(تصاویر) کشفِ نخستین سیستم آزادراهی جهان با قدمت 3000 سال!

(تصاویر) کشفِ نخستین سیستم آزادراهی جهان با قدمت 3000 سال!

دانشمندان می‌گویند که این شبکه گسترده جاده و شهر، در کنارِ مجتمع‌های پیچیده تشریفاتی، سیستم‌های آبی و زیرساخت‌های کشاورزی، نشان می‌دهند که تمدنِ مایا، که در سراسر آمریکایِ مرکزیِ امروزی گسترده شده بود، بسیار پیشرفته‌تر از آنچه پیش‌از این تصور می‌شد، بوده است.

کد خبر : ۱۳۴۱۶۰
بازدید : ۱۲۴

در زیر 1350مایل‌مربع از جنگلِ متراکم در شمالِ گوآتمالا، دانشمندان 417شهر را کشف کرده‌اند که به حدود  1000سال قبل‌ازمیلاد باز می‌گردند و با حدو 110مایل »شاه‌راه» ـ شبکه‌ای که محققان آن را «نخستین سیستمِ آزادراهی جهان» نامیده‌اند ـ به هم وصل شده‌اند.

دانشمندان می‌گویند که این شبکه گسترده جاده و شهر، در کنارِ مجتمع‌های پیچیده تشریفاتی، سیستم‌های آبی و زیرساخت‌های کشاورزی، نشان می‌دهند که تمدنِ مایا، که در سراسر آمریکایِ مرکزیِ امروزی گسترده شده بود، بسیار پیشرفته‌تر از آنچه پیش‌از این تصور می‌شد، بوده است.

33

پژوهشگران از سال 2015 به کمکِ تکنولوژی لیدار ـ نوع خاصی از رادار پیشرفته که چیزهای پنهان در جنگل‌های متراکم و انبوه درختان را آشکار می‌سازد ـ

مشغول نقشه‌برداری از این ناحیه بوده‌اند و به قولِ خودشان شواهدی از یک سیستمِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادیِ به‌خوبی سازمان‌یافته‌شده که به 2000سال قبل تعلق دارد را یافته‌اند.

ریچارد هنسن، استاد دانشگاه آیداهو که نویسنده این مقاله است، می‌گوید: « این کشف جرقه‌ای بود تا در عقیده پذیرفته‌شده‌ای که می‌گفت مردمِ تمدنِ مایا در اواسط تا اواخر دوره پیش‌کلاسیک (1000قبل‌ازمیلاد تا 250بعدازمیلاد) فقط شکارچی-گردآورنده، «دسته‌های سرگردان عشایر و پرورش‌دهنده ذرت» بوده‌اند، بازنگری صورت گیرد»

34

او توضیح می‌دهد: «اکنون می‌دانیم که دوره پیش‌کلاسیک یکی از دوره‌ها با معماری فوق‌العاده پیچیده بوده و برخی از بزرگ‌ترین ساختمان‌ها در این دوره ساخته شده است.»

هنسن می‌گوید این اکتشاف که در جنگلِ اِل‌میرادور صورت گرفته است، در زمینه تغییر عقاید درباره تاریخ قاره آمریکا «سرنوشت‌ساز» محسوب می‌شود.

یافته‌های لیدار «حجم زیادی از تاریخ انسان را فاش کرده است که تا‌ پیش‌از‌این، به دلیل مدفون شدنِ اشیاء تاریخی در زیر سازه‌های مایاها و سپس قرار گرفتن در زیر پوشش جنگل ، ناشناخته مانده بود.»

لیدار که مخففِ تشخیص نور و محدوده است، از طریقِ یک فرستنده هوایی کار می‌کند که میلیون‌ها پالس لیزر مادون قرمز را از زمین منعکس و سپس تصاویر سه‌بعدی از سازه‌های پنهان‌شده در زیر پوشش جنگل را ترسیم می‌کند.

35

با حذفِ دیجیتالی پوشش جنگلی، تصاویرِ لیدار سدها، مخازن آب، اهرام و زمین‌های توپ‌بازی را آشکار کردند. برطبق این مطالعه، جنگل ال‌میرادور از قدیم به عنوان «مهد تمدنِ مایا» شناخته می‌شد اما اثباتِ وجود یک جامعه پیچیده که به حدود 1000سال قبل‌ازمیلاد باز‌ می‌گردد، نشان دهندۀ بخشی کامل از تاریخ انسان‌هایی است که تا پیش‌ازاین ناشناخته مانده بود.

ریک چاکون، استاد انسان‌شناسی در دانشگاه وین‌تراپ، می‌گوید: «این کشف نشان می‌دهد که تمدنِ مایا چگونه محیطِ خود را به‌طرز قابل‌توجهی تغییر می‌داده و فهم ما را از این جامعه پیچیده افزایش می‌دهد.»

انریک هرناندزد، باستان‌شناسِ دانشگاه سن کارلوس در گوآتمالا‌سیتی، و نویسنده همکار این پژوهش، طی دو سال گذشته هر سال به مدت چندماه در این مکان مشغول کاوش بوده است.

36

او می‌گوید این مکان اگر به‌طور کامل آشکار شود، قابلیت آن را دارد که مانند اهرام مصر که قدیمی‌ترین آن‌ها به حدود 2700سال قبل‌ازمیلاد باز‌ می‌گردد،  شاخصی مهم در تاریخ انسان شناخته شود.

در شرایط فعلی بعید به‌نظر می‌رسد که خیلی زود این مکان به مکانی گردشگری تبدیل شود. ال‌میرادو جنگلی دورافتاده و در مرز مکزیک-گوآتمالا است که هر سال فقط چندهزار نفر از آن بازدید می‌کنند.

بازدیدکنندگان نیز مجبورند که در حدود 40مایل در داخل جنگلی پر از جگوار، پوما و مار سمی راه‌پیمای یا از طریق هلی‌کوپتر از آن بازدید کنند. اما اهرام مصر هر سال 14میلیون بازدید‌کننده دارند و در نزدیکی آن‌ها هتل‌های مجللی بنا شده است.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید