از ویلدرس، کابوس مهاجران هلند چه می‌دانیم؟

از ویلدرس، کابوس مهاجران هلند چه می‌دانیم؟

ویلدرس اهل ونلو، شهری کوچکی در استان محافظه‌کار لیمبورگ است که اکثراً کاتولیک هستند. مانند بسیاری از هلندی‌ها، پیشینه او از برخی جهات جهان‌وطنی است: از طرف مادرش تبار اندونزیایی دارد.

کد خبر : ۱۶۳۳۶۶
بازدید : ۱۹

خیرت ویلدرس را فردی باهوش و مناظره‌کننده‌ای قهار می‌شناسند. او را به خاطر موهای انبوه طلایی‌اش، موتزارت نام نهاده‌اند. اما فارع از ظواهر، وی سیاسمتداری ضدمهاجر است که پیش‌تر وعده داده بود مهاجران هلند را به صفر می‌رساند.

همینطور سخنرانی‌های اسلام‌هراسانه او هم پیش‌تر مورد توجه قرار گرفته بود. حالا حزب او پیروزی‌ بزرگی دست یافته که می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن وی به نخست‌وزیری باشد.

در ۲۲ نوامبر، حزب ضدمهاجر برای آزادی ‌(PVV) به رهبری خیرت ویلدرس در انتخابات عمومی هلند، از سایرین پیشی گرفت. کسب ۳۷ کرسی از ۱۵۰ کرسی پارلمان یا ۲۳.۶ درصد آرا نشان از پیروزی بزرگی دارد. اما ذینفع این چرخش ناگهانی به سمت راست یعنی ویلدرس، تازه به دوران رسیده هم نیست.

او در سال ۱۹۹۸ به عنوان عضوی از حزب راست میانه لیبرال (VVD) وارد پارلمان شده و در سال ۲۰۰۴ از آن حزب به دلیل نرمش نسبت به اسلام کنار رفت و در سال ۲۰۰۶ حزب PVV را تأسیس کرد.

ویلدرس اهل ونلو، شهری کوچکی در استان محافظه‌کار لیمبورگ است که اکثراً کاتولیک هستند. مانند بسیاری از هلندی‌ها، پیشینه او از برخی جهات جهان‌وطنی است: از طرف مادرش تبار اندونزیایی دارد.

پس از پایان دوران دبیرستان دو سال را در یک کمون کشاورزی در اسرائیل گذراند. همسرش هم یک مهاجر مجارستانی است. او در دهه ۱۹۹۰ به عنوان دستیار فریتس بولکستین، وارد سیاست شد.

بولکستین که یکی از چهره‌های سیاسی مهم هلند است که سالها علیه چندفرهنگ‌گرایی و مهاجرت فعالیت می‌کرد.

آنگونه که اکونومیست گزارش داده، ویلدرس بخشی از هوادارانش را از فورتاین دارد. پیم فورتاین، یک چهره‌ی دانشگاهی پوپولیست عجیب و غریب بود که احساسات ضد مسلمانی خود را ابراز می‌کرد.

اما او ترور شد و حزب جدیدی که بنا کرده بود هم از هم پاشید. این باعث شد که یک بلوک بزرگ از رای دهندگان ضد مهاجر و اروپا به دنبال قهرمانی دیگر باشند. ویلدرس در انتخابات اخیر توانست حمایت آنها را به دست آورد.

پی وی وی خود  به راه اندازی موجی از پوپولیسم جناح راست در اروپا کمک کرد. موضوع اصلی آن مخالفت با اسلام بود. ویلدرس پیش‌ترها گفته بود که  ممنوعیت‌هایی برای مسلمانان در دستور کار دارد که در صورت به قدرت رسیدن آنها را اجرا خواهد کرد.

رفیق نیمه راه روته

در سال ۲۰۱۰، حزب pvv موفق شد ۱۵.۵ درصد آرا و ۲۴ کرسی در پارلمان را به دست آورد و برای حمایت از دولت مارک روته، رهبر وقت حزب لیبرال محافظه کار خلق برای آزادی و دموکراسی (VVD)،   توافق اعتماد و تامین را به امضا رساند.

زمانی که بحران یورو در سال ۲۰۱۰-۲۰۱۱ شروع شد، ویلدرس تمرکز خود را به سوی مخالفت با اتحاد پولی اتحادیه اروپا تغییر داد و کمک به یونان را محکوم کرد. پس از اینکه روته برنامه‌ریزی برای کاهش بودجه هلند را آغاز کرد، ویلدرس هم حمایت خود را از دولت پس گرفت.

از آن زمان، هر حزب بزرگ دیگری از او دوری می‌کند و او را نه تنها رادیکال، بلکه شریکی غیرقابل اعتماد می‌داند. در سال ۲۰۱۶ او به اتهام تحریک نفرت از طریق فراخوانی در یک سخنرانی برای در هلند محکوم شد. سخنرانی وی علیه مهاجران مراکشی در هلند بود. اما بحران مهاجران در سالهای ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به حزب او رونق بخشید.

برخی سخنرانی‌های ضدمهاجرت او مورد توجه قرار گرفته است. سخنرانی‌هایی حاوی این عبارت: «ما باید ابتدا به فکر مردم خود باشیم. مرزها بسته شود. تعداد پناهجویان صفر شود.» او همچنین بر این باور است که حضور گسترده مهاجران در هلند مانع توجه به جمعیت بومی هلند است.

با این حال این اواخر وی برخی مواضع خود را تعدیل کرده است. ویلدرس گفته است که اگر وارد دولت شود، پیشنهادات ضد اسلامی خود را فریز خواهد کرد.

او اکنون می‌گوید که اگر نخست وزیر شود، نخست وزیری برای همه شهروندان هلند خواهد بود. اما با توجه به مواضع ضداسلامی و ضد مهاجرت وی مشخص نیست وی چگونه می‌تواند به نخست‌وزیر «همه‌ی هلندی‌ها» تبدیل شود.

منبع: فردای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید