(عکس) کوچکترین کوزۀ عصر حجر با قدمت 7 هزار سال در چین کشف شد

(عکس) کوچکترین کوزۀ عصر حجر با قدمت 7 هزار سال در چین کشف شد

باستان شناسانی که مشغول حفاری در محوطه‌ی پایلیگانگ واقع در استان هِنان در شرق چین بودند، یک کوزه مربوط به دوران نوسنگی کشف کردند که کوچکترین در نوع خود است.

کد خبر : ۱۶۹۳۳۱
بازدید : ۲۱۸۴

فرادید| کوزه کشف‌شده در محوطۀ باستانی پایلیانگ با دهانۀ کوچک و ته‌باریک، یکی از مصنوعات خاص متعلق به فرهنگ نوسنگی یانگ‌شائو است. این نمونه که قدمت آن به حدود ۷۷۰۰ سال پیش برمی‌گردد، قدیمی‌ترین نمونه در نوع خود است که تاریخچه این دست‌سازه را چندین قرن عقب می‌برد و مدرک تازه‌ای در مورد منشأ آن‌هاست. 

به گزارش فرادید؛ این کوزه که تنها حدود ۱۰ سانتی‌متر طول دارد و کوچکتر از نمونه‌های معمولی نوع خود است، تابستان امسال در حفاری یک گورستان نوسنگی در ساحل غربی رودخانه شوآنگجی پیدا شد که از شمال به جنوب بخش غربی سایت امتداد دارد. حدود ۲۰ مقبره جدید در حفاری منطقه تدفین کشف شدند. 

تعدادی گورنهادۀ دیگر نیز یافت شد که بیشتر آن‌ها ابزار کشاورزی و ترکیبی از بیل و داس بودند. از این گورها مقداری سنگ‌های تیزکن و اشیاء سنگی نیز کشف شدند. کوزه کوچک در مقبره شماره M۴۸ کشف شد. 

main

فرهنگ یانگ‌شائو از ۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰ قبل از میلاد، در مناطق میانی رودخانه زرد ساکن شدند. مردم یانگ‌شائو محصولات زراعی کشت می‌کردند، رژیم غذایی‌شان را با شکار تکمیل می‌کردند و زمانی که زمین دیگر حاصلخیز نبود، به سکونتگاه‌های جدید می‌رفتند. این حفاری منجر به کشف شواهدی از زندگی و کار مردمان پیش از یانگ‌شائو در پایلیگانگ در اواخر پارینه سنگی شد، شواهدی از قبیل: زیورآلاتی از دانه‌های تخم شترمرغ، قطعات استخوان حیوانات، پوسته‌های صدف، قطعات سفال، سنگ‌های کوارتز و چخماق. 

کوره سفالی کشف شده در سال جاری نشان می‌دهد فرهنگ پایلیگانگ دوره پارینه سنگی، سفال‌هایی را در این مکان تولید کرده و این یافته، اطلاعات جدیدی را در مورد گذار از فرهنگ پارینه سنگی به فرهنگ‌های نوسنگی در این منطقه ارائه می‌دهد. باستان‌شناسان بر این باورند که ممکن است از این کوزه کوچک برای تهیه کوجی (شراب برنج تخمیرشده) استفاده شده باشد، فرآیندی که ساکنان پارینه سنگی سایت پایلیگانگ قبلاً آن را آموخته بودند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید