دوام و استمرار مطبوعات؛ عامل توسعه یافتگی کشور
نمایشگاه مطبوعات روز گذشته در حالی افتتاح شد که بسیاری از رسانههای مشهورِ اصلاح طلب کشور از شرکت در این نمایشگاه خودداری کرده بودند و میتوان گفت: افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، آن هم با شعار «رسانههای آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی»، در فضایی خالی از رسانههای آزاد برگزار شد!
کد خبر :
۴۴۸۹۶
بازدید :
۱۰۵۵
نمایشگاه مطبوعات روز گذشته در حالی افتتاح شد که بسیاری از رسانههای مشهورِ اصلاح طلب کشور از شرکت در این نمایشگاه خودداری کرده بودند و میتوان گفت: افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات، آن هم با شعار «رسانههای آزاد، انسجام اجتماعی، پیشرفت ملی»، در فضایی خالی از رسانههای آزاد برگزار شد!
یکی از دلایلی که مدیر مسئول روزنامه «شرق» برای عدم حضور این رسانه در نمایشگاه مطبوعات ذکر کرده، وجود فضای مجازی است. او تاکید کرده است: «امروز با گستره عظیمی که در حوزه شبکههای اجتماعی وجود دارد و تعاملی که رسانهها به صورت آنلاین با مخاطبان خود دارند، دیگر ضرورتی احساس نمیشود که بهعنوان مثال در فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات، حضور پیداکرده و بخواهیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم».
رحمانیان همچنین گرانی غرفه و وقت گیر بودنِ نمایشگاه را نیز از جمله دلایل شرکت نکردن این روزنامه نامیده است.
باوجود استقبالی که در نمایشگاه مطبوعات دوره قبل از سوی رسانهها دیدیم، امسال روزنامههای «قانون»، «شرق»، «دنیای اقتصاد»، «اعتماد»، «همدلی»، «جهان صنعت» و مجلات «تجارت فردا» و «صدا» در این دوره حضور ندارند و این خود سوالی ایجاد میکند که گویا مسئولان نمیخواهند آنرا از خود بپرسند.
روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، محمد خدادی (مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی [ ایرنا])، بهرام قاسمی (سخنگوی وزارت امور خارجه)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمد علی وکیلی (عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی) و نیز جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاریها و مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند.
امسال ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی در مساحتی بیش از ۱۳ هزار متر مربع شامل ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفتهنامه، ۳۰ دوهفته نامه، ۲۰ دوماهنامه، ۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷۰ رسانه غیرسراسری (محلی، منطقهای و استانی) و بیش از ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی در بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها حضور دارند. همچنین بیش از ۸۰ رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، ۸۰ رسانه فرهنگی و هنری، بیش از ۸۰ غرفه در گروه تخصصی، ۳۰ غرفه در گروه خانواده و ۲۰ غرفه در گروه دین و اندیشه، در این رویداد بزرگ رسانهای حضور دارند. امسال همچنین علاوه بر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و برخی خانههای مطبوعات استانی، بیش از ۵۵ رسانه استانی، منطقهای و محلی با مساحتی حدود یکهزار متر مربع در نمایشگاه حضور یافته اند.
به سمت مردم داری رسانهای حرکت کنیم
سیدعباس صالحی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به اهمیت اصحاب رسانه و مطبوعات اشاره کرده و گفته است: دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و رسانه گامهایی برداشت؛ البته این گامها نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توشه دولت بود.
یکی از دلایلی که مدیر مسئول روزنامه «شرق» برای عدم حضور این رسانه در نمایشگاه مطبوعات ذکر کرده، وجود فضای مجازی است. او تاکید کرده است: «امروز با گستره عظیمی که در حوزه شبکههای اجتماعی وجود دارد و تعاملی که رسانهها به صورت آنلاین با مخاطبان خود دارند، دیگر ضرورتی احساس نمیشود که بهعنوان مثال در فضایی مانند نمایشگاه مطبوعات، حضور پیداکرده و بخواهیم با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم».
رحمانیان همچنین گرانی غرفه و وقت گیر بودنِ نمایشگاه را نیز از جمله دلایل شرکت نکردن این روزنامه نامیده است.
باوجود استقبالی که در نمایشگاه مطبوعات دوره قبل از سوی رسانهها دیدیم، امسال روزنامههای «قانون»، «شرق»، «دنیای اقتصاد»، «اعتماد»، «همدلی»، «جهان صنعت» و مجلات «تجارت فردا» و «صدا» در این دوره حضور ندارند و این خود سوالی ایجاد میکند که گویا مسئولان نمیخواهند آنرا از خود بپرسند.
روز گذشته با حضور سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد)، حسین انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد)، محمد خدادی (مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی [ ایرنا])، بهرام قاسمی (سخنگوی وزارت امور خارجه)، علیرضا تابش (مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، محمد علی وکیلی (عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی) و نیز جمعی از مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاریها و مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند.
امسال ۱۰ گروه اصلی و ۵ گروه فرعی در مساحتی بیش از ۱۳ هزار متر مربع شامل ۱۰۰ ماهنامه، ۵۴ هفتهنامه، ۳۰ دوهفته نامه، ۲۰ دوماهنامه، ۵۲ فصلنامه، بیش از ۱۱۵ رسانه برخط (خبرگزاری و پایگاه خبری)، ۷۰ رسانه غیرسراسری (محلی، منطقهای و استانی) و بیش از ۶۰ روزنامه و موسسه مطبوعاتی در بیست وسومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها حضور دارند. همچنین بیش از ۸۰ رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، ۸۰ رسانه فرهنگی و هنری، بیش از ۸۰ غرفه در گروه تخصصی، ۳۰ غرفه در گروه خانواده و ۲۰ غرفه در گروه دین و اندیشه، در این رویداد بزرگ رسانهای حضور دارند. امسال همچنین علاوه بر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها و برخی خانههای مطبوعات استانی، بیش از ۵۵ رسانه استانی، منطقهای و محلی با مساحتی حدود یکهزار متر مربع در نمایشگاه حضور یافته اند.
به سمت مردم داری رسانهای حرکت کنیم
سیدعباس صالحی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات به اهمیت اصحاب رسانه و مطبوعات اشاره کرده و گفته است: دولت یازدهم در حوزه فرهنگ و رسانه گامهایی برداشت؛ البته این گامها نه درخور اصحاب رسانه بلکه در حد توان و توشه دولت بود.
ما در دولت دوازدهم به دنبال آن هستیم که این گامها را گستردهتر ادامه دهیم. بعد از انقلاب اسلامی ۱۵ هزار مجوز صادر شده که ۵۶ درصد از این مجوزها در دولت یازدهم بوده است؛ همین مساله نشان میدهد که نگاه و هدف ما توسعه رسانه بوده و این توسعه نیز به خوبی انجام شده است. امروز تعداد مدیران مسئولِ زن از ۷ درصد در ابتدای دولت یازدهم به ۱۳ درصد و تعداد رسانههای حرفهای و فعال از ۲۰۰ رسانه به ۲۸۰۰ رسانه رسیده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از نشانههای توسعه، توجه به گسترش مطبوعات و تعهد دولت برای گشایش فکر و اندیشه است، افزود: دست و توان دولت محدود است، اما از همه توان خود برای کمک به اهالی رسانه استفاده میکند. در ابتدای دولت یازدهم فقط تعداد پنج هزار نفر از اهالی رسانه دارای بیمه تامین اجتماعی بودند، اما امروز این آمار به ۱۶ هزار نفر رسیده است.
وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامهها و اهداف دولت دوازدهم در حوزه رسانهها، خبرگزاریها و مطبوعات گفت: اولین نکته و هدف ما این است که باید بنیه ملی رسانهها تقویت شود. اگر تا دیروز فقط غذا و سلاح، رکن اصلی امنیت بود امروز رسانه نیز به عنوان رکن سوم امنیت در دنیا ثابت شده است و جامعه بیرسانه و مهمتر از آن جامعهای که رسانه قابل اعتماد نداشته باشد در معرض تهدید است. جامعهای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانههای داخل کشور اعتماد نکند، ناامن است؛ بنابراین باید به صورت جدی بنیه ملی رسانهها تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد.
او همچنین بیان کرد: تقویت کیفی رسانهها نکتهای است که با مشارکت اهالی رسانه و حمایت دولت به وجود میآید. ما معتقدیم رسانه باید به سمت تولید حرکت کند نه اینکه به دنبال نقالی خبر و دلالی آن باشد. ما تولید رسانهای میخواهیم نه دلالی خبر و اینکه یک رسانه با تولید به حیات خود ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه یکی از نشانههای توسعه، توجه به گسترش مطبوعات و تعهد دولت برای گشایش فکر و اندیشه است، افزود: دست و توان دولت محدود است، اما از همه توان خود برای کمک به اهالی رسانه استفاده میکند. در ابتدای دولت یازدهم فقط تعداد پنج هزار نفر از اهالی رسانه دارای بیمه تامین اجتماعی بودند، اما امروز این آمار به ۱۶ هزار نفر رسیده است.
وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برنامهها و اهداف دولت دوازدهم در حوزه رسانهها، خبرگزاریها و مطبوعات گفت: اولین نکته و هدف ما این است که باید بنیه ملی رسانهها تقویت شود. اگر تا دیروز فقط غذا و سلاح، رکن اصلی امنیت بود امروز رسانه نیز به عنوان رکن سوم امنیت در دنیا ثابت شده است و جامعه بیرسانه و مهمتر از آن جامعهای که رسانه قابل اعتماد نداشته باشد در معرض تهدید است. جامعهای که اخبارش را از بیرون از کشور مطالبه کند و به رسانههای داخل کشور اعتماد نکند، ناامن است؛ بنابراین باید به صورت جدی بنیه ملی رسانهها تقویت شود و مورد توجه قرار گیرد.
او همچنین بیان کرد: تقویت کیفی رسانهها نکتهای است که با مشارکت اهالی رسانه و حمایت دولت به وجود میآید. ما معتقدیم رسانه باید به سمت تولید حرکت کند نه اینکه به دنبال نقالی خبر و دلالی آن باشد. ما تولید رسانهای میخواهیم نه دلالی خبر و اینکه یک رسانه با تولید به حیات خود ادامه دهد.
رسانه باید جایگاه اطلاعرسانی و نقد باشد نه پرخاشگری و تولید نفرت؛ زیرا رسانه مدنی پرخاش نمیکند بلکه نقد میکند و این نقد با منطق و انصاف همراه است. باید به سمت مردمداری رسانهای به جای مقامات سالاری حرکت کنیم و رسانه باید زبان مردم باشد. باید هویتگرایی رسانه به جای اغتشاش رسانهای باشد و باید ادب و فرهنگ ایرانی و اسلامی سابقه و تابلوی رسانه باشد.
توسعه نیافتگی مطبوعات بر توسعه کشور تاثیرگذار است
اسحاق جهانگیری نیز با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم و حس همدلی و همنظری با رسانهها پیدا کنیم. ما نباید از رسانه دوری کنیم یا به رسانه هراسی روی آوریم. از رسانه نباید ترسید، با رسانه باید کار کرد حتی اگر زبان نقد آن تند باشد. رسانه و مطبوعات جای گفتن و شنیدن و آگاهیدادن و محل نقد صحیح است.
وی با بیان اینکه مطبوعات، محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی اخلاقی و بی انصافی افزود: روزنامه، مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت، رسانه میدان دوستی است و نه محل دشمنی، رسانه محل همگرایی، انسجام و همبستگی ملی است و نه محلی برای واگرایی؛ و جامعه ما امروز به شدت به این جهات مثبتی که در رسانه گفته میشود، نیاز دارد. دولت به رسانههای مستقل، حساس، صریح و شجاع نیاز دارد که آن را، هم به سود دولت و هم به سود جامعه میداند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مسئولان باید از محدودیتها برای روزنامه نگاران و از تعطیلی هر رسانهای و بیکار شدن شاغلینی که در این حوزه مسئولیت دارند و از زیان دهی مطبوعات و از عدم اقتصادی شدن مطبوعات، دل نگران باشیم. باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد چرا که مطبوعات با زیاندهی، امکان حیات ندارند. بالاخره روزی متوقف خواهند شد که باید برای آن زودتر چاره اندیشی کرد. جوانمرگی مطبوعات به هر دلیل اقتصادی، سیاسی و قضایی، عدم توسعه یافتگی کشور است.
همانگونه که زمانی گفته میشد مرگ و میر کودکان و نوجوانان علامت هشدار دهنده بزرگی از عدم توسعه است، در مورد مطبوعات نیز این مساله را باید جدی گرفت. دوام و استمرار حیات مطبوعات اعم از تخصصی، ملی و محلی به عنوان علامت مهمی از توسعه کشور است. توسعه نیافتگی مطبوعات روی همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت.
توسعه نیافتگی مطبوعات بر توسعه کشور تاثیرگذار است
اسحاق جهانگیری نیز با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بیان کرد: همه وظیفه داریم که جایگاه و نقش مطبوعات و رسانه را در اندازه واقعی خود بشناسیم و حس همدلی و همنظری با رسانهها پیدا کنیم. ما نباید از رسانه دوری کنیم یا به رسانه هراسی روی آوریم. از رسانه نباید ترسید، با رسانه باید کار کرد حتی اگر زبان نقد آن تند باشد. رسانه و مطبوعات جای گفتن و شنیدن و آگاهیدادن و محل نقد صحیح است.
وی با بیان اینکه مطبوعات، محل ترویج اخلاق و انصاف هستند و نه میدان بی اخلاقی و بی انصافی افزود: روزنامه، مزرعه محبت است نه کشتزار نفرت، رسانه میدان دوستی است و نه محل دشمنی، رسانه محل همگرایی، انسجام و همبستگی ملی است و نه محلی برای واگرایی؛ و جامعه ما امروز به شدت به این جهات مثبتی که در رسانه گفته میشود، نیاز دارد. دولت به رسانههای مستقل، حساس، صریح و شجاع نیاز دارد که آن را، هم به سود دولت و هم به سود جامعه میداند.
جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مسئولان باید از محدودیتها برای روزنامه نگاران و از تعطیلی هر رسانهای و بیکار شدن شاغلینی که در این حوزه مسئولیت دارند و از زیان دهی مطبوعات و از عدم اقتصادی شدن مطبوعات، دل نگران باشیم. باید برای این موضوع چاره اندیشی کرد چرا که مطبوعات با زیاندهی، امکان حیات ندارند. بالاخره روزی متوقف خواهند شد که باید برای آن زودتر چاره اندیشی کرد. جوانمرگی مطبوعات به هر دلیل اقتصادی، سیاسی و قضایی، عدم توسعه یافتگی کشور است.
همانگونه که زمانی گفته میشد مرگ و میر کودکان و نوجوانان علامت هشدار دهنده بزرگی از عدم توسعه است، در مورد مطبوعات نیز این مساله را باید جدی گرفت. دوام و استمرار حیات مطبوعات اعم از تخصصی، ملی و محلی به عنوان علامت مهمی از توسعه کشور است. توسعه نیافتگی مطبوعات روی همه ابعاد توسعه کشور اثر خواهد گذاشت.
منبع: روزنامه قانون
۰