کشف یک گورستان غیرعادی در ولز باستان‌شناسان را سردرگم کرده است

کشف یک گورستان غیرعادی در ولز باستان‌شناسان را سردرگم کرده است

اخیرا گورستانی نادر و متعلق به اوایل قرون وسطی در ولز کشف شده است که به دلیل برخی ویژگی‌های منحصر به فرد، موجب حیرت و سردرگمی باستان‌شناسان شده است.

کد خبر : ۱۶۹۶۹۶
بازدید : ۷۹۴

فرادید| گمان می‌رود قدمت این گورستان به قرن ششم یا هفتم میلادی برسد. از 70 گور تخمین‌زده شده، تا کنون 18 مورد مورد حفاری و کاوش قرار گرفته‌اند.

به گزارش فرادید؛ نکتۀ عجیب در مورد این گورها این است که برخی از اسکلت‌های به خوبی حفظ شده در آن‌ها، در موقعیت‌های کاملا غیرعادی پیدا شده‌اند و آثار باستانی غیرمنتظره‌ای نیز از این گورها بیرون آمده است.

این کاوش شروع به فاش کردن اطلاعات بیشتری در مورد این جامعه باستانی کرده است؛ اما همچنین سؤالات زیادی را نیز در ذهن باستان‌شناسان ایجاد کرده است.

این گورستان در یک مزرعۀ کاملا عادی در محوطه قلعه Fonmon و در نزدیکی انتهای باند فرودگاه کاردیف کشف شد.

در طول دو تابستان، یک تیم از باستان‌شناسان مشغول برداشتن دقیق لایه نازک خاک سطحی بوده است تا گورهایی را که مدت‌ها پیش در سنگ بستر حفر شده بودند، آشکار کنند.

5

دندان‌های جلویی برخی از اسکلت‌ها به شدت ساییده شده‌اند

سامر کورتز، استخوان‌شناس دانشگاه ریدینگ، می‌گوید اسکلت‌ها علیرغم قدمت حدود 1500 ساله‌شان در وضعیت خوبی هستند.

او به‌خصوص به جمجمه‌ای اشاره می‌کند که به تازگی حفاری شده است و می‌تواند سرنخ‌هایی درباره نحوه زندگی و کار این افراد ارائه دهد.

او می‌گوید: «ما دندان‌هایی داریم که به طرز عجیبی فرسوده شده‌اند؛ طوری که انگار از این دندان‌ها به عنوان «ابزار» استفاده شده است».

«این احتمال وجود دارد که این مردم به کار نساجی، چرم‌کاری یا سبدفروشی مشغول بوده‌اند و به همین دلیل به طور دائم چیزی را روی دندان‌های جلویی خود می‌کشیده‌اند».

اما شکل قرار گرفتن اسکلت‌ها هم یک معمای دیگر است؛ آنها در موقعیت‌های مختلفی دراز کشیده‌اند.

6

شکل غیرعادی قرارگیری یکی از اسکلت‌ها

برخی از آن‌ها به پشت دراز کشیده‌اند که این برای آن دورۀ تاریخی کاملا طبیعی است؛ اما برخی دیگر به پهلو قرار گرفته‌اند و تعداد کمی نیز در حالت خمیده، در حالی که زانوهایشان روی سینه‌هایشان جمع شده است.

باستان‌شناسان مطمئن نیستند که این به چه معناست. آیا این گورستان در مدت زمان طولانی با تغییر شیوه‌های دفن استفاده می‌شده است؟ یا اینکه برخی افراد به عنوان آدم‌هایی متفاوت در نظر گرفته شده بودند؟

4

باستان‌شناسان فکر می‌کند حدود 70 گور در این مکان وجود دارد؛ 18 قبر تا کنون به طور کامل حفاری شده‌اند.

اشیایی که در اطراف قبرها یافت می‌شوند نیز شگفت‌آور هستند و نشان می‌دهند که چگونه زندگی در میانه هزاره اول بسیار متفاوت از زمان حال بوده است.

برای مثال تکه‌هایی از ظروف و فنجان‌ها و تکه‌هایی از استخوان حیوانات قصابی‌شده و سوزانده شده‌ در این گورستان پیدا شده است. یک مورد واقعاً این جامعه را زنده می کند: یک میخ حکاکی شده کوچک که ممکن است به عنوان نشانگری برای گلزنی در یک بازی استفاده شده باشد؛ شاید چیزی شبیه به آنچه امروزه در بازی کربیج استفاده می‌شود.

3

این میخ حکاکی شده کوچک از استخوان حیوانات ساخته شده و احتمالا برای یک بازی قرون وسطایی استفاده شده باشد.

دکتر اندی سیمن، متخصص باستان‌شناسی قرون وسطی از دانشگاه کاردیف که تیم حفاری را رهبری می‌کند می‌گوید برخلاف گورستان‌های کنونی، به نظر نمی‌رسد اینجا فقط مکانی برای دفع مردگان باشد.

او توضیح داد: «ما تمایل داریم قبرستان‌ها را به‌عنوان فضاهای بسته‌ای در نظر بگیریم که واقعاً به آن‌ها نمی‌رویم، اما احتمالاً در گذشته آن‌ها مرکزی برای زندگی بوده‌اند».

«این فقط مکانی برای دفن مردم نیست، بلکه محلی است که جوامع در آن گرد هم می‌آمده‌اند؛ آنها مردگان خود را دفن می‌کردند، اما آنها همچنین در اینجا مشغول سایر اشکال فعالیت اجتماعی، از جمله خوردن و نوشیدن و ضیافت نیز بوده‌اند».

2

در یکی از قبرها یک تکه شیشه کوچک وارداتی از فرانسه پیدا شد

با این حال، گیج‌کننده‌ترین چیز این است که آثار باستانی کشف شده در اینجا نشان می‌دهد که این افراد اصلا معمولی نبوده‌اند.

کشف یک قطعه شیشه یکی از مواردی است که این تصور را به ذهن می‌آورد. اندی سیمن می‌گوید این احتمالا بخشی از لبۀ یک ظرف است که احتمالا از بوردوی فرانسه وارد شده است.

این تیم تجزیه و تحلیل DNA استخوان‌ها را برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد این جامعه انجام خواهد داد.

کیفیت این یافته‌ها حاکی از آن است که مردم اینجا از جایگاه بالایی برخوردار بوده‌اند.

تودور دیویس، از دانشگاه کاردیف، می‌گوید: «شواهدی که ما در اینجا به دست آورده‌ایم نشان می‌دهد که این مردم به کالاهای وارداتی بسیار باکیفیت دسترسی داشته‌اند؛ کالاهایی که شما فقط می‌توانید از طریق شبکه‌های مبادله بین افراد دارای ثروت فراوان، به آنها دسترسی داشته باشید.

اما پاسخ به سؤالات در مورد اینکه چه کسی واقعاً در اینجا زندگی کرده و مرده است، ممکن است زمان زیادی طول بکشد.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید