مردم نشان میدهند کدام فیلمها را دوست دارند
مردم با استقبال از فیلمها نشان خواهند داد که کدام فیلم را دوست دارند و به دیدن کدام فیلم علاقه ندارند و قطعا بهانهجویی آنهایی که فیلمهایشان مورد اقبال تماشاگران قرار نگرفته، فقط میتواند سرمایهگذاران فیلم و احیانا اسپانسرها را توجیه کنند. درنهایت این مردم هستند که سرنوشت اقتصادی فیلمها را تعیین خواهند کرد.
کد خبر :
۵۲۵۷۹
بازدید :
۱۳۳۴
غلامرضا موسوی | معمولا اکران عید با توجه به سابقهای که از سالهای گذشته و دور دارد و تعطیلات پانزدهروزه مدارس هم به آن ضمیمه میشود، از اهمیت ویژهای در اکران برخوردار است. این اهمیت بیشتر مربوط به زمانی بود که تلویزیون فقط دو کانال داشت و اساسا شبکههای ماهوارهای وجود خارجی نداشتند.
این مخاطبان یا تلویزیون تماشا میکردند یا ترجیح میدادند به سینما بروند. تئاتر هم برخلاف شرایط حاضر بسیار محدود بود و در دو یا سه سالن خلاصه میشد. درنتیجه مخاطبان بین تماشای تلویزیون و سینما رفتن یکی را انتخاب میکردند، اما به هر جهت ایام عید از گذشته تا به امروز برای اکران کردن فیلمها جذابیت دارد.
حال بر اساس اینکه نوروز تعریف شادی دارد؛ مرسوم شده که بیشتر فیلمهای با حال و هوای شاد و بهاصطلاح کمدی اکران میشود و در مواردی هم فیلمهایی که هنرپیشگان سرشناس در آن حضور دارند.
درگذشته؛ در مقطعی وزارت ارشاد جدول اکران فیلمها را میبست و کاملا مشخص بود که چه فیلمی در چه تاریخی نمایش داده میشود و چه مدت باید بر پرده نمایش باشد، اما چند سالی بعد از حضور مرحوم سیفالله داد تلاش شد تا شورای صنفی نمایش شکل بگیرد.
درگذشته؛ در مقطعی وزارت ارشاد جدول اکران فیلمها را میبست و کاملا مشخص بود که چه فیلمی در چه تاریخی نمایش داده میشود و چه مدت باید بر پرده نمایش باشد، اما چند سالی بعد از حضور مرحوم سیفالله داد تلاش شد تا شورای صنفی نمایش شکل بگیرد.
این شورا متشکل از نمایندگان اصناف؛ تهیهکنندگان، کارگردانان و سینماداران بودند که در دو سال گذشته نمایندگان پخش هم به این جمع اضافه شدند.
معمولا آییننامه شورای صنفی نمایش توسط نمایندگان اصناف تهیه و نوشته میشد و پس از تایید معاونت سینمایی برای اجرا اعلام میشد؛ سالبهسال هم این آییننامه به سمتی پیش رفت که شورای صنفی نمایش، حکم داور را بر عهده داشته باشد و نه قانونگذار.
بعدها به دلیل بروز اختلاف، جلسات در وزارت ارشاد تشکیل میشد و از دو سال گذشته شورای صنفی در جهت رفع تصدیگری دولت در تصمیمات، به خانه سینما منتقل شد.
جلسات شورای صنفی در خانه سینما تشکیل میشد و آییننامهای برای دو سال تنظیم شد. با توجه به آییننامه شورای صنفی نمایش، بیشتر وظیفه تعیین کف فروش فیلمها در سرگروهها را برعهده داشت و تنها در مواردی ورود میکرد که در آییننامه پیشبینی نشده بود.
در سال ٩٥ و ٩٦ شش سرگروه در آییننامه شورای صنفی وجود داشت که در نظامنامه جدید سرگروهها به هفت گروه افزایشیافته است لذا در سال آینده هفت فیلم نوروزی اکران خواهد شد.
سالهای گذشته فیلمهایی فرصت نمایش در اکران نوروز را پیدا میکردند که این فیلمها در جشنواره فجر نمایش داشته باشند، اما به نظر میرسد در آییننامه جدید، این بند برداشتهشده و همه فیلمهای متقاضی اکران در نوروز در صورت دارا بودن پروانه نمایش میتوانند در جدول اکران قرار بگیرند. البته آییننامه جدید هنوز منتشر نشده است.
در سالهای گذشته تعداد فیلمهای علاقهمند اکران نوروزی توسط پخشکنندگان به شورای صنفی اعلام میشد و شورای صنفی نمایش اگر فیلمها پروانه نمایش داشتند آنها را برای اکران نوروزی اعلام میکرد؛ اما در حال حاضر پخشکننده و سینمادار با هم قرارداد میبندند و بعد قرارداد به شورای صنفی نمایش ارایه و توسط این شورا ثبت میشود و فیلمهایی که به ثبت میرسند رسما به عنوان فیلمهای اکران نوروزی اعلام میشوند.
امسال هم شورای صنفی نمایش از دفاتر پخش درخواست کرد فیلمهایی را که تمایل دارند در ایام نوروز اکران کنند کتبا به شورای صنفی نمایش اعلام کنند. البته شورای صنفی به دلیل اینکه آییننامه جدید در دست تدوین بود از اعلام قرارداد سالنهای سینما خوداری کرد. ١٦ فیلم توسط دفاتر پخش به شورای صنفی اعلام شد.
شورای صنفی با حذف دو فیلم (یک فیلم به خاطر نداشتن پروانه و فیلم دیگر به خاطر عدم اکران با وجود داشتن قرارداد قبلی) موافقت کرد و ١٤ فیلم اعلام شد که میتوانند قرارداد منعقد کنند، اما انعقاد قرارداد موکول شد به اعلام آییننامه جدید.
شرایط رقابت در ایام نوروز سالهای جدید با توجه به پخش برنامه دویست کانال از شبکههای ماهوارهای فارسیزبان، نزدیک به بیستویک کانال تلویزیون رسانه ملی که در ایام نوروز علاوه بر پخش سریال و برنامههای سرگرمکننده بین پنج تا هشت فیلم سینمایی جدید در روز پخش میکند و هفت فیلم اکران شده در نوروز، بسیار رقابتی سختی خواهد بود.
به نظر میرسد که سه تا چهار فیلم بتوانند خوش بدرخشند و قطعا مالکان یک تا دو فیلم هم بعد از اکران به مافیای پخش به زمین و زمان بد خواهند گفت و گناه عدم استقبال فیلمهایشان را متوجه دیگران خواهند کرد.
بههرحال، مردم با استقبال از فیلمها نشان خواهند داد که کدام فیلم را دوست دارند و به دیدن کدام فیلم علاقه ندارند و قطعا بهانهجویی آنهایی که فیلمهایشان مورد اقبال تماشاگران قرار نگرفته، فقط میتواند سرمایهگذاران فیلم و احیانا اسپانسرها را توجیه کنند. درنهایت این مردم هستند که سرنوشت اقتصادی فیلمها را تعیین خواهند کرد.
۰