یک راه جدید برای کشف حیات هوشمند فرازمینی ؛ آیا می‌توانیم صدای فضایی‌ها را بشنویم؟

یک راه جدید برای کشف حیات هوشمند فرازمینی ؛ آیا می‌توانیم صدای فضایی‌ها را بشنویم؟

محققان ستی با استفاده از آرایه تلسکوپ‌های رادیویی با طول صدها کیلومتر، فرکانس‌های فضایی را دریافت می‌کنند.

کد خبر : ۱۵۹۱۱۹
بازدید : ۲۶

دانشمندان ترفند جدیدی برای شکار فرازمینی‌ها پیدا کرده‌اند. آن‌ها معتقدند ممکن است فرازمینی‌ها پیام‌های خود را در قالب سیگنال‌هایی با فرکانس‌های پایین ناشناخته ارسال کرده باشند.

دانشمندان تا کنون به سیگنال‌هایی از ۱.۶ میلیون سیستم ستاره‌ای گوش داده‌اند، اما هرگز قبلا به این فکر نکرده بوند که ممکن است پیامی که به دنبال آنند، در قالب نوع دیگری از فرکانس‌ها باشد. در حال حاضر، دانشمندان برای یافتن رد بیگانگان فضایی، به دنبال نوع دیگری از سیگنال‌ها هستند. 

کارشناسان فکر می‌کنند که ممکن است پیام بیگانگان فضایی، در قالب سیگنال‌هایی با فرکانس پایین و ناشناخته ارسال شده باشد. پروژه سِتی (SETI) یا جست‌وجو برای هوش فرازمینی، معمولا در فرکانس‌های بالاتر به دنبال نشانه‌هایی از حیات هوشمند فرازمینی بوده است.

محققان ستی با استفاده از آرایه تلسکوپ‌های رادیویی با طول صدها کیلومتر، فرکانس‌های فضایی را دریافت می‌کنند. داده‌ها از چندین کشور از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا جمع‌آوری می‌شود. 

محققان پروژه ستی قبلا به سیگنال‌هایی از ۱.۶ میلیون سیستم ستاره‌ای گوش داده‌اند و این اولین بار است که آن‌ها به دنبال فرکانس‌های رادیویی مگاهرتزی هستند. گفته می‌شود که فرکانس‌های کمتر از ۱.۴۲ گیگاهرتز هنگام عبور از جو زمین دچار اختلال می‌شوند.

تداخل سیگنال‌ها در جو زمین، می‌تواند شنیدنشان را سخت کند. کارشناسان معتقدند که می‌توانند این مشکل را با استفاده از تلسکوپ ویژه‌ای برطرف کنند که امکان گوش داده به این فرکانس‌ها به طور واضح را فراهم کند. 

پروژه گوش دادن به سیگنال‌های فضایی تا کشف حیات هوشمند فرازمینی، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بودجه دریافت کرده است.

تست فرکانس‌های پایین تنها یکی از انواع روش‌های جست‌وجوی حیات هوشمند فرازمینی در این پروژه است و دانشمندان امیدوارند بتوانند با این روش، سیگنالی را بیابند که سال‌هاست در جست‌وجوی آن هستند. ممکن است این سیگنال، پیام ارتباطی بین دوفضاپیمای بیگانه باشد. 

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید