی دارای عطر هم دچار آکنه شوند. بنابراین، بهتر است در هنگام بررسی علل جوش روی قفسه‌ی سینه‌ی خود به این موضوع هم توجه داشته باشید.

58

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب با داشتن پوست خشک

بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب می‌توانند جوش‌‌های پوستی خود را از بین ببرند. این در حالی است که نور خورشید با کم‌آب و خشک کردن پوست بدن نه تنها باعث به وجود آمدن آکنه می‌شود بلکه می‌تواند وضعیت جوش‌های قبلی شما را هم تشدید کند.

استفاده از مرطوب‌کننده‌های روغنی و نامناسب

کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده می‌توانند در مقابله با خشک شدن و ترک خوردن پوست مفید باشند. با این وجود، برخی از افراد با استفاده از این دسته از محصولات بر پایه‌ی روغن با بروز جوش قفسه‌ی سینه مواجهه می‌شوند. این نوع مرطوب‌کننده‌ها در واقع با مسدود کردن منافذ پوست آلودگی‌ها و باکتری‌ها را به دام می‌اندازند و باعث ایجاد آکنه می‌شوند.

آرایش کردن و استفاده از عطر

درست مانند مواد شوینده‌ی دارای عطر، اگر پوست حساسی دارید باید بدانید که استفاده از عطر و ادکلن می‌تواند باعث ایجاد جوش روی قفسه‌ی سینه شود. علاوه بر این اگر به دلیل بروز آکنه در این ناحیه از بدن خود عادت دارید لکه‌های باقی مانده را با استفاده از کرم پودر محو کنید، باید توجه داشته باشید که دقیقا همین کار هم می‌تواند باعث جوش زدن پوست بدنتان شود.

روش‌های درمان جوش قفسه‌ی سینه

شما باید با توجه به نوع جوش‌ قفسه‌ی سینه‌ی خود به شروع درمان آن بپردازید. به طور کلی آکنه‌ی روی بدن درست مانند آکنه‌ی روی صورت با انجام راهکارهای موثر به راحتی درمان می‌شود؛ به همین دلیل نیازی به نگرانی درباره‌ی آن نیست.

استفاده از بنزوئیل پراکسید

بنزوئیل پراکسید یکی از بهترین ترکیباتی است که می‌توانید برای از بین بردن جوش قفسه‌ی سینه و دیگر نواحی بدن از آن استفاده کنید. این ماده در واقع نوعی ضدمیکروب است که به کاهش باکتری‌های مولد آکنه کمک می‌کند. بنزوئیل پراکسید را می‌توانید در محصولات پوستی مختلفی چون لوسیون‌ها، تونر‌ها و شوینده‌ها پیدا کنید. اگر تا به حال از این ماده استفاده نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم که حتما به سراغ غلظت‌های پایین آن بروید تا پوستتان دچار شوک نشود. علاوه بر این، بهتر است بدانید که بنزوئیل پراکسید می‌تواند باعث لک شدن پارچه‌ی لباس‌های شما شود؛ به همین دلیل مصرف آن به دقت بسیار زیادی نیاز دارد.

استفاده از دیفرین برای رفع جوش قفسه‌ی سینه

دیفرین نوعی رتینوئید موضعی است که می‌تواند در عمق منافذ پوست شما نفوذ کند و با از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست جوش‌های پوستی را کاهش دهد. یکی از برتری‌های رتینوئید‌ها نسبت به ترکیبات دیگر توانایی آن‌ها در افزایش تولید سلول‌های پوستی جدید است. این یعنی با استفاده از دیفرین تا حد زیادی از بروز جای لک هم جلوگیری خواهید کرد. این دارو را می‌توانید بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید.

استفاده از هیدروکسی اسیدها

هیدروکسی‌ها اسیدها که به دو گروه آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) تقسیم می‌شوند برای درمان آکنه از طریق لایه‌برداری پوست مفید هستند. اگر غلظت این ترکیبات در یک محصول پوستی زیاد باشد می‌توان از آن برای از بین بردن جای جوش و زخم هم استفاده کرد. برای درمان جوش قفسه‌ی سینه به سراغ محصولاتی بروید که حاوی هیدروکسی‌ها اسیدهای زیر هستند:

  • گلیکولیک اسید
  • لاکتیک اسید
  • سالیسیلیک اسید
  • آزلائیک اسید

59

ایجاد تغییر در عادات شخصی و اصلاح سبک زندگی

اگر پوست مستعد آکنه‌ای دارید باید در کنار استفاده از محصولات پوستی مختلف،‌ سبک زندگی خود را هم اصلاح کنید. ممکن است در روزهای اول تاثیر انجام این کار را به خوبی درک نکنید، اما اطمینان داشته باشید که رعایت همین نکات کوچک با گذشت زمان تا حد زیادی به جلوگیری از بدتر شدن آکنه کمک می‌کند.

  • حمام کردن به صورت منظم: برای کاهش جوش قفسه‌ی سینه بهتر است به طور منظم حمام کنید تا مطمئن شوید که بدنتان از تمامی عوامل باکتری‌زا و مسدود‌کننده‌ی منافذ پاک شده است.
  • استفاده از شوینده‌ی مناسب: از یک شوینده‌ی ملایم و مخصوص نوع پوستتان برای تمیز کردن بدن خود استفاده کنید. همچنین بهتر است بدن خود را با آب ولرم شست‌وشو دهید تا جوش‌هایتان ملتهب و تحریک نشوند.
  • لایه‌برداری پوست به طور منظم: گاهی اوقات سلول‌های مرده‌ی پوست شما به طور کامل از بین نمی‌روند و با باقی ماندن روی بخش‌های مختلف بدنتان باعث بروز آکنه می‌شوند. برای جلوگیری از بروز این اتفاق سعی کنید پوست خود را به طور منظم لایه‌برداری کنید.
  • استفاده از محصولات پوستی غیر کومدون‌زا: اصطلاح غیر کومدون‌زا به سادگی یعنی محصولی که استفاده می‌کنید نباید حاوی ترکیباتی باشد که منافذ شما را مسدود می‌کنند. این دسته از محصولات معمولا دارای برچسب «غیر کومدون‌زا» هستند.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: همانطور که گفته شد کم‌آبی یکی از دلایل اصلی بروز جوش قفسه‌ی سینه است، پس نوشیدن آب کافی را هرگز فراموش نکنید.
  • عدم استفاده از محصولات پوستی الکل‌دار: استفاده از پاک‌کننده‌ها یا تونرهای الکل‌دار پوست شما را خشک می‌کند و باعث تولید بیش از حد چربی در منافذ می‌شود. پس تا جای ممکن از خرید این دسته از محصولات پوستی خودداری کنید.
  • اصلاح رژیم غذایی: گاهی اوقات باید بدن خود را از داخل درمان کنید تا با آکنه‌ی پوستی مواجهه نشوید. برای جلوگیری از بروز جوش‌های روی قفسه‌ی سینه از خوردن غذاهای حاوی قند بالا خودداری کنید.
  • لمس نکردن جوش‌ها: برای اینکه جوش‌هایتان بیشتر نشوند و جای لک آن‌ها روی پوست باقی نماند،‌ باید جلوی وسوسه‌ی خاراندن، لمس کردن و فشار دادن آن‌ها را بگیرید. علاوه بر این، اگر پوستتان التهاب زیادی دارد نباید آن را اسکراب کنید یا به طور مرتب بشویید.
  • استفاده از شوینده‌ی لباس مناسب: شستن لباس‌ها برای از بین بردن عوامل میکروب‌زا و آلوده‌کننده ضروری است؛ اما اگر پوست حساسی دارید باید در انتخاب شوینده‌هایی که برای شستن آن‌ها استفاده می‌کنید هم دقت کنید. برای این کار به سراغ خرید محصولاتی بروید که فاقد عطر و بو و غیر حساسیت‌زا هستند.
  • عدم استفاده از عطر: اگر وضعیت جوش‌های روی پوستتان تشدید شده است،‌ پیشنهاد می‌کنیم که عطر و ادکلن‌های خود را به صورت مستقیم روی آن‌ها نزنید.
  • پوشیدن لباس‌های نخی و خنک: برای جلوگیری از به وجود آمدن جوش قفسه‌ی سینه، باید به پوشیدن لباس‌های گشاد، خنک و نخی روی بیاورید. لباس‌هایی که با پارچه‌های پشمی، نایلونی یا اسپندکس دوخته شده‌اند می‌توانند باعث تحریک پوست شوند.
  • استفاده از ضدآفتاب: اگر لباسی می‌پوشید که قفسه‌ی سینه‌ی شما را در معرض نور آفتاب قرار می‌دهد باید از یک ضد آفتاب دارای SPF بالای ۳۰ استفاده کنید.

چه زمانی برای جوش قفسه‌ی سینه به پزشک مراجعه کنیم؟

برای مشاهده‌ی میزان اثرگذاری محصولات پوستی شما باید حداقل ۱۰ هفته به طور مرتب از آن‌ها استفاده کنید. بنابراین اگر با گذشت یک مدت زمان مشخص جوش‌های روی قفسه‌ی سینه‌ی شما هیچ بهبودی پیدا نکردند باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند با تجویز داروهای موضعی و خوراکی آکنه‌ی پوستتان را درمان کند. علاوه بر این روش‌های دیگری چون لیزر CO2 هم وجود دارند که در صورت پاسخ ندادن بدنتان به داروها می‌توانید به سراغ امتحان کردن آن‌ها بروید.

کلام پایانی

همانطور که متوجه شدید، شما می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود و استفاده از محصولات پوستی مناسب تا حد زیادی از میزان آکنه‌ی خود بکاهید. جوش قفسه‌ی سینه مانند هر عارضه‌ی پوستی دیگری قابل درمان است؛ اما فراموش نکنید که برای از بین بردن کامل آن‌ها شما باید صبر و تحمل بسیار زیادی را از خودتان نشان بدهید.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید